رومه

رومه

معنی کلمه رومه در لغت نامه دهخدا

( رومة ) رومة. [ م َ ] ( ع اِ ) سریشم. ( ناظم الاطباء ). سریشم که بدان پر تیر چسبانند. ( منتهی الارب ). || لغتی است در رؤمة. ( منتهی الارب ). رجوع به رؤمة شود.
رومه. [ م َ / م ِ ] ( اِ ) موی اندام. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ). موی اندام نهانی. ( یادداشت مؤلف ). رنبه. ( از شرفنامه منیری ). موی زهار. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( از فرهنگ جهانگیری ) :
شد جای جای ریخته از ننگ روی او
ریشی که ننگ دارد از او رومه زهار.سوزنی.جان کن ای کور و جگرسوز و سخن نیکو گو
مژه و رومه چه کردند ترا می دانی.سوزنی.رومه سوزی مژه برمی کنی از نادانی
ای به هر کندن و هر سوختنی ارزانی.سوزنی.سرش همچون سر ماهیست لغزان
به بن بر، رومه مرغول چون شصت.سوزنی.
رومه. [ م ِ ] ( اِخ ) دهی از بخش شوسف شهرستان بیرجند. سکنه آن 219 تن. آب آن از قنات. محصول آنجا غلات. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
رومه. [ م َ ] ( اِخ ) مسقطالرأس ندایه پدرمادر یهویاکیم بود و کاندر بر آن است که همان رومیه ای است که در شمال سامره واقع و دیگری بر اینکه همان رومه می باشد که در نزدیکی حبرون است. ( از قاموس کتاب مقدس ).

معنی کلمه رومه در فرهنگ عمید

= رمکان: شد جای جای ریخته از ننگ روی او / ریشی که ننگ دارد از او رومهٴ زهار (سوزنی: ۴۱ ).

معنی کلمه رومه در فرهنگ فارسی

مسقط الراس ندایه پدر و مادر یهو یا کیم بود و کاندر بر آنست که همان رومه ایست که در شمال سامره واقع و دیگری بر اینکه همان رومه می باشد که در نزدیکی حبرون است .

معنی کلمه رومه در دانشنامه عمومی

رومه روستایی در دهستان میغان بخش مرکزی شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۳۱۸ نفر ( در ۱۱۲ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه رومه در ویکی واژه

از نیا-هندوایرانی Hráwma*، همریشه با سانسکریت (róman) रोमन्.
موی اندام.
موی زهار.

جملاتی از کاربرد کلمه رومه

کمپانی هند شرقی توسعه‌طلبی بریتانیا را به آسیا آورد. علاوه بر فتوحات در هند، نیروهای کمپانی و نیروی دریایی سلطنتی با یکدیگر در فتوحات خارج از شبه قاره هند نیز همکاری می‌کردند. آن‌ها در جنگ هفت‌ساله، در بیرون راندن فرانسه از مصر، در تسخیر جاوا از هلند و در فتوحات در مناطق آسیای جنوب‌شرقی مانند سنگاپور، پنانگ آیلند، مالاکا و برومه در کنار یکدیگر جنگیدند.
سرش همچون سر ماهی است لغزان به تن بر رومه مرغوله چون شست
بدین صفت که منم کور رومه سوز همی گمان برم که مگر کور رومه سوز منم
آب‌انبارهای رومه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نهبندان، بخش شوسف، روستای رومه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
هرزمان در رومه گه بی‌زمن چون بنگری هر نخی چون دانگ سنگی هر رگی چون باره‌ای
از همه پیران زمانه منم خار صفت رومه گلفام . . . ر
مهرومه و عرش و فرش و لوح و قلم را بود و بقا باشد از بقای محمّد (ص)
چو سر بر آری با موی رومه گوئی رازی چنانکه از تو بیابم نشان شاهد رازی
مهرومه را از برای خشت بامش ساختند این یکی از زرّ پخته وان یکی از سیم خام
شد آفتابی ناگهان تابان مرا، در کاخ جان مهرومهی در دل مرا چون سکّه بر زر آمده
اشگفت رومه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.
مرا به شاعری اندر بگو چه باک بود زرومه سوز کل کور پای خانه گدای
در رمان ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه، تئودن با اورومه مقایسه می‌شود.
ایزومر هندسی این ترکیب، اسید سیس گلوتاکونیک است که دمای ذوب آن به طور چشمگیری پایین‌تر است (۱۳۲-۱۳۰ درجه سانتی گراد). با برومه کردن (برومیناسیون) اسید لوولینیک و سپس ترکیب دی برومو کتون با کربنات پتاسیم، می‌توان آن را تهیه کرد.
ایده تشکیل چنین گروهی تا حد زیادی به ابتکار یوسیپ بروز تیتو رئیس‌جمهور یوگسلاوی، قوام نکرومه نخستین رئیس‌جمهور غنا، جمال عبدالناصر دومین رئیس‌جمهور مصر، جواهر لعل نهرو اولین نخست‌وزیر هند، احمد سوکارنو نخستین رئیس‌جمهور اندونزی و سردار محمد داود نخست وزیر افغانستان شکل گرفته بود. کریشنا منون دیپلمات هندی نیز نخستین شخصی بود که در سال ۱۹۵۴ در یکی از نشست‌های ملل متحد این اصطلاح را در اشاره به این نظریه به کار برد.
مهرومه را روشنی از پرتو رخسار توست بی رخت هرگز چراغ مهر ومه روشن مباد