روز ماه

روز ماه

معنی کلمه روز ماه در لغت نامه دهخدا

روزماه. ( اِ مرکب ) تاریخ. حساب روزهای ماه. ( ناظم الاطباء ) : جمشید... همه خلق جهان را بچهار گروه بکرد... پس دانایان و عالمان بر سر این چهار گروه بپای کرد تا هرچه کردندی بروز و شب و ماهیان و سالیان بامداد و شبانگاه صاحب خبران روزماه خبری بوی برداشتندی و اگر کسی از آن رسم که وی نهاده بودی فراتر شدی هلاک از وی برآوردی. ( ترجمه تاریخ طبری ). و رجوع به روزمه شود.

معنی کلمه روز ماه در فرهنگ معین

(اِمر. ) حساب روز و ماه و سال .

معنی کلمه روز ماه در فرهنگ فارسی

( اسم ) حساب روز و ماه و سال تاریخ .

معنی کلمه روز ماه در دانشنامه عمومی

«روز ماه» ( به انگلیسی: Day of the Moon ) قسمت دوم از سری ششم مجموعه تلویزیونی علمی تخیلی بریتانیایی دکتر هو است. این اپیزود که توسط استیون موفات، دونده نمایش نوشته شده و توسط توبی هاینز کارگردانی شده است، برای اولین بار در ۳۰ آوریل ۲۰۱۱ از بی بی سی وان در بریتانیا و از بی بی سی آمریکا در ایالات متحده پخش شد. این قسمت دوم از یک داستان دو قسمتی است که با «فضانورد غیرممکن» در ۲۳ آوریل آغاز شد.
در سال ۱۹۶۹ آمریکا، مسافر بیگانه در زمان دکتر ( مت اسمیت ) به همراه همراهانش امی پاند ( کارن گیلان ) و روری ویلیامز ( آرتور دارویل ) ، باستان شناس ریور سانگ ( الکس کینگستون ) و مأمور اف بی آی کانتون اورت دلاور سوم ( مارک شپرد ) ، تلاش برای هدایت نسل بشر به سوی انقلابی علیه سکوت، یک نظم مذهبی از بیگانگان که پس از مواجهه با آنها نمی توان آنها را به خاطر آورد.
«فضانورد غیرممکن» و «روز ماه» به گونه ای طراحی شدند که بازکننده ای تاریک تر برای این مجموعه باشند و تا حدی در ایالات متحده فیلم برداری شدند، اولین بار برای این برنامه. موفات مشتاق بود منطقه ۵۱، فرود آپولو ۱۱ بر ماه و رئیس جمهور ریچارد نیکسون ( با بازی استوارت میلیگان ) را در طرح بگنجاند. آمار نهایی این قسمت در بریتانیا ۷٫۳ میلیون نفر بود. به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد، اگرچه بسیاری نگران تعداد سؤالاتی بودند که بی پاسخ مانده بودند.

معنی کلمه روز ماه در ویکی واژه

حساب روز و ماه و سال.

جملاتی از کاربرد کلمه روز ماه

در آخرین روز ماه اوت در کنار این رودخانه جشن شاعران با حضور تمام شاعران مقدونیه برگزار می‌شود.
آمد نوروز ماه با گل سوری به هم بادهٔ سوری بگیر، بر گل سوری بچم
درین آستان گشته هر شامگاه سپهر برین مشعل افروز ماه
چو خالی شد از سروران بارگاه شهنشاه گفت ای دل افروز ماه
اولین ده روز ماه تیشری به عنوان ده روز توبه شناخته می‌شوند.
زوج متاهل سارا (جیمی کینگ) و جیسون (چن) و پسرش سمی (اوئی) برای تشییع جنازه عمو ریموند (فو) به ونکوور می روند. در طول این مدت، سامی شروع به دیدن ارواح می کند و به شدت بیمار می شود، بیماری او همزمان با جشنواره چینی ماه ارواح است. پس از اینکه طب سنتی غرب نتوانست به سامی کمک کند، سارا به یک داروساز مرموز مراجعه می کند و به او می گوید که پسرش توسط یک جسد زنده در چنگال مرگ است. سارا اکنون باید قبل از آخرین روز ماه شبح، آنچه را که ارواح می خواهند پیدا کند، در غیر این صورت سامی برای همیشه گم خواهد شد.
کزین گونه روئی ندیدم دگر که در روز ماهست و در شب قمر
روز ماه پارسی باشد نخستین اورمزد بهمن و اردیبهشت آنگاه شهریور بود
بل سپهرست کاندرو شب و روز ماه و خورشید مست و مخمورست
دگر گفت از عالم افروز ماه ز کار پری‌دخت و فغفور شاه
دهم روز ماه محرم که مهر برآمد در این طارم نیل چهر
گشت روشن چو ماه بزم که گشت نام این روز ماه و روی تو ماه
روزت همه عید باد و نوروز ماهت همه فرودین و نیسان