زرف

معنی کلمه زرف در لغت نامه دهخدا

زرف. [ زَ ] ( ع مص ) برجهیدن. || بیش درآمدن. ( منتهی الارب )( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || زیاده کردن در سخن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). زیاده کردن در سخن و دروغ گفتن. ( از اقرب الموارد ). || بشتاب و تیز رفتن ناقه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || تازه شدن پس از به شدن. ( از اقرب الموارد ). ( ناظم الاطباء ). رجوع به ماده بعد شود.
زرف. [ زَ رَ ]( ع مص ) با سر شدن جراحت. ( تاج المصادر بیهقی ). تازه شدن زخم بعد به شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به ماده قبل شود.

جملاتی از کاربرد کلمه زرف

ونسان ون گوگ در سال ۱۸۸۶ به پاریس رسید که نشان می‌دهد بونگر او را کمتر از تئو دید. بونگرازرفتار خشن ونسان با برادرش تئو- که نحیف و لاغر شده بود- ابراز نگرانی کرد. تئو والدین بونگر را در طی مسافرتی به هلند در اوت سال ۱۸۸۶ ملاقات کرد.
چو از عراق فرستاده ایم در باقی چرا به من زرفانی ز شام نفرستاد
پس از دو سال به نجف بازرفت و با کسانی مانند «عبدالله غریفی»، «عباس ریس»، «عبدالله مدنی»، «عبدالامیر جمری» آشنا شد.
او شد جوان و آه جوانی من برفت یاقوت من زرفتن او کهربا شده است
چنان بر زرفشانی چیره دستی که گر با دشمنان کوشش نمایی
اعدا و اولیای تو در شیونند و سور زان تیغ سرفشان و از آن دست زرفشان
چنان ازپا فکند امروزم ازرفتار وقامت هم که فردا برنخیزم بلکه فردای قیامت هم
ز راه لطف و کرم بر سر وضیع و شریف دو دست خویش همه ساله زرفشان دارد
حرم فاطمه معصومه محل دفن فاطمه معصومه و مجموعه‌ای آرامگاهی در مرکز شهر قم است. آرامگاه فاطمه معصومه در میان بقعه‌ای با بلندی ۲۰٫۱ و طول و عرض ۹۵٫۲ در ۲۰٫۱ متر قرار گرفته و با کاشی‌های نفیس و زرفام آغاز قرن هفتم پوشیده شده‌است. گرداگرد مرقد، دیواری به بلندی دو متر و طول و عرض تقریبی ۸۰٫۴ در ۴۰٫۴ متر قرار دارد که در سال ۹۵۰ قمری بنا گردیده و با کاشی معرق آراسته شده که اکنون این دیوار با ضریح مشبک از جنس نقره پوشیده شده‌است.
کیوان جود گستر و برجیس نور پاش بهرام فتح بخشش و خورشید زرفشان
سیمای زرفشان که نیابد کسش بدل بالای پر نشان که نبیند کسش نظیر
گرچه چون زنبور خصمت راست شرب زرفشان همچو کرم پیله بر خود جامه اش گردد کفن
بیند چوشان خامهٔ گوهرفشان من خواباند آسمان علم زرفشان صبح