داروشناس

معنی کلمه داروشناس در لغت نامه دهخدا

داروشناس. [ ش ِ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) عطار. داروساز. ( ناظم الاطباء ). کسی که درباره داروها مطالعه دارد.

معنی کلمه داروشناس در فرهنگ عمید

کسی که انواع داروها و خواص درمانی آن ها را بشناسد.

معنی کلمه داروشناس در فرهنگ فارسی

عطار

معنی کلمه داروشناس در فرهنگستان زبان و ادب

{pharmacologist} [علوم دارویی] کسی که در داروشناسی تخصص دارد

جملاتی از کاربرد کلمه داروشناس

با مصرف اولین دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی نیمه‌عمر دارو ۱۱ تا ۱۴ ساعت است. نیمه‌عمر ۶۸ ساعت بعد از مصرف چند دوز متوالی به‌دست می‌آید (داروشناسی دیویس برای پرستاران). مدت اثر آزیترومایسین طولانی است. ۶۸ ساعت طول می‌کشد تا نیمی از دارو از بدن خارج شود.
در واقع بزرگ‌ترین دائرةالمعارف داروشناسی برجا مانده از قرون وسطی می‌باشد. در این تألیف وی به ترتیب الفبا، حدود ۱۴۰۰ دارو و خوراکی مفرد گیاهی و کانی و جانوری را با استناد به بیش از ۱۵۰ مأخذ و با استفاده از تجارب و مشاهدات شخصی (حدود ۴۰ مورد) آورده‌است که با کتاب دوم قانون ابن سینا که حاوی تقریباً ۸۰۰ ماده است، قابل مقایسه است.
ابراهیم ابولعیش (عربی: إبراهيم أبو العيش؛ ۲۳ مارس ۱۹۳۷ – ۱۵ ژوئن ۲۰۱۷) داروشناس، تاجر و کارآفرین اهل مصر بود. او مؤسس یک شرکت در زمینه داروی شیمیایی در مصر بود.
آمار از ابزارهای اساسی و مهم در داروشناسی است. در هنگام بررسی اثرات دارو، تغییرات در یک انسان یا حیوان مورد مطالعه ممکن است به واسطهٔ شانس یا به واسطهٔ اثر دارو بوده باشد. برای تشخیص این موضوع از آمار زیستی بهره گرفته می‌شود. همچنین آمار زیستی در مقایسهٔ اثر دو داروی مختلف یا دو دوز مختلف از یک دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای یافتن قدرت اثر نسبی دارو نسبت به یک داروی استاندارد نیز از این علم بهره گرفته می‌شود.
او تحصیلات عالیه اش را در اشبیلیه به پایان رساند و در گیاه‌شناسی و داروشناسی زیر نظر معلمان برجسته تخصص یافت. وی با همراهی و سرپرستی اساتیدش، گیاهان مناطق اطراف محل اقامتش را جمع‌آوری کرد و روی تک تک آن‌ها تحقیقات متعددی را انجام می‌داد. او برای تحقیق بیشتر بعد از مدتی شروع به سفر کرد و از مغرب (مراکش، الجزیره و تونس) و کشورهای یونان و روم و آسیای صغیر و سوریه، در مشرق دیدن کرد. وی در دمشق به همراه شاگردش ابن ابی اصبیعه مجموعه‌های زیادی از گیاهان را جمع‌آوری نمود و به واقع بزرگ‌ترین صاحب نظر در زمینهٔ دانش گیاهان بود.