روماند
معنی کلمه روماند در فرهنگستان زبان و ادب

روماند

معنی کلمه روماند در فرهنگستان زبان و ادب

{supernatant} [علوم و فنّاوری غذا] فاز مایع باقی مانده هنگامی که، پس از گریزانش یا رسوب دهی، مواد نامحلول از آن جدا شده باشند

معنی کلمه روماند در دانشنامه عمومی

روماند ( به مجاری: Románd ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه پانون هالما واقع شده است. روماند ۹٫۸۵ کیلومتر مربع مساحت و ۳۲۴ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه روماند در دانشنامه عمومی

معنی کلمه روماند در ویکی واژه

فاز مایع باقی‌مانده هنگامی‌که، پس از گریزانش یا رسوب‌دهی، مواد نامحلول از آن جدا شده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه روماند

در سال ۱۹۶۳، استر و ابی در ژنو، کشور سوئیس ماندگار شدند و ترانه‌هایی را به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، عبری و انگلیسی برای ایستگاه رادیویی بومی رادیو سوئیس روماند ضبط نمودند. استر نماینده کشور سوئیس در مسابقه آواز یوروویژن در سال۱۹۶۳ بود. بعد از بدست آوردن جایگاه دوم در این رقابت، آنان ضبط کردن برای فیلیپس رکوردز در آلمان را آغاز کردند. آنان وقتی که به ایالات متحده رفتند، آلبومی از آهنگ‌های بومی را با اسم استر اوفاریم و ابراهیم ضبط نمودند. در آلمان، آلبوم (ترانه‌های جهان) نام داشت و در جایگاه دوم جدول آلبوم‌های آلمان واقع گردید. آنان با "یک رقص بسیار (شوهر تو بدتره)" در هلند پیروز شدند که در ماه دسامبر ۱۹۶۳منتشر شد و در سال ۱۹۶۴ به جایگاه هشتم جدول هلند ورود پیدا کرد.
پس از مشاجره بر سر قرارداد با پژو برای فصل ۱۹۸۴ به تیم لا ردوت پیوست و قهرمانی در تور روماندی را تکرار کرد. در پاریس–نیس دوم شد و در تور دو فرانس در رتبهٔ ۲۵ قرار گرفت. در فصل ۱۹۸۵ برندهٔ کریتریوم اینترناسیونال شد. در پاریس–نیس دوم و در لیژ–باستون–لیژ سوم شد و در تور دو فرانس، برندهٔ مرحلهٔ ۱۸ شد و در پایان، بر سکوی سوم تور ایستاد.
چون با در تو گشت و پشیمان شد از گناه وز فعل خویش خیره فروماند و شرمسار
هست این صورت فرومانده بخود گاه در نیکی و گاهی مانده بد
بر من مسکین عاجز رحم کن چون فروماندم ز جست و جوی تو
در سال ۱۹۹۶ اولانو توانایی خود در رقابت‌های مرحله‌ای را نشان داد. او قهرمان تور روماندی شد و رتبهٔ سوم جیرو دیتالیا را در حالی که از روز دوم تا روز پایانی رهبر مسابقه بود، کسب کرد. سپس رتبهٔ نهم تور دو فرانس را به دست آورد. در همان سال، مدال نقرهٔ المپیک تابستانی را در رشتهٔ تایم تریل به گردن آویخت. اختلاف او با ایندوراین تنها ۱۲ ثانیه بود.
چو او را می‌ندید از پیش وز پس فروماند اندر این گفتارها بس
فروماند زان کار گیتی شگفت بخندید و اندیشه اندر گرفت
آروماند، اولین آلبوم اسپانیایی زبان (و به طور کلی پنجمین آلبوم) رپر ساکن میامی، پیت‌بول می باشد. آلبوم در ۲ نوامبر ۲۰۱۰ انتشار یافت و بازخورد های نسبتاً خوبی از رادیوهای اسپانیا و کشور های لاتین زبان گرفت. بر اساس گزارش آل میوزیک، آلبوم به خاطر پدر پیت‌بول، آرماندو نام گرفته است.
برآن پیکر شیر بچه شگفت فروماند وز دل نیایش گرفت
چو شهرو نامه بگشاد و فروخواند چو پی کرده خری در گل فروماند
چو بشنید خسرو فروماند سخت ز پیمان نتابید پیروز بخت
فصل ۱۹۸۷ برای روچ فوق‌العاده بود. در بهار برندهٔ تور والنسیا شد، برای سومین بار فاتح تور روماندی شد و در یک مرحلهٔ پاریس–نیس به پیروزی رسید. همچنین در لیژ–باستون–لیژ دوم شد که نزدیک‌ترین موقعیت او برای پیروزی در یکی از یادبودهای کلاسیک بود.
در سال ۱۹۸۲ بهترین عملکرد روچ، دوم شدن در مسابقه طلایی آمستل بود؛ ولی در سال ۱۹۸۳ موفقیت بیشتری داشت و برندهٔ چند مسابقه از جمله تور روماندی و جایزه بزرگ والونی شد. همچنین رتبهٔ سیزدهم تور دو فرانس ۱۹۸۳ را به دست آورد و در مسابقات جهانی در آلترهایم زوریخ، مدال برنز مسابقهٔ جاده را به گردن آویخت.
همه دست نیزه گزاران ز کار فروماند از فر آن نامدار
رفیق رفت به الهام در سفینهٔ نوح ز هر غریق فرومانده من غریق‌ترم