روحانیون

معنی کلمه روحانیون در لغت نامه دهخدا

روحانیون. [ نی یو ] ( ع ص ،اِ ) ج ِ روحانی. ( منتهی الارب ) ( از مهذب الاسماء ) ( از اقرب الموارد ). ج ِ روحانی در حالت رفع. فرشتگان و پریان. ( مهذب الاسماء ). روحانیان. روحانیین. رجوع به روحانی و روحانیان شود. || در اصطلاح فارسی زبانان ، علما و فقها و طلاب علوم دینی. روحانیان. روحانیین. و رجوع به روحانی و روحانیان و روحانیین شود.

معنی کلمه روحانیون در فرهنگ عمید

= روحانی

معنی کلمه روحانیون در فرهنگ فارسی

جمع روحانی، روحانیان، علمائ وفقهاوپیشوایان
که روحانی در اصطلاح فارسی زبانان علما و فقها و طلاب علوم دینی است

جملاتی از کاربرد کلمه روحانیون

چون میتوان بگلشن روحانیون رسید سعیی نما وزین ره پر خار در گذر
طبق تحقیقات مستقل مربوط به سوء استفاده جنسی که ۳ اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد، حدود ۲۱۶۰۰۰ کودک از سال ۱۹۵۰ توسط هزاران کشیش و سایر روحانیون کاتولیک فرانسوی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند، پدیده ای که گفته می‌شود در این سالها مسکوت مانده بود.
چون همه روحانیون روح قدسی عاجزند چون بدانی تو بدین رای رزین تبریز را
این اصل با اصرار شیخ فضل‌الله نوری که در حرم عبدالعظیم حسنی بست نشست و حمایت روحانیون از آن را جلب کرد تصویب شد. با این وجود روحانیون میانه‌رو دربارهٔ این پیشنهاد همگی موافق نبودند.
در روز چهلم شهدای ۱۷ شهریور تهران و اولین سالگرد فوت آیت‌الله سید مصطفی خمینی، ساعت ۸صبح در روز ۲۴ مهر ۱۳۵۷، بنابر گزارش ساواک حدود ۵هزار نفر از مردم کرمان جهت بزرگداشت آن‌ها، به دعوت علما و روحانیون کرمان در مسجد جامع این شهر اجتماع کرده بودند. در این روز بازار و کلیه مغازه‌ها تعطیل شده بود.
دستانسرای گلشن روحانیون ز شوق بردارد از نوای خوشت نغمه ی هزار
بدان که درجات درویشان متفاوت است. بشر حاف می گوید که ایشان بر سه درجه اند: یکی آن که نخواهند و اگر دهند نستانند و این قوم با روحانیون در علّیین باشند. و دیگر آن که نخواهد و اگر دهند بستانند و این با مقربان در فردوس باشد. و سوم آن که خواهد، ولکن به ضرورت خواهد و این از اصحاب الیمین باشد.
مهر از جبینش برده ضونعل براقش ماه نو کرّ و بیان را پیشرو روحانیون را پیشوا
یک غزل از گفته من برد بر گردون ملک در صف روحانیون صد گونه حال آمد پدید
طاعت روحانیون از بهر تست خلد و دوزخ عکس لطف و قهرتست
پس از انتخابات آن‌ها با مجمع روحانیون مبارز متحد شدند و بزرگ‌ترین فراکسیون را در مجلس آن دوره شکل دادند.
ائتلاف مجمع روحانیون مبارز برای انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۷۱) بود که همچین برای انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۷۵–۱۳۷۴) نیز لیست منتشر کردند.
در دوران شاه عباس بنا به سیاستهای عصر صفوی، جمعی از روحانیون شیعه به لار منتقل می شوند تا امور مذهبی منطقه را به دست گیرند. یکی از این روحانیون «سید محمد زاویه» بود که از قدیمی ترین روحانیون شیعه در لار می باشد. سید محمد زاویه بن سید علی بن سید محمد بن سید اسدالله بن سید عبدالمطلب بن سید عبدالله جرجانی به فرمان شاه عباس در دوره صفویه برای ترویج اسلام از اصفهان که محل تحصیل او بوده به لار عزیمت می نماید. سید محمد اهل گرگان بوده که در اصفهان به تحصیل اشتغال داشته و به سبب اینکه در گوشه ای از مدرسه اصفهان زندگی می کرده به زاویه اشتهار یافته است.
روحانیون چو بینند ابکار فکر تو ته ته زنند در وی و نام خدا برند
چو نور روی تو پرتو بر آسمان فکند چراغ خلوت روحانیون شود روشن
کی روشناس مجلس روحانیون شود تا جسم تیره را، نگدازد روان شمع؟