رچک

معنی کلمه رچک در لغت نامه دهخدا

رچک. [ رَ چ ُ ] ( اِ ) آروغ. ( فرهنگ فارسی معین ). آروغ و رجک و رجغک. ( ناظم الاطباء ). به معنی رجعک است. ( از شعوری ج 2 ص 9 ) :
ببندد دهان خود از فرط بخل
که برناید از سینه او رچک. طیان ( از شعوری ).و رجوع به مترادفات بالاشود.

معنی کلمه رچک در فرهنگ معین

(رَ چَ ) (اِ. ) آروغ .

معنی کلمه رچک در فرهنگ عمید

= آروغ: ببندد دهان خود از فرط بخل / که برناید از سینهٴ او رچک (طیان: شاعران بی دیوان: ۳۱۶ ).

معنی کلمه رچک در ویکی واژه

آروغ.

جملاتی از کاربرد کلمه رچک

آرچک پسر اردوان پنجم آخرین شاه اشکانی بود. پس از مرگ پدر، ابتدا به امپراتوری روم گریخت سپس بعد از مدتی دوباره به کشور بازگشت. آرچک به همراه برادر خود آرتاوازد که در نبرد با سپاهیان اردشیر بابکان رهبری مبارزات را به مدت ۳ سال تا ۲۳۰ میلادی علیه اردشیر بابکان ادامه داد در برابر ساسانیان مقاومت کرد. سرانجام او و برادرش و عمویشان بلاش ششم که هنگام پادشاهی اردوان پنجم حاکم بابل بود در جنگ با اردشیر بابکان کشته شدند. همدان یکی از آخرین پایگاه‌های مقاومت اشکانیان در برابر حکومت تازه‌نفس ساسانی بود.
ده‌ها تن از معترضان طی تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله در تهران، کرج، قرچک، اصفهان، تبریز، سنندج، سقز، دیواندره، بانه و مریوان، دهدشت و دیگر شهرهای ایران بازداشت شدند. هانیه توسلی که روز سالگرد در اینستاگرامش عکسی از مهسا امینی منتشر کرده بود در خانه‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.
چه نامه بر زال نیرم رسید سر شکش ز مژگان برخ برچکید
تا روی نیکوان بود از قطره‌های خون چونانکه برچکد به‌گل سرخ برگلاب
استان خرداد طرحی برای تشکیل استانی جدید در جنوب شرقی استان تهران به مرکزیت شهر ورامین است که در برگیرنده شهرستان‌های پاکدشت، پیشوا، قرچک و ورامین می‌باشد. این طرح از جمله طرح‌هایی است که حمایت دولت نهم و دهم را در پی داشته‌است، به‌طوری‌که محمود احمدی‌نژاد در سفر چهارم خود به ورامین به این موضوع اشاره کرد. به گفته سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس، از جمله ویژگی‌های منطقه دشت ورامین برای تبدیل شدن به استانی مستقل، فراهم بودن ظرفیت به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی و نیز ملاحظات سیاسی و امنیتی است، زیرا این منطقه به کویر متصل است و آزادراه‌های بزرگی مثل آزادراه امام رضا (ع) و آزادراه قم- گرمسار از این خطه عبور می‌کند که متصل‌کننده شمال و جنوب کشور است.
این دسته از ملین‌ها که شامل بیزاکودیل، سنا، روغن کرچک و سدیم پیکوسولفات، روغن زیتون می‌شود، با تحریک عضلات روده به عمل دفع کمک می‌کنند.
همچنین در ترکیه حمشینهای هوپا (به عنوان حمشینهای شرقی در نشریات انگاشته می‌شوند) مسلمانان سنی بوده و عمدتاً در نواحی هوپا و بورچکا در استان آرتوین ترکیه زندگی می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها به نوعی لهجه ای از ارمنی غربی که در تُرکی حمشینی نامیده می‌شود نیز تکلم می‌نمایند.
یکی قطره زو برکفم برچکید کف دستم گشت چون کوثری
آذر منصوری در ۱۳۴۳ در شهر ری به دنیا آمد. او تا ۱۳۹۹ در قرچک سکونت داشت. او در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع غذایی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تاریخ تحصیل کرده‌است.
یقینم که ضایع نماند مرا زلالی به لب برچکاند مرا
وی سابقه عضویت در تیم‌هایی همچون شن‌سا ساوه، علم و ادب مشهد، شهید منصوری قرچک و تأسیسات دریایی را در کارنامه دارد.
گر شعله‌ای زکینهٔ تو بر فتد به آب ور قطره‌ای ز خامهٔ تو برچکد به نار
زان می، که گر سرشکی ازان درچکد به نیل صدسال مست باشد از بوی او نهنگ
فرامرز چون روی رستم بدید سرشکش ز مژگان به رخ برچکید
اسید استئاریک در همراهی با روغن کرچک برای تهیهٔ نرم‌کننده پارچه و اندازه بندی(سایزینگ) آن، استفاده می‌شود. ترکیب این دو ضمن مخلوط شدن با پتاس سوزاننده یا سودای سوزاننده، حرارت داده می‌شود.
به لرزید خسرو چو او را بدید سرشکش ز مژگان به رخ برچکید
چو گودرز پیش تهمتن رسید سرشکش ز مژگان به رخ برچکید
این کارخانه در سال ۱۹۲۶ میلادی در تبریز افتتاح گردید؛ این کارخانه در امر تهیه آرد و در کنار آن به تولید انواع روغن از جمله روغن کرچک می‌پرداخت.
به دنبال سرکوب این اعتراضات، ۵۰۰ تن بازداشت و معترضان به زندان‌های قرچک و فشافویه منتقل شدند.
اگر برچکد یک قطره از دریای احسانش به خشکی هر طرف صد قلزم ز خار می‌آید