ریخته گر

معنی کلمه ریخته گر در لغت نامه دهخدا

ریخته گر. [ ت َ / ت ِ گ َ ] ( ص مرکب ) کسی که می گدازد مس و روی را با هم و از آن هاون و منقل و اسباب دیگر و توپ می سازد. ( ناظم الاطباء ). کسی که بوسیله ذوب فلزات ظروف و آلات مختلف و توپ و غیره سازد. ( فرهنگ فارسی معین ). آنکه روی وشیشه و امثال آن را گداخته در قالبها ریزد و از آن ظرفها سازد. ( آنندراج ). آنکه فلزات را می گدازد خواه طلا باشد خواه نقره یا فلز دیگر. ( از شعوری ج 2 ص 18 ). صائغ. آنکه مفرغ سازد. ( یادداشت مؤلف ) :
خود بخود باده عیش از قدمم می ریزد
گوییا جام مرا ریخته گر ساخته است.سعید اشرف ( از آنندراج ).رجوع به صائغ شود.

معنی کلمه ریخته گر در فرهنگ معین

( ~. گَ ) (ص فا. ) کسی که فلزات را ذوب کرده و در قالب می ریزد.

معنی کلمه ریخته گر در فرهنگ عمید

کسی که فلزات را ذوب می کند و در قالب می ریزد.

معنی کلمه ریخته گر در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که ذوب فلزات ظروف و آلات مختلف و توپ و غیره سازد .
کسی که می گدازد مس و روی را با هم و از آن هاون و منقل و اسباب دیگر و توپ می سازد .

معنی کلمه ریخته گر در ویکی واژه

کسی که فلزات را ذوب کرده و در قالب می‌ریزد.

جملاتی از کاربرد کلمه ریخته گر

در کام صبح از ناف شب مشک است عمدا ریخته گردون هزاران نرگسه از سقف مینا ریخته
جاحظ گوید: هرگز خود را چنان خجل ندیدم که روزی مرا زنی بگرفت و به در دکان استاد ریخته گر برد که همچنین من متحیر شدم که آن چه بود؟ از آن استاد پرسیدم گفت: مرا فرموده بود که تمثالی بر صورت شیطان برای من بساز گفتم: نمی دانم که بر چه شکل می باید ساخت تو را آورد که بدین شکل!
خونم بر دشمن ار بریزد به از آنک آب رخ من ریخته گردد بر دوست
سر ز گریبان مکش ‌که ریخته گردون شمع در این انجمن ز دیدهٔ جاسوس
آهن فرفورژه دیگر در مقیاس تجاری تولید نمی شود. بسیاری از محصولاتی که به عنوان آهن فرفورژه توصیف می شوند، مانند نرده های محافظ ، مبلمان باغ ، و دروازه ها از فولاد نرم ساخته شده اند. آنها را به عنوان "آهن فرفورژه" توصیف می کنند فقط به این دلیل که آنها را شبیه اشیایی ساخته اند که در گذشته توسط آهنگر با دست ساخته می شد (اگرچه بسیاری از اشیاء آهنی تزئینی از جمله نرده ها و دروازه ها اغلب به جای فرفورژه ریخته گری می شدند).
محصولات حاصل از ریخته گری(شمش،بیلت،بلوم و اسلب) دارای عیوب فراوانی هستند و ساختار نهایی مورد نظر را ندارند. از این رو باید فرآیند های شکل دهی دیگری بر روی این محصولات صورت بگیرد تا به محصول مورد نظر تبدیل شوند. البته برخی از عیوب ذاتی موجود در این محصولات در محصول نهایی نیز حضور خواهند داشت. فرآیند های شکل دهی، خود نیز می توانند سبب ایجاد عیوبی شوند که برخی از این عیوب با روش آزمون ذرات مغناطیسی قابل شناسایی می باشند.
ز بسکه ریخته گردید خون در آن دره برنگ روین روید گیاه و برگ شجر
وگرنه خون کسی ریخته گریخته ام که جویدم بشب تیره عدل سلطانی!
بلبل، افشانده غبار از بر و دوش؛ فاخته ریخته گرد از پر و بال
دهرا چه کشی دهره به خون ریختن من خود ریخته گردد تو مکش دهره و مشتاب
اسید استئاریک همچنین به عنوان یک ترکیب جداکننده، در هنگام ساخت گچ‌های ریخته گری از یک قطعه قالب گچی یا از آشغال و پسماندهٔ قالب استفاده می‌شود، و نیز در موقعی که قالبی با استفاده از یک خاک رس جلا داده شدهٔ اصلی ساخته می‌شود. در این کاربرد، پودر اسید استاریک در آب حل شده و محلول حاصل بر روی سطحی که باید از قالب ریخته‌گری جدا شود، کشیده می‌شود. واکنش این ترکیب با کلسیم موجود در گچ، به شکل‌گیری یک لایه نازک از استئارات کلسیم منجر می‌شود که به صورت یک عامل رهاشونده عمل می‌کند.
مس خام در این مرحله بیش از 3/99 درصد مس دارد وسپس توسط پاتیل هایی وارد کوره های آند شده و در این کوره ها با تزریق گاز پروپان ناخالصی های موجود مجدداٌ سوخته و خارج می شود. درجه خلوص آن تاعیار 7/99درصد نیز می‌رسد. سپس خروجی کوره آند به چرخ ریخته گری وارد می شود. مذاب مس خام به صورت صفحاتی بزرگ ریخته و آنها را به عنوان آند در الکترولیز مس به کار می‌برند. کاتد را که از صفحات مس بسیار خالص تشکیل یافته را به همراه آند(مس خام) در محلول الکترولیت اسید سولفوریک و سولفات مس است وارد می کنند.
نگار ریخته گر جانم آب کرد و گریخت قفای او چو دویدم به قالب خود ریخت
نور سحر بریخته زنگیکان گریخته گرچه شب آفتاب را کرد نهان مصادره