زحمت کش

معنی کلمه زحمت کش در لغت نامه دهخدا

زحمتکش. [ زَ م َ ک َ / ک ِ ] ( نف مرکب ) زحمت کشنده. متحمل زحمت. آنکه تحمل مشقت و سختی کند. که زیاده از قوت و قدرت خود کار کند. ( از ناظم الاطباء ). || ( در تداول امروز پارسی زبانان ) کارگر. پیشه ور. رنجبر. صنعتگر. اهل صنعت. ( از ناظم الاطباء ذیل رنجبر ): طبقه زحمتکشان یا طبقه زحمت کش ؛ کارگران. مردم کارگر. مقابل طبقه اشراف که از دسترنج دیگران راحتی بدست آرند. رجوع به زحمت ، زحمت کشیدن ، رنجبر، کارگر و زحمت کشی شود. || ستم کش. ( ناظم الاطباء ). طبقه ضعیف وتنگدست وفقیر و مردمی که هماره جفا و ستم بینند و لقمه نانی از دسترنج و زحمت خود بدست آرند . رجوع به زحمت کشیدن و زحمت شود. || آنکه تن بکار دهد. جدی. کوشا. مقابل تنبل ، آنکه شانه از زیر کارخالی کند، از کار فرار کند.

معنی کلمه زحمت کش در فرهنگ عمید

۱. آن که زحمت می کشد و رنج می برد.
۲. در ادبیات مارکسیس، کارگر، رنجبر.

معنی کلمه زحمت کش در فرهنگ فارسی

زحمت کشنده ستم کش کارگر کوشا
( صفت ) ۱ - آنکه زحمت میکشد . ۲ - رنجبر : [[ نمایندگان طبقات زحمتکش از کارگر و دهقان حاضر بودند ]] .

جملاتی از کاربرد کلمه زحمت کش

به منظور عدم فراموشی و توجه به خدمات چند هزار ساله اين چارپای زحمت کش به انسان روز هشتم ماه می به عنوان روز جهانی خر نامگذاری شده است.
نخستین بار عاشورپور با توصیه ابوالحسن صبا به رادیو رفت. در آن زمان او و معتمد وزیری (از اهالی کردستان) نخستین کسانی بودند که ترانه‌های محلی را به عرصهٔ رادیو کشاندند. در دورانی که ترانه‌های محلی بسیار حقیرتر از خواندن ترانه‌های معمول به نظر می‌آمد، او به خواندن ترانه‌های مردمی پرداخت، ترانه‌هایی که رنگ و بوی زندگی مردم کوچه و بازار، مردم زحمت کش و تهی دستان را داشت.
گفتی که: در فراقم زحمت کشیده‌ای تو مردم هزار نوبت، زحمت کدام باشد؟
به مدح کسان از چه زحمت کشی کنی زنده او را وخود را کشی
گر جهان دریا شود چون عشق او همراه تست زحمت کشتی مخواه و یاد کشتیبان مکن
سپاس از خدا کاندرین شست و پنج ز دندان نه زحمت کشیدم نه رنج
گر نگه داشتیش، گنج بری ورنه زحمت کشی و رنج بری
محصول مردم شهر احمدآباد پسته می‌باشد درآمد مردم شهر از همین راه است. کشت پسته موجب ثروتمندی تعداد قابل توجهی از کشاورزان زحمت کش احمدآبادی شده‌است.
اصفهانی به خاطر بیماری و ناراحتی سینوس‌هایش، دچار یک وقفهٔ چند ساله شد. البته اصفهانی، علی‌رضا کهن‌دیری را به عنوان کسی که سبب‌شده شروع به ضبط آلبوم بکند معرفی می‌نماید و می‌گوید یک‌بار با انتقادی تند، به من گفت که «چرا کاری برای انتشار آلبوم کاری نمی‌کنی؟» به همین خاطر اصفهانی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد ضبط آلبوم را شروع کند. اصفهانی ضبط آلبوم را شروع می‌کند و گفته‌شده که برای بعضی از قطعات آلبوم، حتی دو سال زحمت کشیده‌است.
بودعاق مادر بتر از پدر که زحمت کشیده است او بیشتر
وی از نیروی بخار در حرکت لکوموتیو استفاده کرد و این وسیله نقلیه معتبر را به وجود آورد، وی از راه‌های گوناگون از جمله کارگری معدن، رانندگی و گاوچرانی و شاگرد شوفری مخارج زندگی خود را تأمین می‌کرد و مدت ۱۵ سال برای اختراع لوکوموتیو زحمت کشید و سرانجام این غول آهنی را به حرکت درآورد. چنانچه جورج استیفنسن در بخش یک کان زغال‌سنگ واقع در شمال انگلیس به دنیا نمی‌آمد، شاید هرگز به فکر اختراع لوکوموتیو و قطار راه آهن نمی‌افتاد؛ زیرا او بخاطر اینکه زغال‌سنگ به راحتی از معدن زغال‌سنگ بایک وسیله راحت نقل مکان شود، به فکر اختراع لوکوموتیو و بعد هم واگن راه آهن افتاد.
دو عاشق چون چنان شربت چشیدند عنان پیوسته از زحمت کشیدند
جنون نه زحمت کشتی کشد نه منت موج به پای شوق تو وا کرده ایم راه در آب
ز ابلیست بسی زحمت کشیدی اگرچه جنّت و رضوان بدیدی
به بدبختی چو دور افتادم از تو ز هر بدبخت صد زحمت کشیدم
" گفته می‌شود که تعداد سنی‌ها از شیعیان بسیار بیشتر هست… آنها (شیعیان) در محله ننداپور و حسن آباد، نزدیک دریاچه شهر زندگی می‌کنند. اگرچه تعداد آنها بسیار اندک است، اما مردان این فرقه فعال‌ترین، زحمت کش‌ترین و مرفه‌ترین بخش جامعه مسلمانان را تشکیل می‌دهند. بهترین کارگران کاغذ سازی و شال سازان در سرینگر شیعه هستند و برخی از ثروتمندترین مردان شهر به آن فرقه تعلق دارند ".