روبروی

معنی کلمه روبروی در لغت نامه دهخدا

روبروی. [ ب ِ ]( ص مرکب ، ق مرکب ) روبرو. مقابل. محاذی :
مرگ به من نیز روبروی نشسته ست
می نتوانم کنم سخن کم و افزون.میرزا ابوالحسن جلوه.و رجوع به روبرو شود.

معنی کلمه روبروی در فرهنگ فارسی

روبرو مقابل
( روبرو ی ) روبرو برابر رویاروی .

جملاتی از کاربرد کلمه روبروی

آب‌انبار مدرسه مربوط به دوره قاجار است و در لار، محله آرد فروشان، کوچه روبروی مسجد حاج کاظمی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در سال ۱۳۸۰ میلادی گریگور چهارم پاتریارک ارمنیان یک اتاق نهارخوری را در عرض کلیسای جامع یعقوب مقدس برای کشیشان ساخت. در حدود سال ۱۴۱۵ باغستان زیتون نزدیک باغ جتسیمانی خریده شد اما دست یابی بر آن امکان‌پذیر نشد، زیرا در ۱۴۳۹ میلادی ارمنی‌ها از جلجتا انتقال داده شدند اما پاتریارک ماردیروس (۱۴۵۰ – ۱۴۱۲) ناحیه روبروی آن را خریده و نام آن را جلجتای دوم گذاشت. این منطقه تا به امروز جزء اموال پاتریارک ارمنی باقی‌مانده‌است. در همان دوران در ۱۳۱۱ میلادی اولین پاتریارک ارمنی منصوب شد. این پاتریارک سایر پاتریارک‌ها را در ارمنستان به همراه دو پاتریارک عالی (یکی در لبنان، سوریه و قبرس و دیگری در بیت‌المقدس) به همراه عالی‌ترین سمت‌ها در کلیسا تقویت نمود.
فوج اختر، دشمن جان تواند روبروی لشکر دشمن مخواب
گهی دل روبروی انور تو گهی چون گیسوان پشت سر تو
گهی در پهلوی هم جا گزینند زمانی روبروی هم نشینند
بسکه سرگشتگی از صورت حالم پیداست روبرویم چو شود آینه گرداب شود
چو شد خواجه‌ با آن‌ سه‌ تن‌ روبروی به یار نخستین چنین گفت اوی
بزیر پرده نهانست عشق محجوبان منم که عاشق پیدای روبروی توام
ایستادند آن دو صیاد و پلنگ روبروی یکدگر در راه تنگ
آئینه دل تو چو صافست اسیریا دارد همیشه میل ازین روبروی صاف
شما راست گر مرد ناورد جوی در این پهنه با من شود روبروی
در ستون چپ جمع اعداد ۲ و ۸ و ۳۲ عدد ۴۲ را می‌سازند پس با جمع اعداد روبرویشان یعنی ۶۲ و ۲۴۸ و ۹۹۲ حاصل ضرب بدست می‌آید.
نماد معروف این روستا، دو دروازهٔ کهن در دو سوی روستا بود که هم‌اکنون دروازه شمالی به تمامی ویران شده است. این دو دروازه، در اصل دروازه‌های ورودی دو قلعه روبروی هم بوده‌اند. روستای اسدآباد در قدیم متشکل از این دو قلعه بوده است.البته به جز این دوفلعه حمام خرانه قدیمی ودوقنات قدیمی هم در این‌روستا وجود دارد
سپاه صاحب الزمان نام سپاه اصفهان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است فرماندهی سپاه صاحب الزمان در خیابان صفه روبروی بیمارستان الزهرا است. پایگاه هوایی نهسا در فرودگاه بدر اصفهان است.
گو دل صاف ما بنه پیش رقیب عیبجو کاینه‌وش بگویدش عیبش روبروی او
آب‌انبار باغ گندم مربوط به دوره صفوی است و در یزد، بخش مرکزی، روبروی مسجد جامع باغ گندم واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.