روژا

روژا

معنی کلمه روژا در فرهنگ اسم ها

اسم: روژا (دختر) (کردی) (طبیعت، کهکشانی) (تلفظ: ružā) (فارسی: روژا) (انگلیسی: ruzha)
معنی: روزها و آفتاب، روزها، آفتاب، ن، ک، روجا، ( کردی ) به معنی روزها و آفتاب + ن ک روجا، ستاره

معنی کلمه روژا در دانشنامه عمومی

روژا ( به مجاری: Ruzsa ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه موراهالوم واقع شده است. روژا ۸۴٫۶۸ کیلومتر مربع مساحت و ۲٬۸۱۷ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه روژا در ویکی واژه

نام کردی برای دختر
برگرفته از روژ کُردی (روز)
روشنی بخش

جملاتی از کاربرد کلمه روژا

برخی ترانه‌هایی را که ابی خوانده است، خوانندگان دیگر قبل یا بعد از وی نیز خوانده‌اند؛ مانند آهنگ «پاییز» با آهنگسازی سیاوش قمیشی که ابتدا خود سیاوش آن را خوانده بود، آهنگ «عسل» با اجرای ستار، آهنگ «راه من» با اجرای داریوش، آهنگ «گل‌واژه» با اجرای هایده، آهنگ «هموطن» با اجرای شهرام شب‌پره و مجموعه ترانه‌های آلبوم «تاج ترانه» که از آن گوگوش است که ابی و به یاد آهنگساز آن‌ها واروژان بازخوانی کرده است.
موسیقی متن فیلم «بر فراز آسمان‌ها» واروژان انجام داد؛ ولی تیتراژ پایانی فیلم آهنگی قرار دارد به نام بر فراز آسمان‌ها ساخته شهرداد روحانی با صدای ابی در آن گنجانده شد. اطلاعاتی در مورد ترانه‌سرای این اثر در دست نیست.
آهنگ دو پنجره با شعری اردلان سرفراز، آهنگی از حسن شماعی‌زاده و تنظیم واروژان که ابتدا قرار بود با صدای فریدون فروغی اجرا شود و یک پیش تولید (منتشر نشده) با صدای او نیز ضبط شد و اما چون تهیه‌کنندهٔ ایشان از تعهداتش برنیامد، تهیه‌کنندهٔ گوگوش (آهنگ روز) وارد ماجرا گردید و پس از رایزنی با عوامل کار، سرانجام این قطعه برای اجرا توسط گوگوش به او داده شد.
هنگامی که آمریکا از روژاوا (کردستان سوریه) خارج شد و کردها را در مقابل حمله ترکیه تنها گذاشت، دونالد ترامپ این اقدام آمریکا را به این صورت توجیه کرد که کردها در جنگ دوم جهانی با ما همکار نکردند. احمد دلزار به عنوان شاهد زنده که در جنگ جهانی دوم سرباز بوده است، گفت: "من بە عنوان شاهد عینی گفتەهای ترامپ را رد می‌کنم، ترامپ آن زمان به دنیا نیامده بود و اطلاع ندارد! من بە عنوان شاهد عینی شهادت می‌دهم کە ۹۰۰۰ سرباز کرد در جنگ دوم جهانی شرکت داشتند."
آلبوم موسیقی متن نوعی آلبوم موسیقی است که در آن موسیقی متن از یک فیلم بلند یا برنامه تلویزیونی است. اولین آلبوم موسیقی متن که منتشر شد، سفیدبرفی و هفت کوتوله والت دیزنی در سال ۱۹۳۸ بود که موسیقی متن فیلمی به همین نام است. اولین آلبوم موسیقی متنی که از روی آن ارکستر اجرا شده‌است، فیلم کتاب جنگل الکساندر کوردا در سال ۱۹۴۲ بود که موسیقی متنش را میلکوش روژا ساخته‌است. با این حال، این آلبوم صدای سابو، ستاره فیلم را اضافه کرد و داستان را در نقش شخصیت موگلی روایت می‌کند.
شعار انقلابِ ۱۴۰۱ ایران: زن زندگی آزادی از نوشته‌ها و کتاب‌های عبدالله اوجالان در راستای اجرایی کردن جامعهٔ کنفدرالیسم دموکراتیک بیرون آمده‌است. این شعار قبلاً از مادران شنبه در ترکیه شنیده شده و همچنین شعاری‌ست که زنان کُرد در مبارزه با داعش و در انقلاب روژاوا (به کُردی ژن ژیان ئازادی) سر داده‌اند.
این واحد در شهرهای برست، مینسک، کوبرین، پروژانی، اسلونیم، بارانویچی، کلینتسی، استوبتسی، اورشا، بریانسک، کورسک و اریول فعالیت می‌کرد و ۶٬۷۸۸ نفر را اعدام کرد.
آهنگ ترانهٔ عنوان‌بندی این فیلم ساختهٔ واروژان است.
روژان آریامنش زاده (زاده ۱۳۷۵ در تهران) بازیگر سینما، تلویزیون اهل ایران است. وی با بازی در فیلم نصف مال من، نصف مال تو به شهرت رسید.
واروژان برای ۲۵ فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی موسیقی متن ساخته است. در سال ۱۳۵۱ به خاطر موسیقی متن فیلم صبح روز چهارم برنده جایزه سپاس شد.