روکار

روکار

معنی کلمه روکار در لغت نامه دهخدا

روکار. ( اِ مرکب ) مقابل توکار، در بنایی و نقاشی و راهسازی و سیم کشی. ( از یادداشت بخط مؤلف ). روی بنا. نمای عمارت. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه روکار در فرهنگ معین

(اِمر. ) نما، نمای ساختمان .

معنی کلمه روکار در فرهنگ عمید

روی بنا، نمای ساختمان.

معنی کلمه روکار در فرهنگ فارسی

( اسم ) روی بنا نمای عمارت .
مقابل تو کار . در بنایی و نقاشی و راهسازی و سیم کشی .

معنی کلمه روکار در دانشنامه عمومی

روکار ( انگلیسی: Rocar ) شرکت اتوبوس سازی رومانیایی است، که در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد.

معنی کلمه روکار در ویکی واژه

نما، نمای ساختمان.

جملاتی از کاربرد کلمه روکار

آناستازی تشخیص داد که انواع مختلفی از قابلیت اطمینان تست وجود دارد. با این حال، هنگامی که با تست استاندارد سروکار داریم، بسیاری از واریانس در قابلیت اطمینان را می‌توان با کنترل شرایطی مانند محیط تست، ارتباط، دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های زمانی به حداقل رساند.
زمان‌بندی پردازش‌گر با مسئله تصمیم‌گیری انتخاب پردازش بعدی برای اجرا سروکار دارد. برای این کار الگوریتم‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش به شرح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
پیشگیری از خطا با جلوگیری از ادغام خطاها در یک سیستم سروکار دارد. این امر می‌تواند با استفاده از روش‌های توسعه و تکنیک‌های خوب پیاده‌سازی انجام شود.
جز، به می و ساقی ام دگر سروکاری نیست به کس زانک می تمام صفا شد
نظریهٔ احتمالات به شاخه‌ای از ریاضیات گویند که با تحلیل وقایع تصادفی سروکار دارد.
پیر ما مصلحتاً رو به مجاز آورد است ورنه با زهره وشان هیچ سروکارش نیست
نیست از سنگ دلم، ورنه دعا می کردم کز نکویان به خود ای عشق سروکارش ده
نه خیال خُتنم هست و نه سودای خطا تا مرا، با سر زلف تو سروکاری هست
آفرین بر تو و عزم همایون تو باد که همه با ظفر و نصرت دارد سروکار
اسکلت سلولی در همهٔ سلول‌ها یافت می‌شود. در گذشته گمان می‌رفت که تنها در سلول‌های یوکاریوت هستند ولی پژوهش‌های تازه در این زمینه اسکلت سلولی را در سلول‌های پروکاریوت (پیش‌هسته‌ها) نیز شناسایی کرده‌است. اسکلت سلولی دارای ساختارهایی مانند تاژک‌ها، مژک‌ها، و پای‌لایه‌ها می‌باشد و نقش مهمی هم در جابجایی درون‌سلولی، مانند جابجایی اندامک‌ها و ریزکیسه‌ها، و هم در تقسیم سلولی دارد.
جان من، تن بخاکساری ده که بخاک است عاقبت سروکار
از آنجا که پیشامدها، زیر مجموعه‌‎ای از فضای پیشامد در نظر گرفته می‌شوند، برای محاسبهٔ احتمال آن‌ها باید با محاسبات روی مجموعه‌ها سروکار داشته باشیم، که البته کار ساده‌ای نیست. در عوض می‌توان به کمک تعریف متغیّر تصادفی، احتمال بسیاری از پیشامدها را بر اساس الگوهای احتمالی قابل دسترس، محاسبه کرد زیرا بسیاری از پدیده‌های تصادفی دارای الگوهای مشخّصی هستند.
جز مهر تو ای مه سروکارم به کسی نیست جز خاک سر کوی تو بر سر هوسی نیست
تا به عشق تو سروکار دل افتادمرا شست یکباره دل ودست ز هر کار دلم
اخلاق رسانه‌ای از ارزشهایی مانند احترام جهانی به زندگی و حاکمیت قانون و مطابقت با قانون، حمایت و دفاع می‌کند. اخلاق رسانه‌ای سوالات اخلاقی راجع به چگونگی استفاده رسانه‌ها از متن‌ها و تصاویر تهیه شده توسط شهروندان را تعریف و با آنها سروکار دارد.
میرفندرسکی با آنکه بیشتر به تعلیم طریقۀ حکمای مشایی اشتغال داشت، مثل فارابی و ابن سینا که وی مخصوصاً با آثار آنها سروکار داشت، از تمایلات عرفانی خالی نبوده و قصیده معروف او در باب تطبیق عالم علوی و سفلی از بعضی جهات یادآور آرای نوافلاطونی به نظر می‌رسد. این قصیده که تعدادی ابیاتش در ریاض‌العارفین و مجمع‌الصفحا هم آمده است بدینگونه است:
باریش چنان کسی سروکار مباد برریشستان کسی گرفتار مباد
با عشق تو چون خوش سروکار است مرا با وصل و فراقت چه شمار است مرا