روی گردان

معنی کلمه روی گردان در لغت نامه دهخدا

روی گردان. [ گ َ ] ( نف مرکب ) کسی که از کاری اعراض کند و از آن روی تابد. ( ناظم الاطباء ). مُعرِض. ( یادداشت مؤلف ). متماری. ( منتهی الارب ). اعراض کننده و بی دماغ. ( آنندراج ).
- روی گردان گشتن ؛ روگردان شدن :
در دماغ عشق ار دل روی گردان گشته است
این صفت برگشته را برگشته مژگانی کجاست ؟صائب ( از آنندراج ).رجوع به ترکیب روی برگرداندن شود. || نافرمان. سرکش. مخالف. یاغی. ( فرهنگ فارسی معین ). || در هندوستان قماشی را گویند که پشت و رو یکسان داشته باشد و چون از طرفی مستعمل شود آن را باژگونه کنند و از طرف دیگر بدوزند و این در سقرلات و آنچه بدان ماند مستعمل ، و اصطلاح سراجان است. ( آنندراج ).

معنی کلمه روی گردان در فرهنگ معین

(گَ ) (ص فا. ) ۱ - دوری کننده . ۲ - سرکش .

معنی کلمه روی گردان در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - اعراض کننده . ۲ - نافرمان سرکش مخالف یاغی .
کسی که از کاری اعراض کند و از آن روی تابد .

معنی کلمه روی گردان در ویکی واژه

دوری کننده.
سرکش.

جملاتی از کاربرد کلمه روی گردان

پیش از این این بی‌خبر را بر دوام روی گردانیده بایستی مدام
خرابات فنا از بهر مردانست که این چرخ فلک زانروی گردانست
به گاه کوشش بستاند و فرو سترد ز دست شیران زور و ز روی گردان رنگ
با بر تخت نشستن ادرد، نورثامبریا نیز سلطهٔ او را پذیرفت اما دیری نگذشت که آنها اریک بلاداکس، پسر هارالد یکم نروژی را شاه خود اعلام کردند. از سوی دیگر ولفستان، اسقف خائن یورک، ادرد را تهدید نمود که به اریک خواهد پیوست. ادرد در پاسخ این تهدید سریعاً به سمت شمال لشکر کشید و نورثامبریا را مورد تاخت و تاز قرار داد. او ریپون را به آتش کشید و اریک را فراری داد. با این حال نیروهایش در کاسل‌فورد مورد حمله قرار گرفتند و ادرد به انتقام بار دیگر به نورثامبریا تاخت و آنجا را ویران نمود. این عکس‌العمل ادرد تأثیر خود را بر اهالی نورثامبریا گذاشت و آنها از اریک بلاداکس روی گردان شدند.
هر که صائب روی گردان شد زاهل روزگار می برد از ظلمت آباد جهان روی سفید
عروسی را که پروردم به جانش مبارک‌روی گردان در جهانش
قوله تعالی: خُذِ الْعَفْوَ آسان فرا گیر کار مردمان وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ و بنیکوکاری فرمای ایشان را وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ (۱۹۹) و روی گردان و فرو گذار نادانان.
آگریجنتو نمی‌توانست هرچند کمتر از بسیاری از شهرها دیگر، از مشارکت در دشواری‌هایی که در نتیجه دفع دودمان گلو از سیراکوس و آشوب‌های متعاقب آن که در بخش‌های مختلف سیسیل وجود می‌آمد، روی گردانی کند. بزودی خواهیم دید، بدنبال بالا گرفتن موج خصومت میان این شهر و دوسیتیس سالار قبیله سیسل از یکسو و رفتارهای خصومت‌آمیز سیراکوس با این سالار از سوی دیگر، به جنگی میان آن‌ها و آکراگاس منجر می‌شود که سرانجام در کرانه رود هایمرا با شکستی بزرگ پایان می‌یابد.
سلامت باد ساقی گر بهاران روی گردان شد می گلرنگ باقی باد اگر گل بیوفا آمد
در آن قتال دله صدر روی گردانید بداد ابلق سنجاب پشت و کرد حذر
وَ إِنْ یَرَوْا آیَةً و اگر چه نشانی بینند از معجزات و کارها بزرگ، یُعْرِضُوا روی گردانند، وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (۲) و گویند این جادویی است شدنی و تباه گشتنی.
اعراض در لغت به معنای روی گردانیدن و انصراف است و در فقه و حقوق ایران به عملی گفته می‌شود که شخص، داوطلبانه از مالکیت خود نسبت به مالش صرف‌نظر می‌کند، یا به عبارت دیگر از مال یا اموال خود روی می‌گرداند. در اِعراض شخصی که از مالکیت نسبت به مال خود روی می‌گرداند، قصد ندارد مالکیت آن را به اشخاص دیگر انتقال دهد، بلکه فقط می‌خواهد پس از اِعراض، دیگر نسبت به این مال مالکیت نداشته باشد.
بود دست ولایت پشتبانش نگردد خصم ازو چون روی گردان؟
دو نامه اخیر شما را در تاریخ ۵ ژوئن ۱۹۲۶ با دقت خوانده شد. سریعاً به اطلاع شما می‌رسانم که چون استن استرندز ازلی است و دوستان باید از وی دوری نموده و روی گردانند و به او بی‌توجهی کنند... برادر واقعی شما، شوقی