رونوشت

رونوشت

معنی کلمه رونوشت در لغت نامه دهخدا

رونوشت. [ ن ِ وِ ] ( اِ مرکب ) نسخه ای که از روی نوشته ای بردارند. نوشته ای که از روی نوشته دیگری می نویسند. ( لغات فرهنگستان ). نسخه. سواد. کپیه. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه رونوشت در فرهنگ معین

(نِ وِ ) (اِمر. ) کپی ، نوشته ای که از روی نوشتة دیگر بنویسند.

معنی کلمه رونوشت در فرهنگ عمید

نوشته ای که از روی نوشتۀ دیگر نوشته می شود.

معنی کلمه رونوشت در فرهنگ فارسی

نوشتهای که ازروی نوشته دیگری بنویسند
( اسم ) نسخهای که از روی نوشتهای بردارند کپیه .

معنی کلمه رونوشت در فرهنگستان زبان و ادب

{copy} [عمومی] نسخه ای که کاملاً شبیه نسخۀ اصلی باشد متـ . روگرفت * مصوب فرهنگستان اول
{carbon copy, cc} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] نسخۀ دیگری از پیام نگار که برای شخص دیگری غیر از گیرندۀ اصلی فرستاده می شود
{transcript} [زیست شناسی] هریک از مولکول ها رِنای ساخته شده از دِنا
[رایانه و فنّاوری اطلاعات] ← رونوشت برداشتن

معنی کلمه رونوشت در دانشنامه عمومی

رونوشت برداری ( به انگلیسی: Copy ) یا کریزدن ( کاپی، کُپی ) به فرایند ایجاد کردن ( ایجادیدن ) همسان یه متن یا اثر گفته می شود. در فرایند کریزدن تنها هم ارزی یا برابری ظاهری مهم است؛ نه یکسان بودن فرایند ایجاد/ساخت.

معنی کلمه رونوشت در ویکی واژه

copia
کپی، نوشته‌ای که از روی نوشتة دیگر بنویسند.

جملاتی از کاربرد کلمه رونوشت

اصلاح پس از رونویسی یا اصلاح همزمان با رونویسی مجموعه‌ای از فرآیندهای زیستی مشترک در سلول‌های یوکاریوتی است که به‌وسیلهٔ آن، رونوشت اولیهٔ آران‌ای به‌دنبال رونویسی از یک ژن برای تولید یک مولکول آران‌ای بالغ و عملکردی، تغییر شیمیایی می‌دهد که می‌تواند هستهٔ سلول را ترک کرده و انواع عملکردهای مختلفی را در سلول‌ها انجام دهد. انواع بسیاری از تغییرات پس از رونویسی وجود دارد که از طریق روش‌های متنوعی از مکانیسم‌های مولکولی، انجام می‌شوند.
برداشت کلک و کاغذ و فرفر فرونوشت بر فور این قصیدهٔ مطبوع آبدار
نسخهٔ اصلی و دست‌نویس از بین رفته‌است. یک رونوشت از پارتیتور، یادداشت‌ها و سخنان بتهوون از جمله تقدیم‌نامه به ناپلئون روی جلدِ صفحه، در کتابخانهٔ «انجمن دوستداران موسیقی»[ژ] در وین قرار دارد. اولین نسخهٔ منتشر شده (۱۸۰۶) سمفونی اِروئیکا، در «کاخ لوبکوویچ»[س] شهرِ پراگ در معرض نمایش است.
ویروس‌های رونوشت‌بردار معکوس، ژنومشان را به‌وسیلهٔ نسخه‌های دی‌اِن‌اِی رونوشت معکوس از آراِن‌اِی‌هایشان، رونوشت‌برداری می‌کنند. این نسخه‌های دی‌اِن‌اِی سپس به یک آراِن‌اِی جدید رونویسی می‌شوند. رتروترانسپوزون‌ها همچنین توسط کپی شدن دی‌اِن‌اِی و آراِن‌اِی از یکدیگر گسترش می‌یابند و تلومراز حاوی یک آراِن‌اِی است که به‌عنوان الگو برای ساختن پایانه‌های کروموزوم‌های یوکاریوتی استفاده می‌شوند.
در این شرایط بود که گلاسپی نخستین دیدارش را در ۲۵ ژوئیه ۱۹۹۰ با رئیس جمهور عراق، صدام حسین و وزیر خارجه او طارق عزیز داشت. حداقل ۲ رونوشت از دیدارها منتشر شد. وزارت امور خارجهٔ آمریکا درستی این رونوشت‌ها را تایید نکرده‌است ولی گلاسپی در کتابخانهٔ بوش آن را منتشر کرد و از طریق نهاد مارگارت تاچر به صورت برخط گذاشته شد.
تغییرات پس از رونویسی همچنین ممکن است در طول پردازش رونوشت‌های دیگر رخ دهد که در نهایت تبدیل آران‌ای حامل، آران‌ای ریبوزومی یا هر یک از انواع دیگر آران‌ای مورد استفاده توسط سلول می‌شوند.
ابوالقاسم حبیب نیشابوری پزشک ایرانی بود.از زندگی وی اطلاعات بیشتری یافت نشده.شهرت او با دو رساله مشهورش دربارهٔ طب نبوی پیوند دارد.رونوشت‌های نادر رساله‌های وی که در سال ۱۷۹۲ میلادی نوشته شده در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا موجود است.
مانند دی‌اِن‌اِی, آراِن‌اِی می‌تواند اطلاعات ژنتیکی را حمل کند. آران‌ای ویروس‌ها، ژنوم‌هایی مرکب از آراِن‌اِی و انواعی از پروتئین‌های کدشده توسط آن ژنوم را دارند. ژنوم ویروسی توسط بعضی از آن پروتئین‌ها رونوشت‌برداری می‌شود، درحالی‌که دیگر پروتئین‌ها ژنوم را محافظت می‌کنند. به محض این‌که ذرهٔ ویروسی به یک سلول میزبان وارد می‌شود.
او در ۳۶ سالگی به منظور تعلیم دانش آموزان به مؤسسه آموزشی ملی گوریو یا گوک جاگام پیوست. وی در سال ۱۲۸۹ به عنوان بخشی از از یک گروه اعزامی به سرپرستی ولیعهد وقت چانگ سون از پایتخت دودمان یوان بازدید کرد. یکسال بعد آن هیانگ از چین رونوشت کتاب بسیار ویژه ای با خود به همراه آورد.