روزشمار

روزشمار

معنی کلمه روزشمار در لغت نامه دهخدا

روزشمار. [ ش ُ ] ( نف مرکب ) آنکه روزها بشمارد. || ( اِ مرکب ) تقویم. سالنامه.، روز شمار. [ زِ ش ُ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) روز قیامت. ( آنندراج ). روز داوری. روز رستاخیز. روز حساب :
کجا برد خواهی مرا بسته زار
نترسی ز یزدان بروز شمار.فردوسی.بیزدان نمایم بروز شمار
بنالم ز بدکن بپروردگار.فردوسی.بدین گیتی اندر نکوهش بود
بروز شمارت پژوهش بود.فردوسی.بسرکشان سپه گفت هر که روز شمار
ثواب خواهد جستن همی ز ایزد بار...فرخی.گر ایدر نگیردت فرجام کار
بگیرد بپاداش روز شمار.اسدی.مرمرا گویی برخیز که بددینی
صبر کن اکنون تا روز شمار آید.ناصرخسرو.که گر پای طفلی برآید بسنگ
خدای از تو پرسد بروز شمار.سعدی.اگر می بترسی ز روز شمار
از آن کز تو ترسد خطا درگذار.سعدی.بر ضعیفان و زیردستانت
خشم بی حد مران و طیره مگیر
که فضیحت بود بروز شمار
بنده آزاد و خواجه در زنجیر.سعدی.

معنی کلمه روزشمار در فرهنگ معین

(شُ ) (اِمر. ) گاهنامه ، تقویم .

معنی کلمه روزشمار در فرهنگ عمید

۱. تقویم، سالنامه، گاهنامه.
۲. براساس تعداد روزها: سود روزشمار.

معنی کلمه روزشمار در فرهنگ فارسی

روزحساب، روزبا خواست، روزقیامت، گاهنامه، دفترچه یاورق کاغذحساب روزهاوماهها
روزها بشمارد . یا تقویم

معنی کلمه روزشمار در دانشنامه عمومی

روزشمار، گاهداد یا تاریخ تقویم ( به انگلیسی: Calendar date ) مرجع و اشاره به یک روز خاص است که در یک سیستم تقویمی نمایش داده می شود. روزشماری امکان مشخص بودن هر روز را از دیگر روزها فراهم می کند و با استفاده از آن می توان تعداد روزهای بین دو سیستم تقویمی متفاوت را محاسبه کرد. به عنوان مثال، روز "۲۴ فوریه ۲۰۲۴" ده روز پس از "۱۴ فوریه ۲۰۲۴" در گاه شماری میلادی است. تاریخ یک رویداد خاص به منطقه زمانی آن رویداد بستگی دارد. به عنوان مثال، حمله هوایی به پرل هاربر که از ساعت ۷:۴۸ دقیقه بعد از ظهر به وقت هاوایی در ۷ دسامبر آغاز شد - ساعت ۳:۱۸ دقیقه زمان استاندارد صبح ژاپن در ۸ دسامبر در ژاپن در سال ۱۹۴۱ انجام شده است.
یک روز خاص ممکن است در کنار تقویم دیگری مانند گاه شماری گرگوری و گاه شماری ژولینی؛ که به طور همزمان در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند با یک تاریخ متفاوت نشان داده شود. در بیشتر سیستم های تقویمی، تاریخ از سه بخش تشکیل می شود: روز آن ماه، ماه، و سال. همچنین ممکن است بخش یا بخش های دیگری مانند «روز هفته» در آن گنجانده شده باشد. سال ها بیشتر از نقطه شروع خاصی؛ که معمولاً به آن مبدأ تاریخ گفته می شود، شمرده می شوند و گشتمان آن با اشاره به دوره ای خاص از زمان است ( به کاربردهای متفاوت دیگری که از «دوران» در مقیاس زمانی زمین شناسی می شود توجه شود ) .
بیشترین استفادهٔ گسترده از روزشمار، عرف تولد عیسی مسیح است ( که در سدهٔ ششم توسط دیونسیس اگزیگوس تأسیس شد ) . تاریخ بدون سال نیز ممکن است به عنوان تاریخ یا تاریخ تقویم ( مانند "۲۰ فوریه" به جای "۲۰ فوریه ۲۰۲۴" ) ذکر شود ) . به این ترتیب، روز یک رویداد سالانه مانند متولدین ۳۱ مه، تعطیلات ۱ سپتامبر یا کریسمس ۲۵ دسامبر را تعیین می کند که اشاره به سال تقویمی خاصی نیست.
بسیاری از سیستم های رایانه ای در موارد داخلی برای زمان با فرمت زمان یونیکس را بکار می برند و برخی از فرمت های زمان دیگری استفاده می کنند. دستور تاریخ ( یونیکس ) - در داخل با استفاده از توابع تاریخ و زمان C - می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا آن بازنمایی داخلی یک نقطه از زمان را به بیشتر نمایش های تاریخ نشان داده شده در اینجا تبدیل کند.
تاریخ فعلی ( امروز ) در گاه شماری میلادی، ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ است. اگر این واقعاً تاریخ فعلی را نشان نمی دهد، پس باید حافظه نهان این صفحه را تازه کنید تا به روز شود.

معنی کلمه روزشمار در ویکی واژه

گاهنامه، تقویم.

جملاتی از کاربرد کلمه روزشمار

گویداصبغ شافع روزشمار حیدر صفدر شه دلدل سوار
شمار بوسه ز معشوق باز باید خواست که روزه رفت و خط اندر کشید روزشمار
اولین تجمع اعتراضی دانشجویان با تحصن جمعی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سپس تجمع اعتراضی در پردیس مرکزی این دانشگاه در ۲۷ شهریور شکل گرفت. ۲۸ شهریور اما این تجمع با جمعیت بیشتر دانشجویان در دانشگاه‌های بزرگ تهران برگزار شد و از ۲۹ شهریور دانشگاه‌های سایر شهرها نیز به این اعتراضات پیوستند. طبق روزشمار این اعتراضات، در تمامی روزها و بدون وقفه، تجمع و تحصن‌های اعتراضی دانشجویان در دانشکده‌ها، خوابگاه و سلف‌های دانشجویی ادامه داشته و متوقف نشده است. تعداد دانشگاه‌های معترض تاکنون به ۱۴۳ شهر رسیده است.
ز عارض تو خط سبز فتنه ای انگیخت که صبح محشر و روزشمار رفت به گرد
دشنام دارد او همه حجت کنون ولیک روزشمار که شنود این سست حجتش؟
روزشمار انقلاب اسلامی، ج۶، تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول. ۱۳۸۷. صص۳۵۱و ۳۵۲ به نقل از روزنامه رسالت شماره ۸۹۹ مورخ ۸/۱۱/۶۷ ص۵
آنچنان زی‌، درین جهان زنهار تانگردی خجل به روزشمار
روزشمار جدا کردن بحرین از ایران و پس‌گیری سه جزیره
روزشمار ۱۵ خرداد: کتابی دو جلدی، دربارهٔ قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که رخدادهای مرتبط با این واقعه را از سال ۱۳۴۰ گردآوری کرده‌است.
ز کاهلی نگذاری تو پای خود به حساب وگرنه وعده روزشمار نزدیک است
مگر سخای ترا روز حشر نشمارند وگرنه طی نشود ماجرای روزشمار
آگاهی از اخبار و وقایع دقیق گذشتگان مورخ را در تحلیل‌ها و پژوهش‌هایش، یاری می‌کند و به خواننده مشتاق تاریخ هم اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری می‌دهد. روزنامه‌های گذشته همیشه منابعی غنی و هیجان‌انگیز برای پژوهش در احوال گذشتگان بوده‌اند. علاوه بر اینکه روزنامه‌ها روزشمار دقیق وقایع گذشته را به ما می‌دهند، منابع خوبی برای تحلیل افکار عمومی و دیگر تحلیل‌های تاریخی و جامعه‌شناختی‌ هستند. گاه سطری درج شده در مطبوعات می‌تواند راهگشای یک نکته مبهم تاریخی یا نمایانگر یک گوشه مغفول مانده در تاریخ یک سرزمین باشد.
در تمام عمر اگر یک روز عاشق بوده ای از حساب زندگی روزشمار آسوده ای
نگذرد بر خاطرم فکر قیامت بعد ازین تا شب هجر تو را روزشمارم کرده‌اند
خامنه‌ای توضیح داده که نابودی اسرائیل به منظور دشمنی با دولت اسرائیل است. با توجه به این شعار تابلو روزشمار در تهران نصب شده بود. و خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، این شعار را به بیداری اسلامی نسبت داده است.
یازنده‌تر از روزشماری ای شب تاریک‌تر از زلف نگاری ای شب
وی فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی همچون؛ والا، انفجار بزرگ، دسته برادران، ایتاکا، مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت اول و مأموریت: غیرممکن – روزشمار مرگ قسمت دوم بوده‌است.
روزشمار اعتراضات ۱۴۰۱ دانشجویان ایران به‌صورت جزءبه‌جزء اعتراضات دانشجویی را روایت می‌کند که از ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ در پی کشته شدن مهسا امینی آغاز شد. این اعتراضات از دانشگاه تهران آغاز شد و با همراهی دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها ادامه پیدا کرد.