رودل
معنی کلمه رودل در لغت نامه دهخدا

رودل

معنی کلمه رودل در لغت نامه دهخدا

رودل. [ دِ ] ( اِ مرکب ) در تداول عامه ، ثقل معده. امتلای معده. رجوع به رودل کردن شود.

معنی کلمه رودل در فرهنگ معین

(دِ ) (اِمر. ) اختلال دستگاه گوارش ، پُری معده .

معنی کلمه رودل در فرهنگ عمید

۱. امتلای معده، پری معده.
۲. یبوست مزاج، اختلال دستگاه گوارش که احتیاج به خوردن مسهل پیدا شود.

معنی کلمه رودل در فرهنگ فارسی

( اسم ) امتلائ معده پری معده . توضیح : تنبلی و خستگی عضلات معده یا ضعف اعصاب معده که موجب کندکاری جدار عضلانی آن شود و بالنتیجه سبب دیر گذشتن غذا از معده گردد پری و انباشته بودن معده از پر خوری و بالنتیجه ضعف جدار آن با پری معده امتلائ معده ثقل .
در تداول عامه ثقل معده . امتلای معده .

معنی کلمه رودل در دانشنامه عمومی

رودل ( به انگلیسی: Rodel ) یک روستا در کشور بریتانیا است که در هبریدهای بیرونی واقع شده است.

معنی کلمه رودل در ویکی واژه

اختلال دستگاه گوارش، پُری معده.

جملاتی از کاربرد کلمه رودل

او پسر لودویگ یکم، گراف وورتمبرگ-اوراخ و مِکتیلد فن در فالتس، همسر او و دختر لودویگ سوم، انتخابگر فالتس بود. در دوازده سالگی پس از مرگ برادرش لودویگ دوم با عنوان ابرهارد پنجم گراف وورتمبرگ-اوراخ شد. در این هنگام به سبب کودکی، اشراف‌زاده‌ای به نام رودلف فن اهینگن، مشاور سابق پدرش سرپرستی قانونی او را بر عهده داشت. دو سال بعد در چهارده سالگی به کمک فریدریش یکم، انتخابگر فالتس و دایی خود، این محدودیت را کنار زده و مستقیماً زمام امور را در دست گرفت. خود فریدریش یکم بعدها نسبت به قلمرو ابرهارد مدعی شد که موجب درگیری بین این دو تن گشت. تا هنگام مرگ فریدریش یکم در سال ۱۴۷۶ میلادی، ابرهارد به شکل مؤثری نمی‌توانست به مسائل داخلی سرزمین خود بپردازد.
از لعل آبدار تو نعلم بر آتشست زان رودلم چو زلف سیاهت مشوّشست
در سال ۱۸۸۹ زندگی فرانتس فردیناند دستخوش تغییراتی جدی شد. در این سال ولیعهد رودلف، پسرعموی او درگذشت و پدر فرانتس فردیناند، آرشیدوک کارل لودویگ به مقام ولیعهدی رسید.
آدم به باغ خلد بود از غمت ملول زان رودلی ز آدمیان نیست بی ملال
این هفته‌نامه نخستین بار در سال ۱۹۴۷ در شهر هانوفر منتشر شد و تا قبل از این سال توسط مدیریتی بریتانیایی اداره می‌شد اما پس از اختلاف با این مدیریت، به رودلف آوگشتاین به عنوان سردبیر این هفته‌نامه سپرده شد و نام آن به اشپیگل تغییر یافت. آوگشتاین از همان نسخه اول در ژانویه ۱۹۴۷ تا زمان مرگش در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۰۲ سردبیری این هفته‌نامه را حفظ کرد.
یونیورسال در سال ۱۹۱۵ بیش از ۲۵۰ فیلم تولید کرد؛ فیلمهایی که بر اساس میزان بودجه تقسیم‌بندی می‌شدند. «پر سرخ» و «پرنده آبی» به ترتیب بودجه‌های کم و متوسط را دریافت می‌کردند و «جواهر» عنوان رده فیلمهایی بود که بالاترین بودجه و ستاره‌های آن دوران سینما را در اختیار داشتند. بازیگرانی چون هری کری، کارمل مایرز، رودلف والنتینو و کارگردانی چون اریش فون اشتروهایم و البته جان فورد که با پیوستنش به یونیورسال تلاش می‌کرد تا ژانر وسترن آمریکایی را با بسیاری از فیلمهایی که کارگردانی کرد، تعریف کند.
اشکال مسیحی اخلاق موقعیتی که عشق را بر همه اصول یا قواعد، خاص قرار می‌دهد، در نیمه اول قرن بیستم توسط الاهی‌دانان لیبرال رودلف بولتمان، جان آ. تی رابینسون و جوزف فلچر پیشنهاد شد. این متکلمان به‌طور خاص به آگاپه یا عشق بی‌قید و شرط به‌عنوان بالاترین غایت اشاره می‌کنند. دیگر الهی‌دانانی که از اخلاق موقعیتی حمایت می‌کنند عبارتند از: جوزف فوکس، راینهولد نیبور، کارل بارت، امیل برونر و پل تیلیش. برای مثال، تیلیش، الهی‌دان و فیلسوف آلمانی‌تبار اعلام کرد که «عشق قانون نهایی است.»
در ۱۹۳۱ او داوطلبانه دستیار هانس نیلاند -رهبر شاخهٔ خارجی حزب و مسئول جنوب و جنوب باختری آفریقا و بعدها آمریکای شمالی- شد. در ۱۹۳۳ با جابه‌جایی نیلاند، بوله با درجهٔ گاولایتر به ریاست شاخهٔ خارجی حزب رسید. بوله از ۱۹۳۳ عضو رایشستاگ و از ۱۹۳۷ در خدمت وزارت امور خارجه بود. بوله همچنین محرک رودلف هس بود و تا ۱۹۴۱ -که هس در ماموریتش برای صلح با بریتانیا ناکام ماند- در خدمتش بود.
نوشتن این کتاب در سال ۱۹۴۸ آغاز شد، و در سال ۱۹۵۶ به پایان رسید و در سال ۱۹۵۸ برای نخستین بار در کلکته به چاپ رسید. نویسنده این کتاب آن را پاسخی به رویدادهای سال ۱۹۴۵ و پس از آن می‌داند. این کتاب به «فرد خداگونه زمان ما، انسان علیه زمان، برترین اروپایی تمام دوران، آذرخش و خورشید، آدولف هیتلر هدیه شده‌است، به عنوان ادای احترام با عشق و وفاداری تا ابد». این کتاب با نقل قول‌هایی از بهگود گیتا و رودلف هس آغاز می‌شود.
سازمان‌های بسیاری از جمله مرکز فرناند برودل برای مطالعه اقتصاد، نظام‌های تاریخی، و تمدن‌ها، و پروژه پژوهشی تغییر اجتماعی جهانی تغییرات اجتماعی را مطالعه می‌کنند.
آه من خاطر مجموع پریشان سازد دور باد آنکه بدان سرودل آزاد رسد
در پایان سده سیزدهم میلادی رودلف هابسبورگ بر اتریش کنونی چیره شد و دودمان هابسبورگ از آن پس تا سده بیستم میلادی بر آن فرمان راندند. پس از فروپاشی امپراتوری مقدس روم در سال ۱۸۰۶، امپراتوری اتریش تشکیل شد. در ۱۸۶۷ امپراتوری دوگانه اتریش-مجارستان شکل گرفت که بعد از شکست دولت‌های محور در جنگ اول جهانی به چند بخش تقسیم شد.
به اندک فرصتی خلخال سازد طوق قمری را به این عنوان اگر قامت کشد سرودلارایش
اشپر در پی مرگ پاول تروست در ۲۱ ژانویه ۱۹۳۴ جای او را به عنوان سرمعمار حزب گرفت. اشپیر توسط هیتلر به ریاست اداره ساخت و ساز منصوب شد که در نتیجه وی را به‌طور نامی در زمره کارکنان رودلف هس قرار می‌داد.