زبان ترکی

معنی کلمه زبان ترکی در ویکی واژه

زبان‌ترکی
زبانی با بیشترین و کهن‌ترین گویشوران در دنیا بویژه شرق آسیا، ایران و ترکیه. برخلاف فرضیه محققان گذشته و معاصر، زبان ترکی از زبان آذری انشقاق یافته و زبان آذری نیز از زبان معیار باستان مشتق شده و ریشه میانرودانی دارد. در شاهنامه همان کشور توران که تور فرزند واسط فریدون بانی آن است[۱].
↑ اسلوب و شیوه درستی در تحقیق زبان‌های باستانی وجود ندارد. اغلب مبنا بر این قرار بوده که هر قوم و قبیله‌ای مانند مغول یا اسکندر فاتح سرزمینی شدند با خود زبان را هم به سرزمین مفتوح عرضه داشتند ولی این خلاف واقعیت است در واقع مهاجمان فاتح فاقد فرهنگ و زبان عالی بودند و پس از فتح اراضی متمدن، واژه‌های جدید آنها اخذ کرده به موطن اولیه خویش انتقال داده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه زبان ترکی

مردم این روستا به زبان ترکی قشقایی و فارسی صحبت می کنند.
ادریس‌آباد محله‌ای در شهر آباده در شمال استان فارس است که در مختصات ۳۱٬۱۴۸۹ شمالی و ۵۲٬۶۳۵۹ شرقی واقع شده‌است. عموم ساکنین این منطقه از عشایر غیور ترک قشقایی می باشند و زبان ترکی در این محله رایج و مورد استفاده قرار می‌گیرد .
این روستا در دهستان زهرای پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۹ نفر (۱۰۵خانوار) بوده‌است.مردم روستای آب‌باریک به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.شغل اغلب اهالی روستا کشاورزی و باغداری است و پسته این روستا در استان قزوین بسیار معروف و زبانزد است.
وی بسیاری از آثار را از زبان ترکی به عربی ترجمه کرد که از آن‌ّها می‌توان به کتاب‌های «حقوق الدول» و «الأحکام الشرعیة فی الأحوال الشخصیة» اشاره کرد.
خود با زبان ترکیِ شیرین کنم بیان :‬ ‫آینا تکین بختیم آچیل چرشنبه «‬
این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود شباهتی هم به روستای ماسوله فومن دارد. اهالی این روستا به زبان ترکی خراسانی صحبت می‌کنند.
فیلسوف قزاق «نعمت کلیمیبوف» با نظر دانشکده روسی مخالف است. طبق پژوهشهای او، این واژه یک تکواژ چندوجهی است و به زبان ترکی باستان تعلق دارد. بنا به گفتهٔ این استاد قزاق، واژهٔ «ارگنه» به معنای گذرگاه کوهستانی و واژه «کُن» به معنای کمپ یا سکونتگاه است که در مجموع اینگونه معنی می‌گردد که واژه ارگنه‌کن به معنای «سکونتگاه کوهستانی» یا «کمپ کوهستانی» است.
پس از آن دوره، نوادگان این موج عظیم مهاجران چرکس (و لاز و غیره) به تدریج ترک‌زبان شده به‌طوری‌که شمار بزرگی از مردم ترک‌زبان ترکیه امروزی از تبار آسیانی (چرکس و لاز و گرجی…) هستند. بر پایه سرشماری سال ۱۹۴۵ در ترکیه، تنها ۶۶٬۶۹۱ چرکس هنوز به زبان چرکسی صحبت می‌کردند. در سرشماری سال ۱۹۶۵ میلادی، زبان چرکسی زبان اول ۵۸٬۳۳۹ نفر و زبان دوم ۴۸٬۶۲۱ نفر از شهروندان ترکیه‌ای بود که در استان‌های قیصریه، توقات و قهرمان مرعش بیش‌ترین پراکندگی را داشتند.
الم جوق در زبان ترکی به معنای سیب سرخ است.
زبان ترکی و رومی و تازی همه میآیدش در چشم بازی
با من آن ترک کمان‌ابرو گفت پیش چشمش به زبان ترکی
استانجین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.رئیس این روستا زیدالله عبادی در دهه۹۰میلادی بود و رئیس کنونی اینجا حمید رضا حسنی است. مردمان این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند.شغل اصلی مردم این روستا، دامداری و کشاورزی است. برخی از آستانجینی ها، بهار و تابستان را در روستا مشغول به کار هستند و در فصل پاییز و زمستان در شهر تهران مشغول به کار می‌شوند.
تا که اندر لغت همی خوانند ماه را در زبان ترکی آی
این رمان را عین له غریب از زبان ترکی به فارسی ترجمه کرده و نشر چشمه سال ۱۳۸۹ منتشرش کرده‌است. ترجمه دیگر فارسی کار تهمینه زاردشت است.