زادروز

معنی کلمه زادروز در فرهنگ معین

(اِمر. ) روز به دنیا آمدن .

معنی کلمه زادروز در دانشنامه عمومی

زادروز (آلبوم بیانسه). «زادروز» ( به انگلیسی: B'Day ) آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا بیانسه است که در ۴ سپتامبر ۲۰۰۶  ( ۲۰۰۶ - 09 - ۰۴ ) منتشر شد.

معنی کلمه زادروز در ویکی واژه

روز به دنیا آمدن.

جملاتی از کاربرد کلمه زادروز

کلنگ ساخت این برج در دی ماه ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعات شناخت و امکان‌سنجی با نام یادمان (مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران) بر زمین خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت صدمین زادروز روح‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی با نام برج میلاد تغییر یافت. ساخت این برج ۱۱ سال به طول انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.
بهرام بیضایی پس از مشاهدهٔ این ویدئو متأثّر شد و شعری برای شجریان سرود که در زادروزش در ۱ مهرماه ۱۳۹۵ با این مطلع منتشر شد:
سمیه شیردل، نامزد میثم احمدی در این مورد گفت: میثم روز ۲۵ آبان زمانی که از محل کارش به خانه برمی‌گشته‌است، در منظریهٔ کرج از ناحیهٔ شکم هدف گلوله نیروهای امنیتی هدف قرار می‌گیرد. او را به بیمارستان مدنی منتقل می‌کنند. سمیه شیردل اضافه می‌کند: «درست در روزهای طلایی پس از نامزدی و در حالی که قرار ازدواج را برای ۲۶ دی گذاشته بودیم و منتظر خبرهای خوب بودیم، بدترین خبر ممکن رسید و میثم از دست رفت.» او ۳ روز پیش از زادروزش هدف گلوله قرار گرفت.
ابوسعیداحمدبن عبدالجلیل سجزی، (درگذشتهٔ ۴۱۴ ه‍.ق) ستاره‌شناس و ریاضی‌دان اهل سیستان قرن چهارم هجری است که با ابوجعفر احمد بن محمد صفاری و عضدالدوله معاصر و از اهالی سیستان بوده و در خراسان و شیراز نیز زیسته‌است. سال زادروز او در حدود سال ۳۳۰ هجری قمری است.
شاهین نجفی زمان انتشار این آلبوم را در ۳۰ آبان ۱۳۸۹ (مقارن با ۲۱ نوامبر ۲۰۱۰) اعلام نمود که زادروز ولتر است و شاهین نجفی نیز در مورد آلبوم جمله «شما ممکن است بتوانید گلی را زیر پا لگدمال کنید، اما محال است بتوانید عطر آنرا از فضا محو سازید» از ولتر را نقل کرد.. این آلبوم حاوی ۱۱ آهنگ می‌باشد و هنرمندان جدیدی نیز با شاهین نجفی همکاری نموده‌اند. موضوعات و مضامین مطرح شده در اشعار این ترانه‌ها همانند گذشته اعتراضی (سیاسی و اجتماعی) می‌باشد که از جمله آنها می‌تواند به موضوعاتی همانند حوادث پس از انتخابات، همجنس‌گرایی، نقض حقوق الکترونیکی، اعدام، دیدگاه سطحی به موسیقی و غیره اشاره نمود.
این خانه از ماه مه تا سپتامبر برای بازدید همگانی باز است. از میان لوازم شخصی سیبلیوس در این منزل می‌توان به پیانوی بزرگی اشاره کرد که به مناسبت پنجاهمین زادروزش دریافت داشته بود و همچنین نقاشی‌هایی که توسط برادر زنش اِرو یارنه‌فلت کشیده شده‌اند.
ابوالهذیل محمد بن هذیل بن عبدالله معروف به علاف معتزلی، زادروز او در منابع مختلف از ۱۳۱ تا ۱۳۵ ه‍. ق؛ و درگذشت او از ۲۲۶ تا ۲۳۵ ه‍.ق آمده‌است.
پس از کش‌وقوس‌های فراوان، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ و در زادروز سیمین دانشور، این خانه تبدیل به موزه شد.
قلمرو باستانی موسوم به اریسمان، به سه بخش اریسمان یک، دو و سه نام‌گذاری شده‌است. بیشتر آثار موجود، هم‌افق با دوره‌های سوم و چهارم است. تمدن زندگی در محوطه موسوم به اریسمان، به آغاز هزاره چهارم تا میانه هزاره سوم پیش از زادروز مسیح بازمی‌گردد.
در ایران، زادروز ابوریحان بیرونی را به‌عنوان روز مهندس نقشه‌بردار گرامی می‌دارند.