زهکش

معنی کلمه زهکش در لغت نامه دهخدا

زه کش. [ زِه ْ ک َ / ک ِ ] ( نف مرکب ) که زه کشی کند. رجوع به ماده بعد شود.

معنی کلمه زهکش در فرهنگ فارسی

که زه کشی کند

معنی کلمه زهکش در فرهنگستان زبان و ادب

{stringing machine} [ورزش] دستگاهی که برای زهکشی دستاک یا تنظیم آن به کار می رود

جملاتی از کاربرد کلمه زهکش

از سیستم‌های آبیاری همچنین برای خنک سازی دام‌ها، مهار گرد و غبار، دفع فاضلاب و استخراج معادن نیز استفاده می‌شود. آبیاری اغلب همراه با زهکشی، یعنی حذف آب‌های سطحی و زیر سطحی از یک منطقه مشخص، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
از بافت صلبیه انسانی در درمان بیماری‌های مختلف چشمی به صورت پوشش کاشت‌های چشم‌خانه‌ای (ایمپلنت‌های اوربیت) پس از تخلیه چشم و پیوند صلبیه در آسیب‌های صلبیه، بازسازی بلب، جراحی فیلترینگ و پوشش وسایل زهکش (درناژکننده) در جراحی آب‌سیاه استفاده می‌شود.
خاک مورد نیاز: خاک مناسب برای این گیاه باید خاک مرطوب با زهکشی بالا و ترکیبی از خاک رس و خاک آهک باشد.
خاک: خاک باغچه ، مرطوب و خوب زهکشی شده.
خاک مورد نیاز: بهترین خاک برای نگهداری از این گیاه خاکی با زهکشی مناسب که ترکیبی از خاک لومی، گچی و ماسه ای با رطوبت مناسب می‌باشد.
در یک آزمون تحکیم نیافته زهکشی ‏نشده، بارها به سرعت اعمال می‌شوند، و نمونه در طول آزمون تحکیم نمی‌یابد. نمونه با سرعت ثابت (با کنترل کرنش) فشرده می‌شود.
در یک آزمون تحکیم‌یافته زهکشی‌شده، نمونه‌ی تحکیم‌یافته به‌ آرامی با فشار تحت برش قرار داده می‌شود تا فشار حفره‌ای ایجادشده توسط برش از بین برود. سرعت تغییر شکل محوری با کنترل کرنش، ثابت نگه داشته می‌شود. آزمون سبب می‌شود که نمونه و فشارهای حفره‌ای به طور کامل با تنش‌های اطراف تحکیم‌ یابند (تنظیم شوند). ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نمونه بتواند تنظیم شود؛ به‌ویژه نمونه‌هایی با نفوذپذیری پایین که به زمان زیادی برای زهکشی، و تنظیم سطوح کرنش به تنش نیاز دارند.
خاک مورد نیاز: خاک این گیاه باید مرطوب باشد و خوب زهکشی شده باشد.
خاک مورد نیاز: خاک این گیاه باید ترکیبی از خاک رس و شن حاصلخیز با زهکشی و مواد کافی باشد.
این استان در سال ۲۴۰۸ دارای ۷۳۸ دریاچه و برکه می‌باشد، در سال ۱۳۴۳ رودخانه بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارد. رودخانه اصلی دان است که ۵۳۰ کیلومتر از ۱۸۷۰ کیلومتر آن از این بخش گذر می‌کند و بخش زهکشی به پهناوری ۴۲۲٬۰۰۰ کیلومتر مربع را ایجاد می‌کند.