روحانیان

معنی کلمه روحانیان در لغت نامه دهخدا

روحانیان. ( اِ مرکب ) رجوع به روحانی بضم را شود.

جملاتی از کاربرد کلمه روحانیان

برنه قدم ای شمع دین بر شهپر روح‌الامین کرو بیانت بر یمین روحانیانت دست چپ
نویسنده در این اثر به ذکر جزئیات دوران سلطنت ناصرالدین شاه از جمله تعداد اولاد وی و شاهزادگان، همسران، مقامات دولتی و حکومتی و نظامی، جنگ‌های داخلی و مرزهای کشور و سایر مسایل دوران قاجار می‌پردازد. کتاب دارای ۱۶ باب است. همچنین شرح حال فقیهان ادیبان، فیلسوفان و روحانیان عصر قاجار در این مجموعه مفصلا ذکر شده است.
سبحه بکش از کف روحانیان رخنه فکن در صف نورانیان
می‌توانی شد چراغِ خلوتِ روحانیان می‌کنی ضبطِ نفس در زیرِ خاکستر چرا
روحانیان برای تماشای جلوه ات چون کودکان برآمده بر آسمان همه
لطف‌الله میثمی از اعضای نهضت آزادی و عضو سابق سازمان مجاهدین، واعظ طبسی را یکی از فعال‌ترین مبارزان و ساده‌زیست‌ترین روحانیان قبل از پیروزی انقلاب معرفی می‌کند
یک مجلس عالی متشکل از پانصد نفر از اعیان، اشراف، شاهزادگان، دیوانسالاران، روحانیان، بازرگانان، سران اصناف و مشروطه‌خواهان سرشناس برگزار شد. این مجلس، محمدعلی شاه را از سلطنت خلع و فرزندش احمد میرزا را به سلطنت منصوب کرد. با توجه به سن و سال پادشاه جدید، عضدالملک، ایلخان قاجار به‌عنوان نایب‌السلطنه معرفی شد. همچنین محمدولی خان تنکابنی رئیس دولت و وزیر جنگ، سردار اسعد بختیاری وزیر داخله و یپرم خان رئیس نظمیه تهران شدند.
در دوران نوجوانی، وی تحت تأثیر تربیت مذهبی در خانواده‌اش بوده‌است. تمام اطرافیان وی همچون پدر، برادر و پدربزرگش از طبقهٔ روحانیان بوده‌اند. چنان‌که گفته شده پدرش در تربیت مذهبی وی بسیار جدی بوده‌است. آل احمد در بیست‌سالگی به دلیل درخواست پدرش، راهی نجف می‌شود تا درس طلبگی بیاموزد و به نوعی راه پدرش را ادامه دهد. در سال‌های آخر دبیرستان بود که جلال با کلام کسروی و شریعت سنگلجی آشنا شد و همین مقدمه‌ای شد برای پیوستن وی به حزب توده.
بهر بخور مجلس روحانیان عشق سازیم سینه مجمر سوزان صبح‌گاه
یا رب این مهجور را در بزم وصلت بار ده ار می روحانیانش ساغر سرشار ده
شاه بد با جملهٔ کروّبیان شاه بد با جملهٔ روحانیان
گسست سبحه روحانیان که سوی زمین فتد چو مهره تسبیح از آسمان ژاله
او در سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در روستای کله سر در شهرستان شهرستان فامنین استان همدان متولد شد. پدرش، محمود مفتح، از روحانیان همدان بود.
سید احمد موسوی خوانساری فرزند علامه سید یوسف (درگذشته ۱۳۱۲ ق) فرزند علامه سید بابا (حسن) فرزند علامه سید محمد مهدی خوانساری (صاحب رساله ابو بصیر)، از علما و روحانیان صاحب نام خوانسار و از نوادگان سید ابوالقاسم خوانساری (میرکبیر) و از نسل عبدالله بن موسی از مراجع تقلید عصر خود بوده‌است.
ای کعبه روحانیان تا در زمین کردی مکان زیبد که اهل آسمان سایند سر سوی زمین
در دوران صفاریان، زرتشتیان تحت رهبری روحانی بزرگشان زندگی می‌کردند. در عراق مراکز زرتشتیان به عنوان بقایای خانوادهٔ سلطنتی ساسانی شناخته شده و تخریب و مصادره می‌گشتند. به علت نزدیکی روحانیون زرتشتی با ساختارهای قدرت، تعداد روحانیان زرتشتی پس از قطع حمایت حکومت کاهش یافت.
روحانیان پاک ازین غصّه خون شدند دل‌های دردناک چه گویم که چون شدند؟
عباس پالیزدار طی سخنرانی‌هایی در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ در دانشگاه بوعلی همدان و ۷ خرداد همان سال در دانشکده حقوق دانشگاه شیراز، محمد امامی کاشانی و دستکم ۵۰ تن از مقامات ارشد و روحانیان با نفوذ جمهوری اسلامی را با ذکر نام به «فساد اقتصادی»، «رانت خواری» و در برخی موارد به «فساد اخلاقی» متهم کرد.
روحانیان دریافته بودند که برای سرکوب سیاسی حزب توده باید نخست سویه الحادی آن را برجسته کنند. چندی بعد بازداشت سران و اعضای حزب توده آغاز شد.