ریاح

ریاح

معنی کلمه ریاح در لغت نامه دهخدا

ریاح. [ رَ ] ( ع اِ ) می. ( مهذب الاسماء ) ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( ناظم الاطباء ) || رواح. ( ناظم الاطباء ). اول شب ، گویند: خرجوا بریاح من العشی.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شبانگاه. ( آنندراج ).
ریاح. ( ع اِ )رَیاح. رواح. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به رَیاح در معنی اخیر و رواح شود. || ج ِ ریح به معنی باد. ( منتهی الارب ) ( دهار ). ریاح چهارگونه است : جنوب و آن باد قبله است و شمال که از شمال می وزد و صبا که آن از خاور می وزد و دبور که آن از باختر می وزد، باد پنجمین را نیز بدان افزوده اند و آن گردباد است که وزیدنگاه آن مشخص نیست و نکباء نامیده می شود. ( از اقرب الموارد ) :
گفتم حرارتست هم او مادر او ریاح
گفتا برودتست زمین را درو پدر.ناصرخسرو.زهی هوا را طواف و چرخ را مساح
که جسم تو ز بخار است وپرتو ز ریاح.مسعودسعد.در فضای هوا رعد و برق و سحاب و ریاح و شهاب موجود گردانید. ( سندبادنامه ص 2 ).
- ریاح اربعه ؛ صبا و دبور و جنوب و شمال است. ( یادداشت مؤلف ).
- ریاح الصبیان ؛ ریح الصبیان. رجوع به ریح الصبیان در ذیل ماده ریح شود.
- ریاح غلیظة ؛ ریح غلیظة. رجوع به ریح غلیظة در ذیل ماده ریح شود.

معنی کلمه ریاح در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) جِ ریح ، بادها.

معنی کلمه ریاح در فرهنگ عمید

= ریح

معنی کلمه ریاح در فرهنگ فارسی

بادها، جمع ریح
( اسم ) جمع ریح بادها . یا ریاح احشائ روماتیسم احشائی . یا ریاح طیاری روماتیسم .
جمع ریح به معنی باد .

معنی کلمه ریاح در فرهنگ اسم ها

اسم: ریاح (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: riyāh) (فارسی: ریاح) (انگلیسی: riyah)
معنی: لطیف، ( جمعِ ریح )، بادها

معنی کلمه ریاح در دانشنامه عمومی

ریاح ( به فرانسوی: Riyah ) یک شهرک در مراکش است که در استان برشید واقع شده است. ریاح ۸٬۳۷۳ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه ریاح در ویکی واژه

جِ ریح ؛ بادها.

جملاتی از کاربرد کلمه ریاح

وی به زبان فارسی علاقه‌مند بود و اشعاری به فارسی می‌سرود. به گفته طبری پیران مراغه شعرهای فارسی وی را می‌خوانده‌اند. برخی از پژوهشگران،[یادداشت ۱] محمد بن بعیث را نخستین پارسی سرای آذربایجان دانسته‌اند که نمونه‌ای از اشعار او باقی نمانده است البته مشروط به اینکه مراد از «الفارسیه» در تاریخ طبری همان پارسی دری باشد نه زبان متداول در آذربایجان آن روزگار یعنی آذری یا به تعبیر دکتر ریاحی، فهلوی.
آرش ریاحی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه کنندهٔ ایرانی، اتریشی (متولد ۲۲ اوت ۱۹۷۲ در ایران) است. وی زمانی که نه سال داشت، همراه با خانواده از ایران مهاجرت کرد و ساکن اتریش شد. در این کشور به مدرسه و دانشگاه رفت و هم اینک به عنوان یکی از کارگردانان سرشناس اتریش مطرح است. ریاحی از سال ۱۹۸۲ در شهر وین زندگی می‌کند.
چو بوی دوست شنیدیم و کوی او دیدیم دگر هوای ریاحین چرا کنیم و ریاض
آرش قاسمی در فروردین سال ۱۳۶۳ در تهران زاده شد. وی ساز سه‌تار را نزد عطا جنگوک آموخته‌است و همچنین در کنار ساز سه‌تار به نوازندگی ساز عود پرداخته و همچنین ساز کلارینت را با راهنمایی‌های اکبر محمدی ادامه داده‌است و مبانی نظری موسیقی و آهنگسازی را نزد حسن ریاحی آموخت. آرش قاسمی در کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج کشور با گروه موسیقی میراث به عنوان سرپرست و آهنگساز حضور داشته‌است.
گیرد به فر شاه ریاحین به تازگی بخت معاشران ز رحیق کهن نوی
که باغ از ریاحین بپرداختند چمن را ز مرغان تهی ساختند
اسماعیل ریاحی (زادهٔ ۱۴ مرداد ۱۲۹۹، تهران – درگذشتهٔ ۲۰ آبان ۱۳۸۹، تهران) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران بود.
جلال خالقی مطلق، بازنگرانه‌ترین ویرایش شاهنامه را همراه با پژوهش‌ها و یادداشت‌های فراوان پدیدآورده‌است و به‌گفتهٔ برخی بهترین ویرایش از شاهنامه است. شاهنامهٔ ویراستهٔ جلال خالقی مطلق در ۸ جلد زیر نظر احسان یارشاطر در نیویورک به‌چاپ رسیده‌است. در سده‌های نزدیک پژوهش‌های فراوانی دربارهٔ فردوسی و شاهنامه انجام گرفته‌است. سیدحسن تقی‌زاده، ملک‌الشعرا بهار، محمد قزوینی، مجتبی مینوی، محمدامین ریاحی، محمدعلی اسلامی ندوشن و شاهرخ مِسکوب از شناخته‌ترین پژوهشگران ایرانی دربارهٔ فردوسی و شاهنامه هستند.
کنون از ریاحین دیدار او بود روح را نزهت بوستان
همچنین او شوهر خواهر شهلا ریاحی بازیگر فقید ایرانی بود.
قنادیل گهر پیوندش آویخت ریاحین بهر عطرش در هم آمیخت
برف گسترده بساطی که زد هشت ننهند پا به صحن چمن اطفال ریاحین به کتک
(با اسماعیل ریاحی کارگردان یا سرتیپ محمدتقی ریاحی اشتباه نشود)
با لاله و نسرین و ریاحین چه خوش آید در جانب صحرا
نمود دل ز ریاحین سوی فواکه میل چو از سراب صور سوی لجه معنا
عبیرآساست گیسوی ریاحین به تاب افکنده سنبل، زلف پرچین
بدو گفت بن سعد:کای نامجوی برو با جوان ریاحی بگوی
علامه علی ریاحی نبی در تعریفی کاملاً متفاوت معتقد است اعلم آن است که هم در فروع فقهی (یعنی حکام عملیه)و هم در اصول عقائد و ... قدرت استنباط داشته باشد با استفاده از آیات و روایات و قواعد قواعد فقهی و عقل و اصول عملیه و ... بتواند مسائل را استنباط کند و در علوم آلی، یعنی علومی که در استنباط این‌ها مهم است، مانن تفسیر، علم الحدیث، تاریخ، اصول فقه، قواعد فقهیه، علوم تجربی مورد نیاز برای استنباط و ... دارای مبنای اجتهادی یا خبرویت لازم باشد. مثلاً چنان‌چه در استنباط مسأله‌ای به قسمتی از علوم پزشکی یا نجوم یا شیمی و ... نیاز است، یا در آن‌ها متخصص باشد و یا حداقل خبره باشد.
آپارتمان شماره ۱۳ فیلمی ایرانی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یدالله صمدی، نویسندگی حسن قلی‌زاده و علیرضا خمسه ساختهٔ سال ۱۳۶۹ است. در این فیلم بازیگرانی نظیر علیرضا خمسه، جمشید اسماعیل‌خانی، کتایون ریاحی و مریم معترف ایفای نقش می‌کنند.
سپهبد اسماعیل ریاحی چالشتری در یکی از سرشناس‌ترین خانواده‌های چالشتر چشم به جهان گشود. برادر بزرگ ولی سرهنگ دکتر محمد ریاحی رئیس دانشگاه اصفهان بود که همهٔ زمینهای شخصی خود را وقف گسترش این دانشگاه کرد. برادر دیگر وی ابراهیم ریاحی ، وزیر بهداری در کابینه علی امینی و کابینه سوم اعلم بود. اسماعیل مراتب نظامی را دانه به دانه پیمود و در سال ۱۳۳۸ به سپهبدی در ارتش و سپس معاونت ستاد مشترک ارتش رسید، طبق یک سند او قبل از رسیدن به وزارت کشاورزی در سال ۱۳۴۲ در گفت و گوهای محرمانه با مقام‌های آمریکایی می‌خواسته شاه را سرنگون کند،