روشان
معنی کلمه روشان در لغت نامه دهخدا

روشان

معنی کلمه روشان در لغت نامه دهخدا

روشان. [ رَ ] ( ص ) بمعنی روشن است که از روشنایی و فروغ باشد. ( برهان قاطع ). بمعنی روشن است یعنی فروغ و ظهور. ( آنندراج ). روشن راگویند چنانکه پایان پایین را خوانند. ( جهانگیری ).
روشان.[ رَ ] ( اِخ ) نام چشمه ای است. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه روشان در فرهنگ معین

(رَ ) (ص . ) نک روشن .

معنی کلمه روشان در فرهنگ عمید

= رُوشن

معنی کلمه روشان در فرهنگ فارسی

۱ - تابناک درخشان منور نورانی مقابل تاریک . یا روشنان فلک ستارگان . ۲ - آشکار ظاهر مقابل پنهان . ۳ - جایی که نور بدان بتابد . ۴ - درجهای از تابش نور همجوار سایه مقابل سایه .
نام چشمه ای است

معنی کلمه روشان در فرهنگ اسم ها

اسم: روشان (دختر) (فارسی) (تلفظ: ro (w) šān) (فارسی: روشان) (انگلیسی: rowshan)
معنی: روشن، درخشان، بینا، شاد، مسرور، درست کار، معتمد، ( = روشن )

معنی کلمه روشان در دانشنامه عمومی

روشان جماعت و شهرکی در جنوب شرقی کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ روشان ولایت مختار کوهستان بدخشان قرار دارد. جمعیت این جماعت ۵۵۸۷ است.

معنی کلمه روشان در ویکی واژه

نک روشن.

جملاتی از کاربرد کلمه روشان

دل خود به معنی گرو کن، گرو به بازار صورت‌فروشان مرو
از زهد فروشان بگریزند که دیدیم این سلسله را دوستی و مهر و وفا نیست
بس شد ز توبه ما را با پیر ما که گوید یعنی به می فروشان این ماجرا که گوید
اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یکی از نهادهای صنفی در شهر تهران است که هدفش تنظیم فعالیت ناشران و کتابفروشان در این شهر و نظارت بر آنها است. این اتحادیه طبق قانون نظام صنفی، فعالیتش را با هدف حفظ و حمایت از حقوق صنفی و انجام، ایجاد و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف، بهبود وضع پیشه و خدمات در ارتباط با رفاه مصرف‌کنندگان و تسهیل روابط افراد صنفی با مؤسسات دولتی، خصوصی و اتحادیه‌ای شروع کرد. تمام افراد حقیقی و حقوقی که در حوزه صنعت نشر یا کتابفروشی فعال هستند می‌توانند در اتحادیه عضو شوند. هم‌اکنون تعداد اعضای آن بیش از ۱۲۰۰ است.
با زلف پریشان بدل باده فروشان چنگی زد و این نغمه اش از تار برآمد
آرا آروشانیان (ارمنی: Արա Առուշանյան؛ زادهٔ ۷ ژانویهٔ ۱۹۷۴) یک کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس اهل ارمنستان است. آروش با شکارچی یکی از مهمترین کارهای خود، محبوبیت کسب کرد.
تا سال ۱۹۵۹، خانواده اسپار به منظور گسترش خرده‌فروشان و عمده‌فروشان در ۹ کشور آغاز به کار کرد. سیستم صنفی اسپار متشکل از خرده‌فروشان و عمده‌فروشان که به صورت مشارکتی با برند کار می‌کردند، در آن زمان، در مقیاس محلی، ملی و بین‌المللی عمل می‌کرد. سیستم، نه تنها از تبادل دانش و اطلاعات حمایت می‌نمود، بلکه ساختاری برای همکاری متقابل و رشد تجارت داشت.
به میدان دود گاه چپ، گاه راست که بازار وسعت‌فروشان کجاست
بسته روی پیاده‌روهای خراب زود سرکار می‌رفتند، معلمان مکتب‌ها، گوسفند فروشان و قصابان جلوی کارخانه مدتی
چنان بندی‌ست بر جانشان نهاده که ابروشان نبیند کس گشاده
به کوی میفروشان خانه کردم نمی دانستم که ای غم در کمینی
روز دوشنبه نخست پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه مغازه‌های خود را بستند و سپس سایر مغازه‌داران نیز با بستن مغازه‌هایشان دست از کار کشیدند. اعتصاب‌ها تا کسبه لاله زار و خیابان‌های اطراف آن نیز گسترش یافته‌است. همچنین مغازه داران خیابان‌های مولوی، شوش، چهار راه سپه سالار و استانبول نیز به دیگر بازاریان و کسبه معترض پیوستند.
که ناگه رسیدم زگردون به گوش زفرخ سروشان چرخ این خروش
گسترش اسپار در آفریقا، با مشارکت اسپار آفریقای جنوبی، برای کشورهای جنوبی و با شرکای دارای مجوز سایر نواحی انجام گرفت. از سال ۱۹۳۲ تاکنون، انعطاف‌پذیری مدل اسپار در عملیات، خرده‌فروشان مستقل را جذب خود کرد.
در روز سه‌شنبه ۵ تیر براساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی گذاشته شده‌بود، بازاریان در بازار طلافروشان تبریز و بازار کرمانشاه، مغازه‌ها را بستند و شعارهای اعتراضی می‌دادند.
مردم اسبفروشان به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند.
زمانه را بتو یکرنگ می کند اول بنزد جهل فروشان هنر نهان کردن
ز لطف جمله خریدار بار ما شده اند اگر چه حسن فروشان بجلوه آمده اند