روسری

معنی کلمه روسری در لغت نامه دهخدا

روسری. [ س َ ] ( اِ مرکب ) پارچه ای که زنان بر سر می افکنند و معمولا در زیر چانه گره می زنند. چارقد. در گناباد خراسان بمعنی چادرچه و چادرنماز مستعمل است.

معنی کلمه روسری در فرهنگ معین

(سَ ) (اِمر. ) پارچه ای معمولاً سه گوش یا چهارگوش (به صورت سه تا شده ) که زنان سر و گردن خود را با آن می پوشانند.

معنی کلمه روسری در فرهنگ فارسی

پارچه ای که زنان بر سر می افکنند و معمولا در زیر چانه گره می زنند .

معنی کلمه روسری در دانشنامه آزاد فارسی

روسَری
پوشش سر بانوان. پارچه ای در اندازه های مختلف که بانوان موهای خود را با آن می پوشانند. در دوره های مختلف اشکال گوناگونی داشت. روسری زنانِ متشخص مغول بلند بود و بغطاق نام داشت. این روسری در دورۀ تیموریان نیز پوشیده می شد و در نقاشی های این دوره، روسری های بادبان شکلی نیز دیده شده که در جلو گره می خورد. لچک یک نوع روسری مربوط به این دوره و دوره های بعد است. در دورۀ صفویان روسری ها مزین به جواهرات و مروارید و بسته به مقام اجتماعی آنان متفاوت بود. در زمان شاه عباس صفوی اول روسری زن ها شبیه پارچه ای بود که زنان بغداد هم به کار می بردند و دنبالۀ آن، برای آرایش و زیبایی، از پشت تا روی زمین هم ادامه داشت. به روسری ها تعویذهایی طلایی با رشته هایی از طلا و مروارید وصل می شد. روسری همسر فتحعلی شاه آکنده از جواهرات و سنگ های قیمتی بود. چارقد نوعی روسری در دورۀ ناصرالدین شاه بود. اقوام و طوایف مختلف در ایران، هر کدام روسری خاص خود با آرایشی مخصوص به آن، و هریک نامی جدا دارند. امروزه نیز در طرح ها و رنگ ها و اندازه های مختلف کاربرد دارد. نیز ← چارقد

معنی کلمه روسری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پارچه ای که زنان برای پوشش سر از آن استفاده می کنند را روسری گویند.
روسری پارچه ای معمولا چهار گوش که زنان برای پوشش سر ازآن استفاده می کنند.
روسری در فقه
روسری از این جهت که از مصادیق پوشیدنی است و زنان با آن سر را می پوشانند در ابواب مختلف فقهی به آن نگریسته شده و احکامی بر آن مترتب گشته است؛ از این رو، خصوصیتی برای آن نیست.
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۴، ص۱۹۴-۱۹۵.
...

معنی کلمه روسری در ویکی واژه

پارچه‌ای معمولاً سه گوش یا چهارگوش (به صورت سه تا شده)
که زنان سر و گردن خود را با آن می‌پوشانند.

جملاتی از کاربرد کلمه روسری

دولت گامبیا دستور داده‌است زنانی که کارمند دولت هستند باید در محل کار روسری سرشان کنند.
در یکی از تصاویر، دختری بالا پریده‌است و موهایش در هوا پخش شده‌اند. در یکی دیگر، گروهی از دختران روسری‌های‌شان را به باد سپرده‌اند. روسری‌های رنگی در عکس مانند بال‌هایی است که روی شانه‌های دختران روییده‌است. زبان درازی به دوربین، ایستادن جلوی پوستر بزرگ فیلم «ورود آقایان ممنوع» و اشاره به تابلوی «خواهران حجاب اسلامی را رعایت کنید» نمونه‌های دیگری است که در عکس‌ها دیده می‌شوند.
جوادی آملی در سال ۱۳۹۷ در دیدار با رئیس مجلس گفت: آن که روسری خود را بر سر چوب می‌کند، با قرآن مخالف نیست بلکه با این شرایط کشور مخالف است. پیغمبر فرمود، کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است، ثروت جامعه باید در دست عموم مردم باشد.
ورود به این نیایشگاه همیشه برای نیایش کنندگان با آدابی همراه بوده‌است. از جمله پاکیزگی زنان و مردان. مردان باید برای ورود با کلاه سفید و زنان با روسری سفید و لباس رنگ روشن و بدون کفش وارد شوند. آتش مقدس درون مجمر بزرگی از جنس برنز است و شخصی به نام «هیربد» مسئول روشن نگه‌داشتن آن است. بازدیدکنندگان این آتشکده می‌توانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشه‌ای ببینند.افرادی از زرتشتیان از این آتش مراقبت می‌کنند.
در سال ۲۰۲۲ بی‌بی‌سی الناز رکابی را در فهرست ۱۰۰ زن تأثیرگذار جهان قرار داد. در گزارش این رسانه آمده‌است که الناز رکابی در بحبوحه اعتراضات علیه حجاب در ایران، بدون روسری در رقابت جهانی شرکت کرد و در بازگشت به تهران ناچار به اعتراف اجباری شد تا بگوید که روسری‌اش سهوی افتاده بود.
بجنگید با نامور رامسیس که خوانندش امروز سیروسریس
و به زنانِ مؤمن بگو چشم‌های خود را [از دیدنِ شرمگاهِ مردان] فروپوشند و شرمگاه‌های خود را [از زنا دادن] نگاه دارند و اندامِ [عرفاً برانگیزاننده از جمله ناحیهٔ دامنِ] خویش را آشکار نسازند، مگر آنچه از آن [به واسطهٔ نوعِ جامه یا نشست‌وبرخاست و کار کردن و سایرِ اعمالِ متعارف] پیداست، و روسری‌های خویش را [که همانندِ مردان در بیرون از خانه به دلیلِ گرمای طاقت‌فرسای حجاز به سر و پسِ گردن انداخته‌اند] به شکاف‌هایشان [در ناحیهٔ دامن و تنه به‌ویژه سینه‌ها] بزنند.
برخی مردم در خیابان‌ها صدای بوق خودروهایشان را به نشانهٔ اعتراض به صدا درآوردند. همچنین مردم تهران با تجمع شبانه حوالی میدان آرژانتین شعارهایی علیه حجاب اجباری و حکومت جمهوری اسلامی سردادند. از سوی دیگر، گروهی از زنان در تجمع شبانهٔ دیگری با برداشتن روسری‌های خود خطاب به مأموران شعار می‌دادند. فیلم‌های منتشر شده حاکی از بازداشت برخی از تجمع‌کنندگان همراه با برخورد خشن است.
سوزاندن روسری و بریدن یا کوتاه کردن مو از نخستین نمادهای این اعتراضات بود. ترانه اعتراضی برای… اثر شروین حاجی‌پور نیز تبدیل به نمادهای اعتراضات شد. مردم ایران در خیابان‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با همخوانی و پخش این ترانه، اعتراض خود را نشان دادند. ایرانیان مقیم خارج نیز این ترانه را در تجمعات اعتراضی خود بازخوانی کردند. حاجی‌پور متن این ترانه را بر اساس توئیت‌های اعتراضی با موضوع «برای…» ساخته است. ویدئوی این ترانه بعد از بازداشت او توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی حذف شد.
آنوکت را در نقاشی‌ها بلند قد با روسری به تصویر کشیده‌اند.
... پذیرفتن روسری از سوی زنان مسلمان نیز نتیجهٔ فرایند مشابهی از استحالهٔ نامحسوس در ارزش‌های سنتی مردمان سرزمین‌های فتح شده بود. ظاهراً روسری در جامعهٔ ساسانی مورد استفاده بود و جداسازی جنسیتی و استفاده از روسری در خاور میانهٔ مسیحی و ناحیهٔ مدیترانه در زمان ظهور اسلام کاملاً چشمگیر بود. در زمان حیات محمد، آن هم تنها در اواخر عمرش، همسران او تنها زنان مسلمانی بودند که به روسری نیاز داشتند. پس از مرگ او و در پی فتح سرزمین‌های همسایه‌ای که در آن‌ها زنان طبقات بالای جامعه روسری به سر می‌گذاشتند، در فرایند استحاله‌ای که هیچ‌کس تاکنون با جزئیات از آن اطمینان نیافته، روسری به لباس رایجی در میان زنان مسلمان طبقات بالای جامعه تبدیل شد.