رگه

رگه

معنی کلمه رگه در لغت نامه دهخدا

رگه. [ رَ گ َ / گ ِ ] ( اِ ) هر یک از طبقات خشت و آجر که بنا چیند. ( یادداشت مؤلف ). رشته خشت. ( مهذب الاسماءذیل لغت ساف و عرق ). رج. رگ. رجوع به رگ شود. || یک رشته خون و مانند آن در مایعی دیگر. خون باریک و دراز در میان خلط. ( یادداشت مؤلف ). || اصل و نسب. گوهر. نژاد. رگ. رجوع به رگ شود.
- دورگه ؛ دوتیره. انسان یا حیوانی که پدرش از یک نژاد و مادرش از نژاد دیگر باشد و یا پدرش از یک رنگ و مادرش از رنگ دیگر باشد.
- دورگه شدن صدا ؛ درشت شدن صدای پسر هنگام رسیدن به حد بلوغ.
- صدای دورگه ؛ صدایی که دارای نوعی گرفتگی و خشونت خاصی باشد.
رگه. [ رَ گ َ ] ( اِخ ) رجوع به «رَگ َ» و «ری » شود.

معنی کلمه رگه در فرهنگ معین

(رَ گِ یا گَ ) (اِمر. ) ۱ - هرچیز که مانند رگ باشد مانند: رگة دیوار، رگة قالی . ۲ - رشته معدنی ، قسمتی از تشکیلات و ترکیبات معدنی قابل استفاده که به صورت رگه ها و رشته هایی درون طبقات دیگر زمین قرار گرفته اند.

معنی کلمه رگه در فرهنگ عمید

۱. هرچیز شبیه به رگ و به شکل رشتۀ دراز.
۲. رشتۀ باریکی از خون و مانند آن در مایع دیگر.
۳. هر طبقه از مواد معدنی قابل استفاده که بتوان استخراج کرد.
۴. اصل، نسب، نژاد: دورگه.

معنی کلمه رگه در فرهنگ فارسی

۱ - ناحیه ایست قدیم که در عهد هخامنشی بین دربند ( دروازه بحر خزر ) و دریای خزر و ماد قرار داشت ولی جزو ماد بزرگ بشمار میامد . داریوش در کتیبه بیستون از آن یاد کرده است . ۲ - مرکز ناحیه مذکور شهر ری ( در جنوب تهران کنونی ) و آن شهری بزرگ و مرکز (( جبال ) ) محسوب میشد و بین آن تا نیشابور ۱۶٠ فرسنگ و تا قزوین ۲۷ فرسنگ بود . یاقوت این شهر را دیدار کرد و شاهد خرابی آن بسال ۶۱۷ ه . ق . در حالی که از پیش مغول فرار میکرد بود . ۳ - بخشی است تابع شهرستان تهران سر راه تهران و قم جلگه معتدل سکنه آن ۲٠٠٠٠ تن است . کارخانه گلیسیرین و کارخانه سیمان در آنست . مزار عبدالعظیم امامزاده حمزه امامزاده ابراهیم بی بی شهر بانو ابن بابویه امامزاده عبد الله امامزاده طاهر برج طغرل نقش بر جسته اردشیر اول ( در چشمه علی که فتحعلی شاه آنرا حک کرد و دستور داد که نقش خود را در آن حکاکی کنند ) و آرامگاه ناصر الدین شاه قاجار و آرامگاه رضا شاه پهلوی در آنجاست . ۴ - شهر ری مرکز بخش مذکور در ۸ کیلومتری جنوب تهران ۱۲۲۱۹ تن سکنه . توضیح این شهر سابقا حضرت عبدالعظیم نامیده میشد فرهنگستان بمناسبت نام قدیم آن را (( شهر ری ) ) نامید .
رگ مانند، هرچیزی که مانندرگ باشددرچوب یاسنگ
( اسم ) ۱ - هر چیز که مانند رگ باشد رگ مانند : رگه دیوار رگه فرش . ۲ - رشته معدنی قسمتی از تشکیلات و ترکیبات معدنی قابل استفاده که به صورت رگه هایی درون طبقات دیگر زمین قرار گرفتهاند .

معنی کلمه رگه در فرهنگستان زبان و ادب

{line} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] گیاهی که همۀ افراد آن صفت خاص خالصی داشته باشند و ازطریق گرده افشانیِ نظارت شده تکثیر شوند
{nerve} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ← رگبرگ
{stratum} [باستان شناسی] نهشتۀ منفرد همگون و همجنس و همرنگ باستانی که در لایه نگاری قابل مشاهده باشد
{vein} [زمین شناسی] هر شکستگی صفحه ای سنگ که از مواد معدنی پر شده باشد
{vein , veining} [مهندسی مواد و متالورژی] برجستگی هایی طولی، عموماً عمود بر سطح قطعۀ ریختگی، که به صورت منفرد یا شبکه دیده می شوند

معنی کلمه رگه در دانشنامه عمومی

رگه (زمین شناسی). رگه ( انگلیسی: Vein ) در زمین شناسی به پهنه ورقه مانندی از کانی های بلوری شده در سنگ گفته می شود. رگه زمانی شکل می گیرد که مواد تشکیل دهنده کانی توسط یک محلول آبی حمل شده و در درز و شکاف سنگ ها ته نشین می شود. دینامیک شاره ها در این فرایند معمولاً بر اثر گردش آب گرم است.

معنی کلمه رگه در دانشنامه آزاد فارسی

رِگه
رِگه reggaeفُرمِ غالبِ موسیقیِ عامه پسندِ هند غربی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ که مشخصه اش ضدضرب های مؤکد و خط باسِ برجسته است . اشعارِ رِگه را بیشتر تحت عنوان راستافاریانیسم می شناسند. عمده ترین موسیقیدانانِ رِگه عبارت اند از باب مارلی ، لی اسکرَچ پِری (نوازنده و تهیه کننده )، و گروه اوهورو. رِگه در کشور پادشاهی متحد، آفریقای جنوبی و نقاط دیگر جهان نیز محبوب است . سبک های مختلفی در رِگه وجود دارد. رسمِ تکثیرِ تک آوازها و ورسیونِ رِمیکس در طرفِ B نوار بیشتر معطوف به کاربردِ این موسیقی در کلوب است و در این حالت مجریان می توانند به بخشِ بدونِ کلام از خودشان موسیقی اضافه کنند و درواقع به صورت بداهه بخوانند. یک سبکِ رِگه رَپ سریع وجود دارد که رَگه نامیده می شود و در اواخر دهۀ ۱۹۹۰ پدید آمده است . متنِ اشعار رِگه نیز همانند متنِ رَپ گرایش به سمت موضوعات سیاسی ـ تاریخی ، مسائل جنسی ، و یا خشونت در گِتوهای نژادی دارد. کشور پادشاهی متحد بزرگترین بازار رِگه ، خارج از حوزۀ کارائیب است . در اواخر دهۀ ۱۹۷۰ شماری از گروه های متمایل به سبکِ رِگه با رقبای جامائیکاییِ خود شروع به رقابت کردند. گروهِ UB۴۰ موسیقیِ ملایمتر و ملودیک تری تولید می کرد که در طولِ دهۀ ۱۹۸۰ و حتّی تا دهۀ ۱۹۹۰ محبوبیت خود را حفظ کرد. رِگۀ این دهه که دیگر تحت تأثیر رَپ قرار گرفته بود امّا در قالب موسیقی رقص به حیات خود ادامه می داد از این حکایت می کرد که محبوبیتِ رِگه کاهش نیافته است و از این قابلیت برخوردار است که با دیگر فُرم ها نیز ترکیب شود. علاوه بر این می باید به بازار گذشته گرایی اشاره کرد که نسبت به محصولاتِ دهۀ ۱۹۷۰، علاقۀ رو به افزایشی نشان می دهد؛ شاهدِ آن انتشار مجددِ محصولاتِ شرکتِ ضبطِ Blood & Fire است .

معنی کلمه رگه در ویکی واژه

هرچیز که مانند رگ باشد مانند: رگة دیوار، رگة قالی.
رشته معدنی، قسمتی از تشکیلات و ترکیبات معدنی قابل استفاده که به صورت رگه‌ها و رشته‌هایی درون طبقات دیگر زمین قرار گرفته‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه رگه

در منطقِ کلاسیکِ فرگه و راسل، تعریف و قواعدِ حاکم بر علامتِ فلش در
به نظر می‌رسد رگه نواری نخست توسط رابرت هوک که در هنگام کار با عدسی و شمع بود مشاهده گشت.
هست امید که در کارگه فیض وجود صفحه سطح فلک تا خط اختر دارد
من سوی درگهت از بهر صلت جستن تو سست پایی نکنم ار تو کنی سخت سری
بزد بر زمین و دو دستش ببست ببردش به لشکرگه و برنشست
شکایتی دو سه از روزگار گفت و شنود کسی بدرگه والا گهر امیر علی
بخشای بر آن بنده که اندر همه عمر جز درگه تو هیچ ندارد جایی
استخوان سوزد مرا، هرگه به خاطر بگذرد زآن جفاهایی که بر من رفته از اغیار تو
از آنم شکوه است از طول ایام پریشانی که پایم کوته است از درگه نواب سلطانی
سحرگه عزم بستان کن صبوحی در گلستان کن به بلبل می‌برد از گل صبا صد گونه بشری را
آنومالی تویسرکان ۶ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر تویسرکان استان همدان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس رگه‌های کوارتز _ فلدسپاتی است
می‌کنی یغما دل ترکان تمام ترک من، هرگه به یغما می‌روی
ولیکن تو جایش بدان و مکن ملک سیرتی درگه شیطنت