ریستن

معنی کلمه ریستن در لغت نامه دهخدا

ریستن. [ ت َ ] ( مص ) رشتن. تافتن. ریسیدن و ریسمان کردن. ( ناظم الاطباء ) :
که چندان بریسی مگر با پری
گرفتستی ای پاک تن خواهری.فردوسی.زنان در وقت صحابه ریسمان ریستندی که شکالهای اسب کنند. ( کتاب المعارف ). || کوشش کردن. || افشاندن و پراکنده کردن. || ریدن و دفع غایط کردن. ( ناظم الاطباء ). ریدن. ( انجمن آرا ) ( غیاث اللغات ). ریدن و نجاست کردن. ( برهان ). قضای حاجت کردن. پلیدی کردن. تغوط. تخلیه و دفع فضول از مخرج معتاد کردن. ( یادداشت مؤلف ). جهانگیری بیت زیر را از مولوی برای معنی گریه کردن و نوحه کردن شاهد آورده :
چون در اینجا نیست وجه زیستن
بر چنین خانه بباید ریستن.( مثنوی چ خاور ص 371 ).ولی از مقدمات حکایت معلوم میشود که در معنی ریدن است نه نوحه کردن. ( آنندراج ) :
ریستن گیردت ز خوردن زشت
به درت باید آمدن ز بهشت.اوحدی.بی طمع هرکس به دنیا زیسته
بر بروت مدخلانش ریسته.راجی ( از آنندراج ).
ریستن. [ ت َ ] ( مص ) آهسته سخن گفتن. ( ناظم الاطباء ). || فرورفتن ، درچاه و یا حوض. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) :
وان یکی ریست در بن چاهی
وان دگر رفت بر سر ویران.ناصرخسرو.|| گریستن و زاری کردن و نوحه کردن برای مرده. آه کشیدن و مویه کردن. ( ناظم الاطباء ). موییدن و نوحه کردن. ( فرهنگ جهانگیری ). نوحه کردن. ( برهان ) ( از آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( فرهنگ جهانگیری ). موییدن. گریستن. گریه کردن. ( برهان ) ( از آنندراج ). ریسه رفتن.

معنی کلمه ریستن در فرهنگ معین

(تَ ) (مص ل . ) گریه کردن .
( ~. ) (مص ل . ) ریدن .

معنی کلمه ریستن در فرهنگ عمید

= ریدن

معنی کلمه ریستن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) گریستن گریه کردن .
آهسته سخن گفتن . یا فرو رفتن در چاه و یا حوض .

معنی کلمه ریستن در ویکی واژه

گریه کردن.
ریدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ریستن

نام آذرآناهید به احتمال زیاد ترکیبی از آذر («آتش») و نام ایزد ایرانی، آناهید (آناهیتا)، است. در گذشته تصور می‌شد که این نام به معنی «آتشِ آناهیتا» باشد، اما امروزه پذیرفته شده که معنی آن «آتش و آناهیتا» است. کریستنسن بر این باور است که «نام این ملکه بستگی نزدیک و تعلق خاندان ساسانی را به معبد آناهیتای استخر به خاطر می‌آورد.»
بیدل اگر چه نیست جهان جای خنده لیک نتوان به پیش مردم بی‌غم گریستن
به نظر کریستن‌سن در دوره هخامنشیان، افزون بر اسناد بایگانی دولتی، مجموعه‌ای از روایت‌های حماسی با گونه‌های مختلف و با عنوان «سالنامه‌های شاهی» تقریباً مترادف با خدای نامه پهلوی وجود داشته‌است. احتمالاً این سالنامه به شیوه آثار ادبی پرداخته شده بود و مجموعه آن‌ها نوعی ادبیات داستانی محسوب می‌شد. با توجه به هماهنگی و یکسانی نسبی در آثار داستانی تمام دوره‌های کهن ایرانی می‌توان فرض کرد که سالنامه‌های شاهی، به نظر یا نثر، تنها مشتمل بر وقایع پادشاهی نبوده و خاطره‌های کهن تاریخی ایران غربی و مادی را نیز دربرداشته‌است.
خجلت رضا به شوخی اشکم نمی‌دهد می‌بایدم به سعی جبین نم گریستن
چون درینجا نیست وجه زیستن بر چنین خانه بباید ریستن »
به نظر برخی مورخان از جمله آرتور کریستنسن (۱۹۲۵، ص۷)، بعدها قباد یکم پادشاه ساسانی در یورش به امیدا در شمال بین‌النهرین (منطقه کُردنشین دیاربکر در کشور ترکیه کنونی)، هشتاد هزار تن از اهالی آن را به اسارت گرفته و به ارگان آورده، و این منطقه به مرکز تولید پارچه کتان که مردم امیدا در ساخت آن ماهر بودند، مبدل شده‌است. منابع تاریخی از نام‌های دیگری چون رامقباد، بِرامقباد، اَبَرقباد و به از آمِدِ کَواد برای ارجان استفاده کرده‌اند، که بخش دوم مشترک در همهٔ آن‌ها به نام پادشاه قباد یکم ساسانی اشاره دارد.
این شخصیت را بازیگران مختفی به تصویر کشیده‌اند. دیوید پراوز به صورت فیزیکی ویدر را به تصویر کشید و جیمز ارل جونز صداپیشگی او را در سه‌گانه اصلی بر عهده داشت و سباستین شاو نقش آناکین بدون ماسک را در بازگشت جدای و همچنین روح این شخصیت را در نسخهٔ اصلی فیلم به تصویر کشید. جیک لوید نقش دوران کودکی آناکین اسکای‌واکر را در اولین فیلم از سه‌گانهٔ پیش‌درآمد یعنی تهدید شبح (۱۹۹۹) ایفا کرد و هایدن کریستنسن در دو فیلم بعدی نقش دوران بزرگسالی او را به تصویر کشید.[الف]
گاهی فلکم گریستن فرماید ناخفته دو چشم را عنا فرماید
من خود کی ام که گریه به حالم کنی، ولی می زیبدت به نرگس شهلا گریستن
افتاد در ملایک هفت آسمان خروش بگریستند جن و پری جمله زار زار
سایت جشنواره ترایبکا کریستن را جزو ۱۰ نفر برتر نقش آفرینی ۲۰۱۷ انتخاب کرد. او به عنوانِ بازیگر زن، پُر درآمدترین هنرپیشه در ونتی فر و در فهرست بالاترین دستمزد بگیران هالیوود در سال ۲۰۱۰ قرار گرفت، با درآمد برآورد شدهٔ ۲۸/۵ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۱، از طرف مجلهٔ فوربز به عنوان بهترین بازیگر هالیوودی به خاطر ایفای نقش‌های پُردرآمد شناخته شد؛ فوربز همچنین نام او را در بالاترین پرداختی به بازیگران زن در سال ۲۰۱۲ قرار داد. با مجموعِ درآمد ۳۴/۵ میلیون دلار. استوارت به عنوان چهرهٔ برگزیدهٔ بِرَند مشهور شنل و مارک‌های معروف مُد از جمله بالینسیاگا در حال حاضر فعالیت می‌کند.
همه انجمن زار بگریستند بدان شاه بی یار بگریستند
مستراح و محبسی با هم دو گام اندر سه گام کاندر آن خوردن همی باریستن یکسان بود
بر خلق بوده بیشتر آسان گریستن با چشم خون فشان لب خندان نبوده شرط
چون برق به خنده تا لبی بگشاید چون ابر مرا گریستن فرماید