زیپ
معنی کلمه زیپ در لغت نامه دهخدا

زیپ

معنی کلمه زیپ در لغت نامه دهخدا

زیپ. ( انگلیسی ، اِ ) نوعی بست ، مرکب از دو نوار قابل انعطاف دارای دندانه های فلزی یا پلاستیکی قابل در هم افتادن که بوسیله لغزاندن گیره کشویی در امتداد آنها میتوان آنرا باز یا بسته کرد. با لغزاندن گیره در یک جهت ، نری و مادگی دندانه ها منظماً در هم می افتند و قفل می شوند وبا لغزاندن گیره در جهت مخالف دندانه ها از هم جدا وزیپ باز میشود... امروزه زیپ در لباس و انواع چمدانها و کیف ها و محفظه های چرمی و پلاستیکی بکار می رود و تا حد فراوانی جانشین تکمه و بعضی از انواع بستها و قفلها و سگکها شده است. ( از دایرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه زیپ در فرهنگ معین

[ از انگ . ] (اِ. ) وسیله ای است که برای به هم پیوستن دو لبة پارچه ، چرم ، مشماع ، جیر و... به لباس ، چمدان ، ساک و... می دوزند. این وسیله متشکل از دو نوار باریک از جنس پارچة محکم است که از یک قاعده به یکدیگر وصلند و در طول آن ها یک ردیف دندانة منظم فلزی

معنی کلمه زیپ در فرهنگ عمید

نوعی بست برای دوختن به لباس به جای دکمه و جادکمه و آن دونوار یا دوباریکۀ پارچه است که در کنار هرکدام دندانه های فلزی به اندازه های مختلف قرار دارد و با کشیدن گیرۀ متحرک دندانه ها درهم می افتد و با پایین کشیدن گیره دندانه ها از هم باز می شود.

معنی کلمه زیپ در فرهنگ فارسی

از انگلیسی نوعی بست مرکب از دو نوار قابل انعطاف دارای دندانه های فلزی یا پلاستیکی قابل در هم افتادن که بوسیله لغزاندن گیره کشویی در امتداد آنها میتوان آنرا باز یا بسته کرد .

معنی کلمه زیپ در دانشنامه عمومی

زیپ ( به انگلیسی: zip ) وسیله ای است که دو لبه پارچه را به طور موقت بهم متصل می کند و نگاه می دارد.
از زیپ در خیاطی، تولید چمدان، کیسه سازی، لوازم ورزشی، چادرهای سفری، کیسه های خواب و خیلی وسائل دیگر استفاده می شود.
زیپ پیوند موقتی میان لبه های دو قطعه پارچه برقرار می کند. زیپ در لباس ها، کیف ها و سایر چیزهایی که از پارچه درست می شوند کاربرد فراوانی دارد. اولین زیپ به سبک امروزی در سال ۱۹۱۳ میلادی به ثبت رسانده شد. در ابتدا همهٔ زیپ ها دندانه های فلزی داشتند. بیشتر زیپ های جدید دندانه های محکم پلاستیکی دارند.
یک زیپ تشکیل شده است از دو نوار پارچه ای که به هر کدام یک سری دنده های ریز زیپ ( به صورت نر و ماده ) وصل شده است، این دندانه های ریز عموماً از جنس پلاستیک یا فلز می باشند.
زیپ دو ردیف دندانهٔ کوچک دارد که هر ردیف در یک طرف دو لبه ای که باید به هم متصل شوند قرار می گیرد. یک وسیلهٔ کشویی، با لغزیدن در یک جهت، دندانه های زیپ را در هم قفل می کند و با لغزیدن در جهت دیگر، آن ها را از هم می گشاید.
معنی کلمه زیپ در فرهنگ معین

معنی کلمه زیپ در دانشنامه آزاد فارسی

زِیپ (zip fastener)
زِیپ
زِیپ
زِیپ
نوعی وسیلۀ اتصال در پوشاک. در ۱۸۹۱، مخترعی امریکایی با نام ویتکام جودسنآن را برای کاربرد در کفش اختراع کرد. زیپ شامل دو رشته دندانه است که در هم فرومی روند و با قطعه ای کشویی که بالا و پایین می رود درگیر می شوند. در دهۀ ۱۹۳۰، زیپ در صنعت پوشاک کاربرد گسترده ای پیدا کرد.

معنی کلمه زیپ در ویکی واژه

cerniera
وسیله‌ای است که برای به هم پیوستن دو لبة پارچه، چرم، مشماع، جیر و... به لباس، چمدان، ساک و... می‌دوزند. این وسیله متشکل از دو نوار باریک از جنس پارچة محکم است که از یک قاعده به یکدیگر وصلند و در طول آن‌ها یک ردیف دندانة منظم فلزی یا پلاستیکی قرار دارد. برای بستن زیپ، زایدة کوچکی را که در محل اتصال دو نوار قرار دارد، بالا می‌کشند تا دندانه‌ها در هم فرو روند.

جملاتی از کاربرد کلمه زیپ

نسل دوم آنتی سایکوتیک‌ها (جدیدترند) مانند الانزاپین، کلوزاپین، ریسپریدون، کوئتیاپین، زیپراسیدون
ضمناً لباس‌ها کاملاً بدون زیپ می‌باشد
گر به دریا شوی اندر دل تَحتُ البَحری یا روی در شکم زیپلَن بر قلۀ ماه
ماسک در سال ۱۹۹۵ به همراه برادرش کیمبال ماسک، شرکت نرم‌افزاری زیپ۲ را تأسیس کرد. شرکت یک نرم‌افزار «راهنمای سفر» آنلاین برای صنعت انتشارات روزنامه را توسعه و به بازار ارائه داد. ماسک قراردادهایی با نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون بست و اعضای هیئت مدیره را برای ادغام با شرکتی به نام سیتی‌سرچ منصرف کرد. کامپک زیپ۲ را با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به وسیله سهام در سال ۱۹۹۹ تصاحب کرد. ۷٪ یا ۲۲ میلیون دلار از فروش به ماسک رسید.
این روش اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط رونالد ویلیامز و دیوید زیپسر بیان شد.
بسیاری از آثار هونگر توسط دوست دیرینه‌اش ژرژ تزیپین حمایت می‌شد.