رکیک

معنی کلمه رکیک در لغت نامه دهخدا

رکیک. [ رَ ] ( ع ص ) به معنی رُکاک است و مذکر و مؤنث در آن یکی است. ج ، رِکاک و رَکَکَة. ( از اقرب الموارد ). مرد ناکس سست رای و ضعیف عقل. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). سست رأی و ضعیف. ( مقدمه لغت میرسید شریف جرجانی ص 2 ). فرومایه. ( یادداشت مؤلف ). سست و ضیعف. باریک و حقیر.( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). سست رای. ( مهذب الاسماء ). سست. ضعیف. حقیر. ( ناظم الاطباء ). سست. ( دهار ). سست. ضعیف. اندک. مقابل جزل. ( یادداشت مؤلف ) :
این لجوجیت سخت پیکاری است
وآن رکیکیت سست پیمانی است.مسعودسعد. || سست و ضعیف. پست و سخیف. بی ارزش و کم ارزش :
گر این قصیده نیامد چنانکه در خور بود
از آنکه هستش معنی رکیک و لفظ ابتر.مسعودسعد.و شین آن لابد به رای رکیک و خاطرواهی پادشاه راجع شود. ( سندبادنامه ص 79 ).
بدل ستاند از ایشان بجای پنبه و پشم
چه شعرهای رکیک و چه نثرهای تباه.سوزنی.دلوچی و حبل چی و چرخ چی
این مثال بس رکیک است ای غوی.مولوی.یکی از وزراء گفت : لایق قدر بلند پادشاهان نباشد به خانه دهقانی رکیک التجا بردن.( گلستان ).
قارون ز دین بر آمد و دنیا بر او نماند
بازی رکیک بود که موشی شکار کرد.سعدی. || زشت و قبیح و ناپسند: لغات مشدیها و لغات مستهجنه نباید درج شود مگر بعضی کلمات رکیکه عام الاستعمال که رکیک است ولی مستهجن نیست. ( عبارت تقی زاده فرق بین رکیک و مستهجن ) ( یادداشت مؤلف ).
- رکیک سخن ؛ سست سخن. که شعر و سخن سست و بی ارزش گوید :
درین زمانه بسی شاعر رکیک سخن
ز بهر کیکی بر آتش افکنند گلیم.سوزنی.رجل رکیک العلم ؛ مرد کم علم و دانش. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || آنکه بر اهل خود غیرت ندارد یا آنکه اهل آن مهابت آن ندارند. مذکر و مؤنث در آن یکی است. ج ، رِکاک. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). آنکه بر اهل خانه خود غیرت ندارد. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). بی غیرت. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه رکیک در فرهنگ معین

(رَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - سست ، سست رأی ، کم عقل . ۲ - پست ، حقیر. ۳ - زشت ، سخیف .

معنی کلمه رکیک در فرهنگ عمید

۱. زشت و سخیف، ناپسند.
۲. [قدیمی] بی ارزش، کم مایه.
۳. [قدیمی] ضعیفه.

معنی کلمه رکیک در فرهنگ فارسی

سست، مردسست رای، کم عقل، ناکس، کم همت، سخن زشت
( صفت ) ۱ - سست ضعیف . ۲ - ناکس کم همت پست حقیر . ۳ - زشت قبیح سخیف ( سخن ) مقابل رصین جمع رکاک رککه .

معنی کلمه رکیک در ویکی واژه

سست، سست رأی، کم عقل.
پست، حقیر.
زشت، سخیف.

جملاتی از کاربرد کلمه رکیک

چون عقل در حدیث رکیکش نگاه کرد گفت ای پلید تو ز کجا و من از کجا
صفت و صنعتش کثیف و کنیف وقت و ذوقش به دل رکیک و ضعیف
فتاده ام به گروهی که در بیان شان هست مساق لفظ رکیک و مجال معنی تنگ
سر عشق از عبارت واعظ معنیی نازک است و لفظ رکیک
باشد رکیک هر چه دوبارش کنند یاد الا حدیث دوست که غیر مکررست
به خرقه ای نه رکیک است میل قارونی به لقمه ای نه دریغ است حرص لقمانی
از هفت پیکر نظامی گنجوی می‌توان به عنوان شاهکاری شهوانی و نمونه‌ی درخشان صرفا اروتیک خالی از هرزه‌نگاری و رکیک‌نویسی ادب فارسی یاد کرد.
ملک گفت: موجب هلاک بوم مرا بغی می‌نماید و ضعف رای وزرا. گفت: همچنین است که می‌فرماید، و کم کسی باشد که ظفری در طبع او بغی پیدا نیاید، و بر صحبت زنان حریص باشد ورسوا نگردد، و در خوردن طعام زیادتی شره نماید و بیمار نشود، و بوزیران رکیک رای ثقت افزاید و بسلامت ماند. و گفته‌اند که «متکبران را ثنا طمع نباید داشت، و نه بد دخلت را دوستان بسیار، و نه بی ادب را سمت شرف، و نه بخیل را نیکوکاری، و نه حریص را بی گناهی، و نه پادشاه جبار متهاون را که وزیران رکیک رای دارد ثبات ملک و صلاح رعیت. »
ترانه‌های اسلیم شیدی ال‌پی از دیدگاه شخصیت اسلیم شیدی روایت می‌شوند. شخصیت اسلیم شیدی با زبان طنز و کارتونی خود از خشونت شدید به همراه فحش‌های رکیک و کلمات سخیف سخن می‌گوید که امینم از آن به عنوان «قصه‌های ساختگی دوران بی‌پولی‌اش» یاد می‌کند. امینم می‌گوید: «اینا فقط برای سرگرمی درست شدند. برای من مثل یه فیلم ترسناک هستند». او ادامه می‌دهد: «چرا مردم نمی تونند ببینند که موسیقی هم می تونند مثل فیلم‌ها باشند؟ تنها تفاوتی که بین بعضی از ترانه‌های من با فیلم‌ها است اینکه روی صفحه نمایش نیستند». برخی از سروده‌های آلبوم از نظر منتقدان رکیک و غیرمحترمانه به‌شمار می‌آید.
بدل ستاند ازیشان بجای پنبه و پشم چه شعرهای رکیک و چه فصلهای تباه
آلبوم توسط شخصیت ساختگی امینم به اسم اسلیم شیدی روایت می‌شود که وی این شخصیت را در آلبوم قبلی خود اسلیم شیدی ئی‌پی خلق کرده است. شخصیت اسلیم شیدی با زبان طنز و کارتونی خود از خشونت شدید به همراه فحش‌های رکیک و کلمات سخیف سخن می‌گوید که امینم از آن به عنوان «قصه‌های ساختگی دوران بی‌پولی» یاد می‌کند و آن را به یک فیلم ترسناکی تشبیه می‌کند که فقط برای سرگرمی ساخته شده است. اگرچه بسیاری از شعرهای آلبوم هجوآمیز به حساب می‌آیند اما در همین حال امینم سرخوردگی‌های ناشی از زندگی در فقر خود را نیز به تصویر می‌کشد. سبک‌های موسیقی کار رفته در آلبوم را می‌توان به هیپ هاپ کمدی، جی فانک، هرورکور و هیپ هاپ ساحل غربی تقسیم‌بندی کرد.
و آنگه، ای داستان! دانی که چون بخت برگردد ، هرچ نیکوتر اندیشی، بتر در عبارت آید و به کمتر لغوی که سَهواً فَکَیفَ عَمداً صادر شود، مطالبت کنند. چون مزاجِ ممراض که هرچند در ترتیبِ غذا و قاعدهٔ احتما شرطِ احتیاط بیشتر بجای آرد، به اندک زیادتی که بکار برد. زود از سمتِ اعتدال منحرف گردد و برعکس آن چون اقبال یاری کند، اگرچ گوینده از اهلیّتِ سخن‌گویی بهرهٔ زیادت ندارد، رکیک‌تر سخنی ازو محکم و متین نماید و در مقاعدِ سمعِ قبول نشیند. همچون مردِ تیرانداز که اگرچ ساعدِسست و ضعیف دارد ، چون بخت مساعد اوست ، هرچ از قبضهٔ او بیرون رود بر نشانه آید و چون روزگار از طریقِ سازگاری میل کند، میل در چشمِ بصیرت کشد و روزِ روشن براو چون شبِ تاریک نماید، چنانک آن مرد را با هدهد افتاد. داستان گفت: چون بود آن داستان ؟
اشعار مولوی حکایاتی است که بی‌پرده از ویژگی‌های جنسی و شهوانی در انسان سخن گفته و از به کارگیری واژه‌های رکیک در این زمینه ابایی نداشته‌است. وی با هنر داستان‌سرایی و صراحت لهجه در این مقولات که بشریت از دیرباز با آن سروکار داشته سخن رانده‌است.
کلامی رکیک از پی استفادت به هدیه به روح‌الامین می‌فرستم