روی صحنه

معنی کلمه روی صحنه در فرهنگستان زبان و ادب

{on-stage} [هنرهای نمایشی] فضای نمایشی روبه روی دیدگان تماشاگر

معنی کلمه روی صحنه در ویکی واژه

فضای نمایشی روبه‌روی دیدگان تماشاگر.

جملاتی از کاربرد کلمه روی صحنه

سپاسدار «کوچ بال و پر شکسته‌ها» را نیز به روی صحنه برد که در نخستین جشنواره انجمن‌های نمایش ایران جایزه بهترین کارگردان را کسب کرد.
با همراهی دوستش راب پِنی در سال ۱۹۶۸ تئاتر افق سیاه را پایه گذاشت. اولین نمایشش، بازیافت در سالن‌های نمایش کوچک و خانه‌های سازمانی و مراکز عمومی روی صحنه رفت. در میان اولین کارهای ویلسون می‌توان از مفت نام برد. نمایشی که دو دهه برای اجرا در دور ده‌گانهٔ نمایش‌های پیتزبرگِ قرن بیستم بازنگری شد.
نمایشنامه به سال ۱۳۴۲ نوشته شد و سال بعد در انتشارات طرفه چاپ شد. سال ۱۳۵۵ نسخهٔ نوینی از نمایشنامه چاپ شد که در سال ۱۳۵۱ آماده شده بود. چاپ‌های بعدی در نشر قطره بوده‌است. واپسین نسخهٔ نمایشنامه در دفتر نخست روی صحنه آبی چاپ شده‌است.
یکی از مشهورترین نمایشنامه نویسان دنیا و سرشناسترین نویسندهٔ کشور آفریقای جنوبی است، که نمایشنامه‌های او در سراسر دنیا بارها و بارها به روی صحنه رفته‌است، وی هنوز هم به نوشتن و کارگردانی ادامه می‌دهد. گر چه مرتب در سفر است، لیکن از سال ۲۰۱۳، خانه اش در دهکدهٔ کاروی، آفریقای جنوبی را خانهٔ ابدی خود می‌داند.
اتلو نمایشی است که اورسن ولز به سال ۱۹۵۱ از روی نمایشنامه‌ای به همین نام از ویلیام شکسپیر کارگردانی کرد و به نمایش درآورد و در آن بازی هم کرد. این نخستین بار بود که ولز در نمایشی در لندن روی صحنه می‌رفت.
مارلون براندو در آن زمان ۲۳ ساله بود و فقط در چند نمایشنامه روی صحنه‌های تئاتر نیویورک بازی کرده بود؛ جوانی بسیار خوش قامت و زیبا، با چهره‌ای متفکر و غمزده و در عین حال ظاهر یک مرد عادی ولی شورشی، درست مثل شخصیت استنلی کوالسکی در نمایشنامه بود.
ابراهیم پشت‌کوهی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر نمایشنامه‌ای را بر اساس رمان آخرین انار دنیا تنظیم کرد. این نمایشنامه در سی و چهارمین جشنوارهٔ تئاتر فجر به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی و اجرای گروه تئاتر تیتوک روی صحنه رفت.