زنده باد

معنی کلمه زنده باد در دانشنامه عمومی

زنده باد (ترانه تیلور سوئیفت). «زنده باد» ( به انگلیسی: Long Live ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا تیلور سوئیفت و پائولا فرناندز است. این تک آهنگ برای آلبوم حالا صحبت کن ( ۲۰۱۰ ) منتشر شد.

معنی کلمه زنده باد در ویکی واژه

viva

جملاتی از کاربرد کلمه زنده باد

اصلاحات‌نیوز، هواداران روحانی، مجمع اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان نیوز، زنده باد اصلاحات و دانشجویان اصلاح‌طلب، حامیان خاتمی در یزد نام تعدادی از کانال‌های تلگرامی بود که ادمین‌های آن کنترل اداره آن را از دست دادند.
شهنشاه تا جاودان زنده باد بزرگان همه پیش او بنده باد
قدر تو چون جامۀ عیدی کند آسترش این سلب زنده باد
آورد بوی زلف توام باد زنده باد ز آشفتگی نمود مرا شاد زنده باد
زنده بادا به ولیعهد تو نام تو مدام ای شه نیکدل نیکخوی نیکوکار
زنده بادا شاه شاهان و خداوند جهان تا بگردد آسمان و تا بتابد ماه و خور
او همچنین در مصاحبه با اخبارالیوم مصدق را به مرگ محکوم کرد: «این مصدق راه را گم کرده و مستحق چنین عاقبتی بوده‌است. تمام هم و غم او این شده بود که مردم فریاد بزنند زنده باد مصدق. مصدق به من و کشورش خیانت کرد. طبق شرع شریف اسلامی مجازات کسی که در فرماندهی و نمایندگی کشورش خیانت کند مرگ است.»
که زنده باد مجازات و زنده باد مدام وثوق دولت و دین صدر کامکار جلیل
ارتش سری ارامنه پشتیبانی پنهانی قابل‌توجهی از جماعت ارمنیان پراکنده در اروپا و در ایالات‌متحده دریافت کرده‌است. این گروه در دهه ۱۹۹۰ نسبتاً غیرفعال بود، با این وجود در سال ۱۹۹۱ یک حمله ناموفق به سفیر ترکیه در مجارستان از جانب این گروه دیده شد. این سازمان از آن زمان به فعالیت‌های ستیزه جویانه مبادرت نکرده‌است. شعار این گروه به سوی آزادی ارمنستان، "جنگ مسلحانه "،" جبهه سیاسی درست " و" زنده باد همبستگی انقلابی مردم ستمدیده " است.
در مزاج بدسگال جاهش آب زندگی همچو آتش از طریق خاصیت سوزنده باد
اصطلاح استالینیسم اولین بار در دهۀ ۱۹۳۰ و در زمانی مورد توجه قرار گرفت که لازار کاگانویچ سیاستمدار شوروی و یکی از نزدیکان استالین پیشنهاد کرد که «بگذارید به جای زنده باد لنینیسم بگوییم زنده باد استالینیسم!». استالین شخصاً این پیشنهاد را رد کرد و آن را ستایش بیش از حد و به وجود آوردن کیش شخصیت دانست.
این شهریار تا ابد الدهر زنده باد وین خواجه جاودانه بدین شهریار شاد
ساموئل فولر فیلم‌ساز نیز در انتقاد از «زنده باد زاپاتا» نوشت: «آقای کازان! شما از یک ایده‌آلیست یک آدم‌کش ساخته‌اید» و کازان این بار جواب داد: «آقای فولر شما به من یاد دهید که ایده‌آلیسم چیست و ایده‌آلیست کیست؟»
که شاها سر دشمنت کنده باد سرت سبز وجان شاد و دل زنده باد
به سبزه گفتم: جاوید زنده بادی، گفت سه ماه بیش نمانم، بیاموزدم پار
کازان در ۱۹۵۲، زنده باد زاپاتا را ساخت. این فیلم بر اساس داستان جان اشتاین بک ساخته شد، و براندو در نقش زاپاتا ظاهر شد. کازان در اوج مک‌کارتیسم، این فیلم را بااین‌که مبارزاتِ به‌حقِ قهرمانی انقلابی را در برابر نظام حاکم نشان می‌داد، فیلمی ضدکمونیستی معرفی کرد.