روسازی
معنی کلمه روسازی در لغت نامه دهخدا

روسازی

معنی کلمه روسازی در لغت نامه دهخدا

روسازی.( حامص مرکب ) در مقابل زیرسازی در بعض کارها چون سنگ کاری بنا و اسفالت کردن پشت بام و خیابانها و غیره گفته میشود. ساختن قسمت سطحی خیابان و جاده و غیره.

معنی کلمه روسازی در فرهنگ فارسی

در مقابل زیر سازی در بعض کارها چون اسفالت کردن خیابانها و غیره گفته میشود .

معنی کلمه روسازی در فرهنگستان زبان و ادب

{pavement} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] سطح نهایی راه که پس از اتمام عملیات زیرسازی اجرا می شود

معنی کلمه روسازی در دانشنامه عمومی

روسازی ( به انگلیسی: Pavement ) یک نوع سازه است که شامل لایه هایی از مصالح مختلف می شود و هدف اصلی از اجرای آن کاهش تنش ناشی از چرخ های خودروها و همچنین آسایش و راحتی برای مسافران است. روسازی ها براساس نوع مصالح به سه دسته کلی تقسیم می گردند: روسازی انعطاف پذیر، روسازی صلب و روسازی مرکب. روسازی انعطاف پذیر دارد که سطح رویین آن را با بتن آسفالتی می پوشانند. روسازی صلب از بتن و روسازی مرکب از ترکیبی از هردو ساخته می شود. روسازی راه ها از زیرساخت های مهم به حساب می آیند از این رو تحقیقات فراوانی از سده بیستم روی آنها انجام شده است. در درجه اول طراحی روسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما از نیمه دوم سده بیستم توجه به چرخه حیات روسازی و نحوه زوال آن بیشتر شده است.
روسازی انعطاف پذیر که به آن روسازی آسفالتی نیز گفته می شود سازه ای است که متشکل از چند لایه است و سطح رویی آن با بتن آسفالتی پوشانیده می شود.
در این نوع روسازی رویه راه با بتن سیمانی به صورت مسلح یا غیر مسلح ساخته می شود که از مخلوط کردن سیمان پرتلند با شن و ماسه و آب به دست می آید .
این نوع روسازی شامل یک لایه آسفالتی به عنوان رویه و لایه بتنی در زیر آن است ( یا برعکس )
مواد جاده ای تخریب شده را می توان بازیافت و مجدداً برای روسازی جاده به کار گرفت. برای مثال می توان آسفالت را با فرز به قطعات کوچکتر تقسیم کرد و مجدداً در کارخانه آسفالت آن را فرآوری کرد. دو روش بازیافت روکش جاده وجود دارد: در محل و خارج از محل اولیه. آسفالت بازیافت شده معمولا آثار زیست محیط کمتری دارد و تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه ای را می تواند تا ١٥٪ کاهش دهد.
راهکار سطح قیری ( BST ) یا chipseal عمدتاً در جاده های خلوت به جای آسفالت به کار می رود یا روشی برای جوان سازی آسفالت موجود است.
شن به طور گسترده در ساخت و ساز جاده ها از زمان امپراتوری روم به کار رفته است.
روکش شنی برای جاده های کم ترافیک با حجم عبوری کمتر از ۱۲۰ خودرو در روز مناسب است. حدود ۴۰ درصد از جاده های نیوزیلند روکش شنی دارند. [ نیازمند منبع]
فینیشر به ندرت استفاده می شود در مناطقی که ترافیک با سرعت بالا وجود دارد.
آجر یا سنگ فرش هم برای روسازی جاده به کار می روند اما معمولاً برای آرام سازی ترافیک مناسب هستند. [ نیازمند منبع]
معنی کلمه روسازی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه روسازی در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه روسازی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه روسازی در ویکی واژه

معنی کلمه روسازی در ویکی واژه

سطح نهایی راه که پس از اتمام عملیات زیرسازی اجرا می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه روسازی

دفتر مرکزی این شرکت در شهر آمستردام، هلند قرار دارد و در سال ۲۰۱۲ شمار ۸٫۱ میلیون دستگاه خودرو به‌فروش رساند، که پس از شرکت‌های جنرال موتورز، تویوتا و گروه فولکس‌واگن به‌عنوان چهارمین شرکت خودروسازی جهان شناخته شد.
گروه صنعتی آمیکو یک شرکت خودروسازی در ایران است که در سال ۱۳۶۸ در شهر جلفا احداث شد.
اتحاد رنو–نیسان–میتسوبیشی در حال حاضر دارای بیش از ۴۵۰٫۰۰۰ کارمند است و کنترل شرکت‌های خودروسازی اینفینیتی، میتسوبیشی موتورز، رنو سامسونگ موتورز، نیسان، رنو، داتسون، داچیا و لادا را در اختیار دارد.
شرکت رنو در سال ۲۰۱۱ پس از گروه فولکس‌واگن و پژو سیتروئن به‌عنوان سومین خودروساز اروپا شناخته‌شد. این شرکت هم‌اکنون در رتبه نهم از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار دارد.
در سال‌های پایانی قرن نوزدهم چند شرکت در آلمان در صنعت خودروسازی فعال بودند. نام یکی از این شرکت‌ها هورش بود، که در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۸۹۹ توسط اوت هورش، در شهر کلن، آلمان پایه‌گذاری شد.