ریژ

معنی کلمه ریژ در لغت نامه دهخدا

ریژ. ( اِ ) ریز. هوا. کام.مراد. ( برهان ) ( لغت فرس اسدی ) ( فرهنگ اوبهی ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از آنندراج ). هوس. کام. مراد. مقصود.( ناظم الاطباء ). آرزو و خواهش. ( از فرهنگ لغات ولف ) ( از لغات شاهنامه ) ( از شرفنامه منیری ) :
دیدی تو ریژ و کام بدو اندرون بسی
با ریدکان مطرب بودی به فر و زیب.رودکی.ریزی از چاشنی ریژ به کامم نرسید
روزیی کان ننهاده ست قدر می نرسد.خاقانی ( از جهانگیری ).هر زمانی تو نفعریژ کنی
هر شبانی و دفع آزاری.نزاری ( از جهانگیری ).رجوع به ریز شود. || زمین پشته پشته. ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( برهان ).

معنی کلمه ریژ در فرهنگ معین

(اِ. ) زمین پشته پشته .
(اِ. ) کام ، آرزو، هوس .

معنی کلمه ریژ در فرهنگ عمید

زمین پشته پشته.
کام، آرزو، مراد، هوس: دیدی تو ریژ و کام بدو اندرون بسی / با ریدکان مطرب بودی به فرّ و زیب (رودکی: ۴۹۳ ).

معنی کلمه ریژ در فرهنگ فارسی

( اسم ) زمین پشته پشته .
هوا و کام و مراد . مراد و مقصود

معنی کلمه ریژ در ویکی واژه

کام، آرزو، هوس.
زمین پشته پشته.

جملاتی از کاربرد کلمه ریژ

دیدی تو ریژ و کام بدو اندرون بسی با ریدکان مطرب بودی به فر و زیب
سه دیگر کهن سالهٔ ریژخوی که هنگام ییری شود جفت ‌جوی
حذف آرایش دائمی مانند حذف خال‌کوبی دشوار است. تکنیک‌های متداولی که برای این کار استفاده می‌شود، لیزر، درم ابریژن مجدد پوست، لایه برداری فیزیکی یا شیمیایی و حذف توسط جراحی است.[نیازمند منبع]
بنگر که این غریژن پوسیده یاقوت سرخ و عنبر سارا شد
سحر چون بیاراست خورشید زرد به تیریژ زر چادر لاجورد
گهی در فریژی و گه در تراس همی جنگ ها را نهادند اساس
الهام شیخی که در پست دروازه‌بان بازی می‌کند٬ در تیم‌های فوتسال بانوان «سپاهان اصفهان» و تیم فوتسال بانوان «دریژنو»٬ در لیگ برتر فوتسال بانوان ایران سابقهٔ بازی دارد.
در زمستان ۱۹۹۶ مربی تیم ملی قزاقستان از ژیل ماس، مدیر ورزشی تیم آگریژل، درخواست کرد که در صورت امکان، شش دوچرخه‌سوار قزاقستانی را به تیم‌های حرفه‌ای اروپایی انتقال دهد. ماس پذیرفت که دو نفر برتر را انتقال دهد؛ به شرطی که ابتدا یک سال برای باشگاه آماتور اسپوار سیکلیست سن اتین لوار مسابقه بدهند. آنان وینوکوروف و آندری میزوروف را برگزیدند.
آرمین صیادی شهروند ۱۸ سالهٔ معترض بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران به تاریخ ۲۰ مهر، در محله دره دریژ کرمانشاه بر اثر شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جان خود را از دست داد.
«استقرار ارمنیان در ایران از اهداف از پیش‌تعیین شدهٔ شاه عباس برای آبادانی و پیشرفت کشور، مخصوصاً، پایتخت چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی و فرهنگی بود. جمعیت تبعید شده به ایران تقریباً نیمی از سکنهٔ شهرهای ارمنستان را تشکیل می‌داد. به این ترتیب، بیشتر اراضی قابل سکنه ارمنستان خالی از سکنه شد.» (کتاب تاریخ، آراکل داوریژتسی صفحه:۵۲)
به ملک فریژی وایعونیه همان در هلسپون و در لیدیه
شرکت اس‌سی‌ام هولدینگز در سال ۲۰۰۰ توسط رینات آخمتوف راه‌اندازی شد و در حال حاضر بزرگترین شرکت اوکراینی می‌باشد و مالک شرکت‌هایی چون؛ مت‌اینوست، دی‌تک، استا هلدینگ، دنیپروانرگو، دی‌تی‌ئی‌کی، زاپوریژستال و زاخیدانرگو محسوب می‌شود.
اوریگنِس با فلسفهٔ یونان کاملاً آشنا بود. او نزد فلاسفهٔ برجستهٔ غیرمسیحی مکتب دیده بود. برخی بر این باورند که او نزد آمونیوس ساکاس، بنیان‌گذار فلسفهٔ نوافلاطونی تعلیم دیده بود اما در این مورد شک و تردید وجود دارد. در بررسی آثار ژوستین، کلمنت و اوریگنِس تناقضی عجیب می‌بینیم. از یک‌سو عنادورزی و خصومت‌شان با فلسفه شدت می‌یابد و از دیگر سو جذابیتِ ایده‌های فلسفی در آثارشان بالا می‌رود؛ مخصوصاً آثار اوریگنِس که عمیقاً فلسفی است و راست‌دینیِ تفکراتش حتی امروز نیز مورد بحث است. در قرن چهارم جنبشی نیرومند و ضد اوریژنی به‌وجود آمد، و شورای کنستانتینوپل در قرن ششم او را به‌عنوان بدعت‌کار محکوم کرد. اما او را همچنان در میان پدرانِ الهیاتِ یونان بانفوذترین می‌شمارند.
استان زاپوریژیا ۲۷٬۱۸۰ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۸۷۷٬۲۰۰ نفر جمعیت دارد.
پرکینز با زن‌ها میانه خوشی نداشت. زمانی گفته بود که زن‌ها او را بسیار آشفته می‌سازند. وی با جین فوندا و بریژیت باردو به شدت مخالف بود زیرا در دوران جوانیش سعی به اغوای او کرده بودند.
ریژی از چاشنی کام به کامم نرسید روزیی کان ننهاده است قدر می‌نرسد
علاوه بر این استان ها، روسیه، ضمیمه ۲ استان خرسون و زاپوریژیا از خاک اوکراین به خاک خود را در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که از لحاظ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.
چهار کار دژآگاهی (‌نادانی‌) و دشمنی و بدی با تن خود کردن است: یکی پادیاوندی (‌یعنی‌: زبردستی و زورمندی‌) نمودن‌، دیگر درویش متکبر که با مردی توانگر نبرد آورد، دیگ‌ر مرد پیر ریژخوی که زنی برنا به زنی گیرد و دیگر مرد گشن (‌جوان‌) که زنی پیر به زنی کند.