ریتون

ریتون

معنی کلمه ریتون در دانشنامه عمومی

ریتون (نوازنده). هنری اسمیتسون ( متولد ۱۳ سپتامبر ۱۹۷۸ ) ، که بیشتر با نام هنری خود ریتون ( /ˈriːtɒn/ REE - ton ) شناخته می شود، یک دی جی موسیقی الکترونیک انگلیسی و تهیه کننده از نیوکاسل از تاین است.

معنی کلمه ریتون در دانشنامه آزاد فارسی

ریتون (Rhyton)
(در فارسی: تَکوک) ساغری به شکل حیوانات. بیشتر ریتون ها پایه نداشته و فرم هندسی آن ها به گونه ای بوده است که نمی توان آن را بر روی میز نهاد؛ بنابراین محتویات آن را باید به یکباره نوشید. سابقۀ ساخت ریتون ها در آسیای غربی به عصر مفرغ بازمی گردد و استفاده از ریتون برای باده گساری در بابل و آشور رواج داشت. در ایران عصر آهن ریتون ها را به شکل بز کوهی و قوچ می ساختند. ریتون های مانایی زیویه، سفالین و به شکل قوچ بودند. ریتون های هخامنشی و پارتی، معروف ترین ریتون های ایران اند. در دورۀ هخامنشی ریتون را بیشتر از طلا و نقره می ساختند که معروف ترین آن ها ریتون های زرین و سیمین همدان و موزۀ تبریز به شکل شیری بالدارند. ریتون های عاجی نِسا باید کار هنرمندان یونانی باشد؛ زیرا با نقوش و اشکال اساطیری یونان و به ویژه پیکرۀ برهنه الهۀ آفرودیت آراسته شده اند.

معنی کلمه ریتون در ویکی واژه

اسم
(قدیم): نوعی صُراحی یا ظرف‌هایی بودند که در دوران کهن به شکل جانوران ساخته می‌شدند. تکوک. ریتون ممکن است به دو قسمت ری - تون قابل تجزیه باشد؛ و در زبان معیار باستان به معنی خودکامه یا دیکتاتور بوده‌ یا هر کسی در دست داشت خودکامه تصور می‌شده؛ مقابل رعیت.

جملاتی از کاربرد کلمه ریتون

وزن اسمی مارک ۸۴ دو هزار پوند (۹۰۷/۲ کیلوگرم) است، ولی وزن واقعی آن بسته به نوع باله‌ها، فیوزها و قطعات بیش پسار از ۱۹۷۲ تا ۲۰۸۳ پوند (۹۴۴/۸ تا ۸۹۴/۵ کیلوگرم) متغیر است. بدنهٔ فولادی این بمب با ۹۴۵ پوند (۴۲۸/۶ کیلوگرم) مادهٔ منفجره تریتونال پر شده‌است.
آندری خاریتونوف (روسی: Андре́й И́горевич Харито́нов؛ ۲۵ ژوئیهٔ ۱۹۵۹ – ۲۳ ژوئن ۲۰۱۹) بازیگر، کارگردان، و بازیگر تلویزیون اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود. وی بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ میلادی فعالیت می‌کرد.
این دارو در شرایط متفاوت می تواند درمان مناسبی محسوب شود، مانند: عفونت های قارچی مرتبط با ایدز، بیماران سرطانی نوتروپنیک که تب مداوم دارند، عفونت های سیستم عصبی مرکزی، ریه، صفاق، دستگاه تناسلی، چشم وپوست. به تازگی اثر درمانی آن برای التهاب مثانه در اثر قارچ، پریتونیت (التهاب صفاق)، درماتوزیس، عفونت های چشمی و غیره نیز مورد پژوهش قرار گرفته است
غلامحسین بنان (زادهٔ ۱۰ اردیبهشت ۱۲۹۰[الف] – درگذشتهٔ ۸ اسفند ۱۳۶۴) خوانندهٔ موسیقی دستگاهی ایرانی بود. او از سال ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۴۷ در زمینهٔ موسیقی فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بود. بنان نخستین خوانندهٔ ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) بود. جنس صدای وی از نوع باریتون بود. ترانه‌هایی از جمله بهار دلنشین، الهه ناز و سرود ای ایران از آثار شناخته‌شده با صدای بنان هستند. بنان نتیجه محمدشاه قاجار است.
در مطالعه‌ای بر روی ۸۰ بیمار که مصرف دارو را با مصرف لوپیناویر/ریتوناویر مقایسه نموده بود، فاویپیراویر به میزان چشمگیری زمان پاکسازی ویروس از بدن را کاهش داد و آنرا از ۱۱ روز در گروه کنترل، به ۴ روز رساند و ۹۱٫۴۳٪ بیماران، نشانه‌های سی‌تی‌اسکن‌شان بهبود یافت و عوارض جانبی دارو نیز اندک بود. اشکال مهم این مطالعه آن است که یک کارآزمایی بالینی دو سو کور و کنترل‌شده با پلاسیبو نبود.
گفته می‌شود که آیسخینس بود که به سقراط پیشنهاد داد از زندان بگریزد، اما افلاطون این ماجرا را به کریتون نسبت می‌دهد.
آریل دختر هفتم پادشاه تریتون و ملکه آتنا از پادشاهی سرزمین زیر دریا به نام آتلانتیکا است. او اغلب سرکش است و در فیلم اول، آرزو دارد بخشی از دنیای انسان‌ها باشد. او با شاهزاده اریک که او را از یک کشتی غرق شده نجات داد ازدواج می‌کند و با هم صاحب یک دختر به نام ملودی می‌شوند.
این پهپاد توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به ام‌کیو-۴سی تریتون برای استفاده گشت و جمع‌آوری اطلاعات دریایی ارتقاء یافته‌است.