سابقاً

معنی کلمه سابقاً در لغت نامه دهخدا

( سابقاً ) سابقاً. [ ب ِ قَن ْ ] ( ع ق ) از پیش. از این پیش. پیش از این. در ایام پیش. در زمان پیش. پیش از آن. پیش از وقت. در پیش. پیشتر. در سابق. در زمان سابق. سابق بر این. سابق بر آن. قبلاً. قبل از این. قبل از آن.قدیماً. در قدیم. فی ماتقدم. در گذشته. در زمان گذشته. سالفاً فی مامضی. فی ماسبق. رجوع به سابق شود.

معنی کلمه سابقاً در فرهنگ معین

( سابقاً ) (بِ قَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) قبلاً، پیش از این .

معنی کلمه سابقاً در فرهنگ عمید

در سابق، پیش از این، در زمان پیش، پیشتر.

معنی کلمه سابقاً در فرهنگ فارسی

مونث سابق ۱ - پیشین پیشی گیرنده سبقت گیرنده . ۲ - سیرت سنت . ۳ - ( اسم ) مجموعه اعمال گذشته شخص پیشینه . ۴ - پیشدستی پیشی سبقت . ۵ - تقدیر ازلی . ۶ - عنایت ازلی جمع سابقات سوابق . یا اسباب سابقه علل و عوامل و موجبات قبلی و مقدماتی مرض مقابل اسباب واصله .
از پیش

معنی کلمه سابقاً در ویکی واژه

قبلاً، پیش از این.

جملاتی از کاربرد کلمه سابقاً

راستی سابقاً شعر حادثه وفس و لشکر کشی خانی پاشا را فرستادم درج نفرمودید . فرهنگ ایران زمین واصل شد . لطف فرمودید . نظیر این کتاب‌ها چند تا هم در اختیار است اگر طالب باشند دستور فرموده استخراج و ارسال می‌گردد ... »
این بنا شامل پیشانی ورودی و راه پله است که موجب هدایت استفاده کنندگان به محل برداشتن آب می‌شود. سابقاً کتیبه‌ای نیز بر پیشانی ورودی نصب بوده‌است.
سابقاً این استان با استان جلال‌آباد یک استان را تشکیل داده بود که بعداً از همدیگر جدا شدند.
مُکریان یا میرنشین موکریان به (کردی سورانی: موکریان) منطقه ای جغرافیایی در سده‌های ۹ تا ۱۳ هجری بوده است که ایل مکری سابقاً به مرکزیت مهاباد در آن جا حکومت می‌کردند و در شمال غربی ایران در جنوب دریاچه ارومیه قرار داشت. این میرنشین که در تاریخ فراز و فرودهای داشته است، در گسترده‌ترین حالت بر بخش‌هایی از شمال و شمال غرب استان کردستان و جنوب غرب استان آذربایجان غربی کنونی منطبق است. یکی از بازماندگان خاندان مکری، قلعه‌ای به نام قلعه سردار که در دورهٔ قاجار عزیزخان مکری و خانواده او در آن جا حکومت می‌کردند.
احمد گوراب سابقاً یکی از آبادی‌های بین راه رشت به فومن بود ولی امروزه در محدوده شهر رشت واقع گردیده‌است و بسیاری از فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های لوازم ساختمانی در این محل قرار دارد. این محله در غرب شهرستان رشت واقع شده‌است و اکثر جمعیت محله احمد گوراب را گیلک‌ها تشکیل داده‌اند.
آرتساخ امکانات وسیعی از نظر دامداری در اختیار دارد. ۱۱۷ هزار هکتار مرتع و ۳٬۵۰۰ هکتار چمن‌زار طبیعی در اختیار داشت. در سال ۱۹۸۷م تعداد گوسفندان منطقه به ۲۶۵ هزار رأس می‌رسید و تعداد خوک در سال‌های ۱۹۸۰م چیزی بالغ بر ۸۵ هزار بود. سابقاً ۴۰ درصد از گوشت خوک جمهوری آذربایجان را آرتساخ تأمین می‌کرد.
این استان سابقاً بخشی از استان زنجان بوده‌است.
این ورزشگاه که سابقاً ورزشگاه لاهور نام داشت، در ۱۹۷۴ به افتخار رهبر سابق لیبی سرهنگ معمر قذافی پس از سخنرانی او در دومین نشست سران سازمان کنفرانس اسلامی در لاهور، و حمایت او از حق پاکستان برای رسیدن به سلاح هسته‌ای تغییر نام داد.