زبری

معنی کلمه زبری در لغت نامه دهخدا

زبری. [ زَ ب َ ] ( حامص ) ظلم و ستم و زبردستی و تعدی. ( ناظم الاطباء ). برتری. تسلط. بالادست بودن.
زبری. [ زِ ] ( حامص ) درشتی. خشونت. ضد نرمی. ( ناظم الاطباء ). زبربودن ناهمواری. جفاءة.
زبری. [ زُ ب َ ] ( ص نسبی ) منسوب به زبر. بطنی از بنوسامه و یا زبربن وهب سرسلسله بطن مذکور و لقب برخی از محدثان است. رجوع به زُبَر و ماده زیر شود.
زبری. [ زُ ب َ ] ( اِخ ) ابراهیم بن عبداﷲبن علأبن زبر از فرزندان زبربن وهب و سرسلسله بطن «بنوزبر» است و از پدر خویش روایت دارد. ( از انساب سمعانی ) ( لباب الانساب ).

معنی کلمه زبری در فرهنگ فارسی

خشونت ناهمواری مقابل نرمی .
بطنی از بنو سامه و یا زبر بن وهب سر سلسله بطن مذکور و لقب برخی از محدثان است

معنی کلمه زبری در فرهنگستان زبان و ادب

{rough casting surface, roughness} [مهندسی مواد و متالورژی] غیریکنواختی سطح قطعۀ ریختگی به علت نفوذ مذاب در ماسه

جملاتی از کاربرد کلمه زبری

آن وزبری که نیست مردم‌دار بهتر از اوست گرگ مردمخوار
ابری تو روز بزم و هزبری تو روز رزم نیلی بروز بخشش و پیلی بروز کار
افگنی خون چو پسته در دل آنک دهن او کنی زبریان سیر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بارتون آلبیون، باشگاه فوتبال روترهام یونایتد، باشگاه فوتبال بریستول راورز، باشگاه فوتبال شروزبری تاون، باشگاه فوتبال کراولی تاون، باشگاه فوتبال کاونتری سیتی، باشگاه فوتبال وایکام واندررز، باشگاه فوتبال کرو آلکساندرا، باشگاه فوتبال منزفیلد تاون، و باشگاه فوتبال رکسهام اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دربی کانتی، باشگاه فوتبال ولورهمپتون واندررز، باشگاه فوتبال آکسفورد یونایتد، باشگاه فوتبال اکستر سیتی، باشگاه فوتبال ووستر سیتی، باشگاه فوتبال پورت ویل، و باشگاه فوتبال شروزبری تاون اشاره کرد.
آدمی جوید پیوسته کش و پر هنری عشق آید دهدش مستی و زیر و زبری
نکرده ای زبری زیر از کلام خدای حق از تو زیروزبر کرد مرز و سامان را
«کَلَّا» آگاه باشید إِنَّ کِتابَ الْأَبْرارِ لَفِی عِلِّیِّینَ (۱۸) نامه و کار نیکان در علّیّین است جایگاه زبرین.
در سال ۱۸۳۹ با افتتاح راه‌آهن در آیلزبری انگلستان صنعت پرورش اردک رونق بیشتری گرفت امکان حمل و نقل ارزان و سریع به بازارهای لندن یکی از مزایای راه‌آهن بود.
زبرین چرخ فلک زیر کمین همت تست نه عجب گر توبه قدر از همه عالم زبری
دشواری انتقال سنگ‌های کبود در مسیر طولانی بین تپه‌های پرسلی و دشت سالزبری موجب شد تا استفاده از این سنگ‌ها پیش از کامل شدن حلقه‌ها کنار گذاشته شود و آرایشی نو برای استون‌هنج در نظر گرفته شود که به استون‌هنج سه معروف است.
لا یَسَّمَّعُونَ إِلَی الْمَلَإِ الْأَعْلی‌ نمی‌نیوشند بآن گروهان زبرین، وَ یُقْذَفُونَ مِنْ کُلِّ جانِبٍ (۸) و می‌اندازند ایشان را از هر سوی.
در دهه ۱۸۶۰ صنعت اردک شروع به جابجایی و گسترش از آیلزبری به دیگر شهرها و دهکده‌های اطراف کرد و صنعت اردک کم‌کم در خود شهر آیلزبری از رونق افتاد.
تا دهه ۱۹۵۰ تنها یک گله مهم از اردک‌های آیلزبری در باکینگهام‌شر باقی ماند و نسل این اردک در معرض انقراض قرار گرفت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شروزبری تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به شروزبری تاون، تلفورد یونایتد، لوتون تاون، برنتفورد، برنلی و واتفورد و الریاض اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بروملی، باشگاه فوتبال آیلزبری یونایتد، باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر، و باشگاه فوتبال کولچستر یونایتد اشاره کرد.
بدان که سماع وارد حق است و تزکیت جد از هزل و لهو است؛ و به هیچ حال طبع مبتدی قابل حدیث حق نباشد و به ورود آن معنی ربانی مر طبع را زیر و زبری باشد و حُرقت و قهر؛ چنان‌که گروهی اندر سماع بیهوش شوند و گروهی هلاک گردند و هیچ کس نباشد الا که طبع او از حد اعتدال بیرون شود و این را برهان ظاهر است.
دشت سالزبری از ۷۰۰۰ پ.م. سکنه داشته و از هزار سال پیش از ساخته‌شدن استون‌هنج هم منطقه‌ای با اهمیت آیینی بوده‌است.
گر فوقی وگر پستی هستی طلب و مستی نی بر زبرین وقف است این بخت نه بر زیرین