زبان باز

معنی کلمه زبان باز در لغت نامه دهخدا

زبان باز. [ زَ بام ْ ] ( نف مرکب ) کسی که با زبان چرب و نرم خود مقصود خود را حاصل میکند یا مردم را فریب میدهد. ( فرهنگ نظام ). چاپلوس. متملق.چرب سخن. چاخان. لفاظ. خالب. ( منتهی الارب ). رجوع به زبان بازی و زبان بازی کردن و زبان آوری و خلابت شود.

معنی کلمه زبان باز در فرهنگ معین

( ~. ) (ص فا. ) (عا. ) چاپلوس .

معنی کلمه زبان باز در فرهنگ عمید

چاپلوس، چرب زبان، کسی که با چاپلوسی و شیرین زبانی دیگری را فریب می دهد.

معنی کلمه زبان باز در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که با تملق دیگری را بفریبد چاپلوس متملق .
کسی که با زبان چرب و نرم خود مقصود خود را حاصل میکند یا مردم را فریب میدهد چاپلوس چاخان

معنی کلمه زبان باز در ویکی واژه

(عا.)
چاپلوس.

جملاتی از کاربرد کلمه زبان باز

این ورزشگاه همچنین میزبان بازی خانگی سه فینال جام یوفا که اینتر در آن شرکت می‌کرد (۱۹۹۱، ۱۹۹۴، ۱۹۹۷) نیز بود؛ زمانی که فینال این مسابقات در دو دیدار رفت و برگشت انجام می‌شد. یوونتوس نیز در فینال جام یوفا ۱۹۹۵ از این ورزشگاه برای بازی خانگی خود استفاده کرد زیرا آنها تصمیم گرفتند بزرگ‌ترین بازی‌های خود را در استادیوم خودشان در آن زمان یعنی دل آلپی انجام ندهند. در هر یک از فینال‌ها به غیر از سال ۱۹۹۱، دیدار برگشت در سن سیرو برگزار شد و برندگان جام را در آنجا بالای سر بردند. با این حال، از فصل ۹۸-۱۹۹۷ و از زمانی که مسابقه فینال به صورت تک بازی تغییر یافت، سن سیرو هنوز به عنوان ورزشگاه میزبان انتخاب نشده‌است.
گفتگو با دل سیاهان می کند دل را سیاه شمع اگر باشد طرف صائب زبان بازی خوش است
عاقبت بخت سیاه ستم پیشه چنان کرد که یار جرم بخشیده مارا بزبان باز آورد
ازمیر در بیشتر تاریخ خود یکی از شهرهای تجاری اصلی دریای مدیترانه بوده است. سراسر جنوب ازمیر دارای سواحل ماسه‌ای و آثار تاریخی متعدد از دوره‌های پیشین همانند شهر تاریخی افس است. ازمیر همه‌ساله میزبان تعداد زیادی نمایشگاه و همایش‌های گوناگون صنعتی، تجاری و علمی است. دانشگاه‌های معتبری در این شهر وجود دارد که بارزترین آن‌ها دانشگاه اژه و دانشگاه دوکوز ایلول هستند. ازمیر یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه نیز به‌شمار می‌آید. این شهر میزبان بازی‌های مدیترانه‌ای در سال ۱۹۷۱ و بازی‌های دانشگاهی جهانی (یونیورسیاد) در سال ۲۰۰۵ بود.
هر سو مو گر شود هزار زبان باز شکر تو یا سابغ النعم نتوان کرد
اتلتیکو مادرید در طول تاریخ خود پنج ورزشگاه داشته‌است. اگرچه می‌توان کمپو دِ ال پارال را که در فصل ۳۲–۱۹۳۱ پذیرای بازی‌های این تیم بود، به این تعداد اضافه کرد، چرا که پس از عدم توافق با مالکان ورزشگاه متروپولیتانو و از آنجایی که کمپو دِ وایکاس شرایط میزبانی را نداشت، اتلتیکو ساکن این ورزشگاه شد. به دلیل خساراتی که در طول جنگ داخلی به متروپولیتانو وارد آمد، تا زمان بازسازی آن، ورزشگاه چامارتین از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۰ و کمپو دِ وایکاس در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۳ میزبان بازی‌های خانگی اتلتیکو شدند. کمپو دِ وایکاس در سال ۱۹۴۰ شاهد اولین قهرمانی این تیم در لیگ بود.
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، از فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به خاطر برگزیدن کشورش به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ قدردانی کرده‌است. فیفا روز پنجشنبه در مراسمی در شهر زوریخ سوئیس، روسیه را برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ و قطر را به عنوان میزبان بازی‌های ۲۰۲۲ انتخاب کرد. ولادیمیر پوتین که به زوریخ سفر کرده، وعده داد که روسیه مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را در بالاترین سطح ممکن برگزار کند. بی‌بی‌سی فارسی
شهر لس آنجلس در سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۸۴ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۲ و بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۴ بود.
مرد فروشنده زبان باز کرد در صفت خر سخن آغاز کرد
و هر وقت که از ملازمت ذکر زبان باز ماند یک ساعت دل را بذکر مشغول کند و مراقب دل شود و منتظر باشد تا چه در نظر او آید. و از هر خیال مخوف و آوازهایل که بیند یا شنود نترسد و دل بقوت دارد و در حال پناه باولایت شیخ دهد و نام شیخ بر زبان براند و از همت او مدد طلبد تا حق تعالی بلطف خویش مندفع گرداند.
با دوستان ز بهر چه در بسته ئی زبان باز آی و برگشای سر دُرج راز باز
دی باز کرد لب که زبانی دهد مرا امروز عذر لب به زبان باز خواهمش
به خود چو موی میانت ز رشک می پیچم چو شانه با سر زلفت کند زبان بازی
زبان بازی به شمع بی ادب بگذار در مجلس به بزم حال چون آیی شمار نقش قالی کن
مجال گفتگو از پیچ و تاب فکر اگر باشد زبان بازی به خنجر همچو جوهر می توان کردن
استادیوم آتاترک ازمیر، یک استادیوم المپیک در شهر ازمیر ترکیه است. این استادیوم در سال ۱۹۷۱ برای بازی های مدیترانه ساخته شده بود. با گنجایش ۵۱۳۳۷ نفری دومین استادیوم المپیک در ترکیه است. برای دو و میدانی، مساحت ۸ هزار متر مربع در نظر گرفته شده است، که این در ترکیه بزرگترین استادیوم ورزشی دو و میدانی به حساب می آید. در سال ۱۹۸۰، استادیوم آتاترک ازمیر میزبان بازی های ورزشی کشورهای اسلامی بود. استادیوم به دلیل برگزاری بازی های تابستانی دانشگاهی در سال ۲۰۰۵ که در ازمیر برگزار شد، بازسازی شد.
این ورزشگاه در سال ۲۰۱۴ طبق آخرین مشخصات فیفا به روز رسانی و صندلی گذاری شد که ظرفیت آن به ۲۰ هزار نفر رسید. ورزشگاه جواهر لعل نهرو مدتهاست که در بسیاری از بازیهای بین‌المللی تیم ملی فوتبال هندوستان از جمله مقدماتی جام جهانی و جام ملتهای آسیا میزبان بازی‌های این تیم بوده‌است.
مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک، شهر ریو دوژانیرو در کشور برزیل را به عنوان میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ برگزیدند. بی‌بی‌سی فارسی
اگر جنگ جهانی دوم به وقوع نمی‌پیوست، لندن می‌بایست تا در سال ۱۹۴۴ میزبان بازی‌های المپیک می‌شد.
این ورزشگاه از لحاظ تاریخی (و به‌ویژه در دهه‌های اخیر) میزبان بازی‌های مهمی از جام یوفا نیز بوده‌است. از جمله دیدار بایرلورکوزن و بارسلونا در جام یوفای ۸۹–۱۹۸۸. در جام یوفای ۱۹۹۶ بروسیا مونشن گلادباخ، نمایندهٔ آن سال آلمان در جام یوفا، در همین ورزشگاه مقابل آرسنال و موناکو به میدان آمد. در ضمن در جام یوفای ۲۰۰۴–۲۰۰۵ تیم دسته دومی آلمان آخن، نمایندهٔ آلمان، از این ورزشگاه برای بازی‌های خانگی‌اش استفاده می‌کرد.