رانت

معنی کلمه رانت در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) درآمدی که از فرصت ها و موقعیت های برتر به دست آمده باشد، ثروت حاصل از کار غیرتولیدی و بادآورده .

معنی کلمه رانت در دانشنامه آزاد فارسی

رانْت
اضافه درآمد یک عامل تولید نسبت به درآمد همان عامل در شرایط رقابت کامل. رانت در واقع دریافتیِ حاصل از فعالیت های غیرمولد است و منظور از رانتِ اقتصادی، درآمد بادآورده ای است که از انتقال درآمد دیگران به خود حاصل می شود. در مفهوم عامیانه، رانت همان سود بادآورده ای است که کسب درآمد نه از طریق مشارکت عامل تولید در فعالیت تولیدی، بلکه به واسطۀ داشتن قدرت سلب اختیار از دیگران امکان پذیر شده است. وجود رانت در هر نظام اقتصادی به معنای تخصیص غیربهینۀ منابع و ناعادلانه بودن نظام اقتصادی است که مانع از رشد و توسعۀ اقتصادی می شود. مهم ترین عامل بازدارنده از رانت جویی و رانت خواری، اخلاقیات، ایدئولوژی و مسائل عقیدتی است و به موازات آن اقداماتی از قبیل کاهش مداخلۀ مستقیم دولت در فعالیت های اقتصادی، افزایش نقش ارشادی و نظارتی دولت در اقتصاد، حذف امتیازات خاص اعطا شده به برخی اشخاص، برقراری سیستم مالیاتی کارآمد، و ایجاد واحدهای تنظیم مقررات مستقل.

معنی کلمه رانت در ویکی واژه

درآمدی که از فرصت‌ها و موقعیت‌های برتر به دست آمده باشد، ثروت حاصل از کار غیرتولیدی و بادآورده.

جملاتی از کاربرد کلمه رانت

۵. تولید محتوای آموزشی پر چالش: ایجاد یک آموزش مطلوب به تعادل مطالب و محتوا بستگی دارد. شما باید فراگیرانتان را بشناسید و آنان را ارزیابی کنید تا سطح مطالب در سطح دانش آنان باشد.
او در آکادمی موسیقی فرانتس لیست نزد اِرنو دونانی تحصیل کرد. آنی فیشر برندهٔ چندین جایزه، ازجمله مسابقهٔ بین‌المللی پیانونوازی فرانتس لیست (۱۹۳۳) و جایزهٔ کوشوت شد.
این اثر اولین بار در سال ۱۸۸۷ و در زمان نصب کابل‌های یک سیستم ۱۰ کیلوولت توسط سباستین زیانی د فرانتی مشاهده و گزارش شد.
تو زانچه بگفتند بسی بهتر بودی برجان و روان پدرانت بفزودی
بدان امید که بوسند نعل یکرانت نهاده بر سر راه تو روی یاران است
شاها! تو وصی مصطفایی لعنت ز خدا به منکرانت
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به فرشته آبی، رامبرانت، مادام دو باری، خاک سوزان، روبرت کخ، سرنوشت، مادام بوواری، ویلیام تل، آینه اسرارآمیز و دانتون اشاره کرد.
به من یک روزه هجرانت نه آن کرد که در صد سال شرح آن تواند کرد
اکسترانت یک اینترانت است که به‌طور کاملاَ خصوصی اداره می‌شود. اکسترنت‌ها برای اینکه بتوانند اینترانت را گسترش دهند به کار بران خود اجازه می‌دهند از اینترنت نیز از راه‌های مطمئن دسترسی داشته باشند)
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به رامبرانت، روبرت کخ، و فاوست اشاره کرد.
مشو غافل ز آه غرقه در خون اسیرانت که این سرو از کنار جوی چاک سینه برخیزد
گر تن شودم خاک ز هجرانت چه باکست چون جان مرا هر نفسی با تو وصالیست
خود را سبک مکن که به میزان اعتبار هر کس سبک شود، به نظرها گرانترست
اداره در استودیویی که در استودیوی ولی مرکز در ون نایز، کالیفرنیا برگزار شد فیلمبرداری شده‌است. فقط نمای معرف ُ برای موضوع آغازین شهر اسکرانتون، پنسیلوانیا، جایی که نمایش در آن برگزار می‌شود، در موقعیت مکانی در آنجا ساخته شده‌است.
پاسبان قلعه ی قلعی نهاد چرخ را از زبان خنجر خنجر گذارانت ضرر
از ایرانت هر شهر خواهی دهم بر آن شهر نام سپهبد نهم
نه‌غیری خوانده‌افسونت نه لیلی‌کرده مجنونت همان ‌شوق تو مفتونت همان چشم تو حیرانت
آزات شرانتس (ارمنی: Ազատ Շերենց؛ ۵ آوریل ۱۹۱۳ – ۲۵ دسامبر ۱۹۹۳) یک بازیگر اهل ارمنستان بود. وی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ میلادی فعالیت می‌کرد.