روبل
معنی کلمه روبل در لغت نامه دهخدا

روبل

معنی کلمه روبل در لغت نامه دهخدا

روبل. ( روسی ، اِ ) نام سکه ای نقره ای در روسیه امپراطوری قدیم بودو اکنون واحد پول اتحاد جماهیر شوروی است و به صد کوپک ( قپک ) تقسیم میشود.

معنی کلمه روبل در فرهنگ معین

(اِ. ) واحد پول روسیه و بعضی از کشورهای مشترک المنافع .

معنی کلمه روبل در فرهنگ عمید

پول رایج روسیه، صد کوپک.

معنی کلمه روبل در فرهنگ فارسی

پول رایج روسیه، صدکوپک، معادل ده ریال ایرانی
( اسم ) واحد پول روسیه شوروی و آن عشر ( ۱ / ۱٠ ) چرونتس است .

معنی کلمه روبل در دانشنامه عمومی

روبْل ( به روسی: рубль ) ، نام یکای پول فدراسیون روسیه است. هر روبل شامل یکصد کوپِک می شود. روبل یکای پول اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز بود.
در حال حاضر ۶ اسکناس و ۱۰ سکه در روسیه رایج است. تصویر پشت سکه های کوپک، نماد مسکو است و «سنت ژورژ مقدس» یا «جرجیس فاتح» نام دارد که جرجیس سوار بر اسب در حال کشتن یک اژدهاست.
تصویر پشت سکه های روبل نماد روسیه و یک عقاب دو سر است.
تصاویر رو و پشت هر اسکناس به جاذبه های یک شهر ( واحد فدرال یا جمهوری خودمختار ) اختصاص دارد. به عنوان مثال ۵۰ روبلی به سنت پترزبورگ و ۱۰۰ روبلی به مسکو اختصاص داده شده. در حال حاضر تقریباً هر ۷۰ ( ۲۰۱۹ ) روبل معادل یک دلار آمریکاست.

معنی کلمه روبل در ویکی واژه

واحد پول روسیه

جملاتی از کاربرد کلمه روبل

در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۳، باس و آلیسون هولکر، در ویلا سان جولیت و کارخانه شراب سازی نیجل لیتگو در پاسو روبلز، کالیفرنیا ازدواج کردند. او همچنین دختر هولکر را به فرزندی پذیرفت. در مارس ۲۰۱۶، پسر آنها به دنیا آمد. در نوامبر ۲۰۱۹، دختر آنها به دنیا آمد.
چو از روبله بگذری هفت روز پدید آمد آن کان گیتی فروز
گروهی از ایشان همه پوی پوی سوی روبله نیز بنهاد روی
نخستین برآن لشکر آورد روی کز او روبله گشت بی رنگ و بوی
پوتین در هتل معروف آستوریا کار می‌کرد، جایی که زمانی در آنجا به گریگوری راسپوتین خدمت می‌کرد. راسپوتین به پوتین یک روبل طلا داد زیرا او تحت تأثیر آشپزی قرار گرفت و متوجه شباهت بین نام آنها شد.
هارولد جیمز، مورخ، مقاله‌ای با عنوان «آمریکای شوروی اواخر» نوشت و ایالات متحده کنونی را با اتحاد جماهیر شوروی سابق مقایسه کرد. جیمز نوشت که بسیاری از جنبه‌های ایالات متحده اکنون شبیه به اواخر اتحاد جماهیر شوروی است: تشدید درگیری‌های اجتماعی، رقابت‌های قومی-نژادی، و افول اقتصادی. او پیش‌بینی کرد که دلار ممکن است ارزش خود را از دست بدهد و شبیه روبل شوروی شود. جیمز مقاله را به پایان رساند و با اشاره به ناتوانی گورباچف در جلوگیری از فروپاشی پس از جانشینی برژنف، کاهش اقتصادی ادامه خواهد یافت، حتی اگر تغییری در رهبری صورت گیرد.
آید به رنگ سبزه خوابیده در نظر عمر خضر به سایه سروبلند او
در ژوئیه ۲۰۰۸ لست. اف‌ام ظاهر خود را به‌طور کلی تغییر داد. این تغییر باعث از دسترس خارج شدن تعدادی از امکانات سایت و همچنین اضافه‌شدن بعضی امکانات جدید شد. البته این تغییرات نظر همهٔ کاربران را به خود جلب نکرد. بعضی از کاربران طراحی جدید را زشت و غیر کاربرپسند معرفی کردند. طراحی جدید قسمت بیشتری از بخش‌های مربوط به آدیواسکروبل را از دید خارج کرد. البته ۱ ماه بعد از طراحی مجدد سی‌بی‌اس در کنفرانس مطبوعاتی گفت که بازدید از لست. اف‌ام بعد از طراحی مجدد حدود ۲۰٪ افزایش یافته است.
استروبل در ۲ دسامبر ۲۰۲۲ در یوجین، اورگن در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
حالت فعلی وبگاه لست. اف‌ام به صورت جدا از ۲ منبع آدیواسکروبلر و لست. اف‌ام توسعه یافته شده است. در سال ۲۰۰۵ این دو با هم ادغام شدند. پروژه آدیواسکروبلر توسط ریچارد جونز دانشجوی علوم کامپیوتر زمانی که او در دانشگاه سائوتهمپتون / دانشکده الکترونیک و علوم رایانه در پادشاهی متحده،
افتاده جذبه طمع زرد روبلند این کهربا ز کاهکشان کاه می کشد
در ۱۹۳۹ کامو نشریهٔ ریواژ (ساحل‌ها) را با مشارکت ادی‌زیو و روبلس بنا گذاشت. در سپتامبر همان سال جنگ جهانی دوم آغاز شد و روزنامهٔ آلژه ریپوبلیکن که با سانسور دست و پنجه نرم می‌کرد، در بیست و هشتم اکتبر تعطیل شد و به جایش لوسوار ریپوبلیکن منتشر شد که گسترهٔ نشر آن شهر الجزیره بود. انتشار این روزنامه نیز به نوبهٔ خود در دهم ژانویه ۱۹۴۰ به حالت تعلیق درآمد و پس از آن کامو کوشید که با ورود به ارتش به جنگ برود، ولی به دلیل وضعیت جسمانی و گرفتاری‌اش به بیماری سل نتوانست عضو ارتش شود. او سپس در مجلهٔ آن زمان مخفی «کمبا» شروع به فعالیت علیه نازی‌ها می‌کند و در مدت اشغال فرانسه به این فعالیت ادامه می‌دهد. بعد از جنگ نیز کمبا اولین مجله‌ای است که او در آن مشغول به کار می‌شود.
آندری روبلِف (به روسی: Андре́й Рублёв) (زادهٔ ۱۳۶۰ میلادی – درگذشتهٔ ۲۹ ژانویهٔ ۱۴۳۰ میلادی) نقاش اهل روسیه بود.
آپسار یکای پول غیررسمی آبخازیا است. اما فقط سکه‌های ۱۰ و ۵۰ آپساری ضرب می‌شوند و این یکا، فاقد اسکناس است. هرچند سکه‌ها در آبخازیا موجود است، اما مقدار آن بسیار کم است و برای مجموعه داران مناسب است. به‌طور رسمی در جمهوری آبخازیا روبل روسیه جریان دارد.
ای قامت رعنای تو رشک سهی سروبلند وی شیوه و ناز تو در پیش نظر بازان پسند
از ایشان یکی روبله کرد شهر که گفتی که دارد ز فردوس بهر