رویاروی

معنی کلمه رویاروی در لغت نامه دهخدا

رویاروی. ( ق مرکب ) مواجه و روبروی و مقابل. ( ناظم الاطباء ) ( از یادداشت مؤلف ) :
یا بزرگی و عز و نعمت و جاه
یا چو مردانت مرگ رویاروی.حنظله بادغیسی.خوبیش از بهار زیباروی
خانه و باغ برده رویاروی.نظامی.

معنی کلمه رویاروی در فرهنگ معین

(ق مر. ) روبرو، مقابل .

معنی کلمه رویاروی در فرهنگ فارسی

روبرو مقابل .

جملاتی از کاربرد کلمه رویاروی

هرکسی با کس در کوچه شود رویاروی همه را چشم فُتَد بر رخ هم خواه نخواه
او در توضیح علت عدم رویارویی با نماینده اسرائیل گفت:
جمع‌بندی: سلاح‌های مختلفی در دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. خیلی از این سلاح‌ها نه تنها در میدان‌های جنگ کاربرد داشتند بلکه نمادهای پادشاهی نیز بودند. یک بررسی جامع سنگ نگاره‌ها و اشیای هنری در کنار یافته‌های باستان‌شناسی تصویری روشن از تحول و توسعه این سلاح‌ها می‌دهد. به علت رویارویی‌های نظامی ایران با سایر مدنیت‌ها سلاح‌های نو معرفی شده و سلاح‌های موجود بهبود بیشتری یافتند تا بیشترین تأثیر را داشته باشند.
خوبی‌اش از بهار زیبا‌روی خانه و باغ برده رویاروی
در لیگ فوتبال ایران استقلال بیشتر از همه تیم‌های دیگر با پرسپولیس بازی داشته: ۶۴ بازی بین این دو تیم در بالاترین سطح فوتبال ایران برگزار شده‌است و رویارویی این دو تیم عملاً به نقطه عطف لیگ فوتبال ایران تبدیل شده‌است. پس از پرسپولیس به ترتیب سپاهان، ذوب آهن، سایپا، ملوان بندرانزلی، فولاد خوزستان، تراکتور تبریز، صنعت نفت آبادان، پاس تهران، فجر سپاسی شیراز و پیکان دیگر تیم‌هایی هستند که بیشترین رویارویی‌ها را با استقلال داشته‌اند.
وان که عیب تو گفت رویاروی وزحقیقت نگشت یک سرموی
همچنین برخی سعی کرده‌اند از خلال روایات صادق، مفاهیم فلسفی استخراج کنند. در این خصوص به کتاب محمد جواد جزایری با عنوان فلسفة الامام الصادق اشاره می‌شود که نویسنده سعی کرده مفاهیمی چون حقیقت شیء و اقسام معانی، تقسیم وجود به ظلی و طبیعی، مسئلهٔ خیر و شر، اراده و مبادی حرکت ارادیه، شبهات مربوط به کیفیت حشر مانند شبههٔ آکل و مأکول و قاعدهٔ امکان اشرف، را از میان روایات صادق استخراج کند. به عقیده پاکتچی صورت‌بندی‌ها در احادیث صادق نشان از رویارویی او با فلسفه به معنای خاص آن دارد، هرچند این احادیث باید چه از حیث استناد و چه از حیث خاستگاه، مورد دقت فراوان قرار گیرد. از آن جمله، زوج مفهومی «انیت و مائیت»، ساخت مفاهیم «کیفوفیة و اینونیة» و امثال آن است.
عزازیل است رویاروی دلدار ستاده مست و زار از غصّه افکار
فرقه کَرمِل یا کَرمِلیت یکی از گرایش‌های مذهبی کاتولیک است که احتمالاً از قرن ۱۲ در ناحیه کوه کَرمِل در ساحل مدیترانه ایجاد شد. این گروه بخشی از جریان‌های بی‌شمار مذهبی بودند که در قرن ۱۷ میلادی مشغول فعالیت‌های میسیونری در کشورهای اسلامی از جمله ایران صفوی شدند. شاه عباس اول صفوی و جانشینانش که به دنبال همپیمانان اروپایی برای رویارویی با دشمن اصلی خود، امپراتوری عثمانی بودند استقبال زیادی از گروه‌های مختلف میسیونری می‌کردند. بدین ترتیب ایران از سال ۱۶۰۷ میلادی به صحنه فعالیت‌های گسترده کرملیت تبدیل شد.
چون ز محبس کنی نگاه به کوی هست ایوان بانگ رویاروی
جمال یار رویاروی دیدم نمود دوست در پهلوی دیدم
چون درآید دو فوج رویاروی چون برآید به حمله ها یاهای
دو مشکل است میانِ دو خصم رویاروی که بخت یارِ فراق است و جهد یارِ وصال
زمانی که بازیکن دیگری وجود نداشته باشد، نظریهٔ مینیماکس تصمیم‌گیری را هم در بر می‌گیرد ولی در این حالت دنبالهٔ تصمیم‌گیری‌ها بر اساس حقایق و اتفاقات ناشناخته و نامعلوم می‌باشند. برای مثال تصمیم‌گیری برای اکتشاف یک معدن مستلزم صرف هزینه‌ای است که در صورتی که مواد معدنی موجود نباشند این هزینه هدر رفته‌است ولی در صورت وجود این مواد این هزینه کاملاً به‌صرفه است و موجب سودآوری می‌گردد. یک راه برای رویارویی با این مسئله این است که به آن به عنوان یک بازی با طبیعت نگاه کنیم و با ایده‌ای شبیه به چیزی که در قانون مورفی وجود دارد جلو برویم و از همان تکنیک‌هایی استفاده کنیم که در بازی «دو نفر با مجموع صفر» استفاده می‌کردیم.
تیر باران غمش را پیشوا رفتم به صبر جز سپر نکند تحمل تیغ رویاروی را
هرچند امارات متحده عربی دارای متنوع‌ترین اقتصاد در شورای همکاری خلیج فارس است، اما اقتصاد امارات متحده عربی همچنان وابسته به نفت است. به استثنای دبی، بیشتر اقتصاد امارات وابسته به درآمد نفت است. نفت و گاز طبیعی نقش اصلی را در اقتصاد امارت به ویژه در ابوظبی بازی می‌کنند در سال ۲۰۰۹ بیش از ۸۵٪ اقتصاد امارات بر پایه صادرات نفت بنا شده‌است. در حالی که ابوظبی و دیگر امارات در رویارویی با متنوع سازی اقتصاد نسبتاً محافظه کار باقی مانده‌اند، دبی که ذخایر نفتی به مراتب کمتری دارد، در سیاست متنوع سازی خود شجاع تر بود. در سال ۲۰۱۱، صادرات نفت ۷۷ درصد از بودجه دولت امارات را به خود اختصاص داد.
وین کار عجب نگر که با جملهٔ خلق رویارویم نشسته پُشتاپُشتم