سارس

معنی کلمه سارس در لغت نامه دهخدا

سارس. [ رَ ] ( اِ ) جانوری است هندی. ( الفاظ الادویه ).
سارس. ( اِخ ) دهی است از دهستان زانوسرستاق بخش مرکزی شهرستان نوشهر، واقع در 40 هزارگزی جنوب نوشهر، و 6 هزارگزی پول.کوهستانی ، و سردسیر و آب آن از چشمه و رودخانه محلی ، و محصول آن غلات و ارزن است ، 490 تن سکنه دارد که به زراعت اشتغال دارند و عده ای از آنان در موسم زمستان در قشلاقهای کجور به چوب بری اشتغال میورزند. عده ای از سکنه از ایل خواجوند هستند. معصوم زاده ای دارد. راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

معنی کلمه سارس در فرهنگ معین

مخفف (S.A.R.S ) [ انگ . ] (اِ. ) نوعی بیماری تنفسی حاد که توسط ویروس سارس ایجاد می شود. از علایم این بیماری تب ، اختلالات تنفسی ، لرزه ، دردهای عضلانی ، سردرد و کاهش اشتهاست . بیشتر مرگ و میر ناشی از آن در بیماران بالای ۶۵ سال رخ می دهد، عامل سارس یک کور

معنی کلمه سارس در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان زانو سرستاق بخش مرکزی شهرستان نوشهر

معنی کلمه سارس در ویکی واژه

نوعی بیماری تنفسی حاد که توسط ویروس سارس ایجاد می‌شود. از علایم این بیماری تب، اختلالات تنفسی، لرزه، دردهای عضلانی، سردرد و کاهش اشته
بیشتر مرگ و میر ناشی از آن در بیماران بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد، عامل سارس یک کوروناویروسی است که در مارس ۲۰۰۳ اولین مورد آن در هتل آپارتمان‌های هنگ هنگ مشاهده شد.

جملاتی از کاربرد کلمه سارس

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ریور پلاته و ولز سارسفیلد اشاره کرد.
وگر ز نافهٔ زرّین همی‌ گهر ریزد میان تختهٔ سیمین جرا نگونسارست
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بوکا جونیورز، باشگاه فوتبال بانفیلد، و باشگاه فوتبال ولز سارسفیلد اشاره کرد.
ویروس در ابتدا از تماس حیوان به انسان منتقل شده‌است. ویروس مرس از شتر به انسان و ویروس سارس از نوعی گربه به انسان انتقال یافته بودند.[نیازمند منبع] در مورد ویروس جدید هنوز منشأ احتمالی به صورت دقیق مشخص نیست.
گر تو دهیم بوسی پیشت نهمی گنجی گر در خور این عشقم امروز یسارستی
این همۀ گریه ی خونین که برین رخسارست اثر خندۀ خونین یکی سوفارست
در این فیلم پیتر سارسگارد در نقش استنلی میلگرم و وینونا رایدر در نقش ساشا منکین میلگرم بازی می‌کنند.
این مراحل در دورهٔ پیشاتاریخی موسوم به نوسنگی[ب] وقوع یافت. بعدها، در حدود سال ۱۵۰۰ پ.م. (در عصر برنز)، دو حلقه گودال به دور سه‌سنگ‌های سارسنی حفر شد که امروزه به گودال‌های ایگرگ و زد معروف است و هدف از حفر آنان معلوم نیست.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ریور پلاته، باشگاه فوتبال کروز آزول، باشگاه فوتبال گودوی کروز، و باشگاه فوتبال ولز سارسفیلد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال روساریو سنترال و باشگاه فوتبال ولز سارسفیلد اشاره کرد.
چو کاسه‌ایست نگونسار حرص تا صف حشر به هیچ پر نشودکاسه چون نگونسارست
ولله ار داری به جز بادی به دست ارمر ترا جز به خاک پای مشتی خاکسارست افتخار
با ظهور عصر آهن در جزیرهٔ بریتانیا و فروپاشی آیین‌های اجتماعی پیشین، استون‌هنج به دست فراموشی سپرده شد و رو به ویرانی نهاد. بسیاری از سنگ‌های کبود و سارسِن استون‌هنج را هم، عمدتاً در دوره‌های رومی و قرون وسطایی انگلستان، سرنگون کرده، شکسته، یا برده‌اند. استون‌هنج امروزی تا حد زیادی محصول بازسازی آن در سده بیستم است.
اولین قربانی این ویروس جدید در خارج از چین، در شهر مانیل فیلیپین که یک شهروند اهل ووهان چین بود (مرکز استان هوبئی) نیز در ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ ثبت گردید. در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ بر اثر ابتلای یک نوزاد در چین به ویروس جدید کرونا سی ساعت بعد از تولد گزارش گردید. این نوزاد کم‌سن‌ترین فرد مبتلا به این بیماری ویروسی بوده‌است. به دلایل نامشخص کودکان به ندرت مبتلا به این ویروس می‌شوند. مطابق با گزارش‌های منتشر شده در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ آمار مرگ توسط ویروس کرونا از میزان تلفات ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ عبور کرد و به ۸۰۳ نفر رسید. از این مجموع یک نفر در هنگ کنگ، یک نفر در فیلیپین و باقی در چین بوده‌است. تلفات ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۷۷۴ نفر در ۲۴ کشور جهان بوده‌است.
زهر غافل مرا سنگ ملامت میخورد بر سر سرای عزلتم دامان کهسارست پنداری
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به سن لورنزو، باشگاه فوتبال آنکونا، رئال مادرید، بوکا جونیورز، ریور پلاته، لانوس و ولز سارسفیلد اشاره کرد.
غم عالم ز دلم کوه غم او برداشت این چه فیض است که در دامن این کهسارست
نیست آفاق از دل سنگین تهی هرکجا رفتیم کهسارست و بس
سجده می‌کرد او که ای کل زمین شرمسارست از تو این جزو مهین
سر به جهل از خرد و حق همی تابد آنکه حق است که بر سرش فسارستی