روایتی

معنی کلمه روایتی در فرهنگستان زبان و ادب

{narrative} [سینما و تلویزیون] ویژگی متنی که نقل یک یا چند رویداد است و از دو عنصر داستان و پِی رنگ تشکیل شده است

جملاتی از کاربرد کلمه روایتی

یوسف شاه که به روایتی برادر علاالدوله، و به روایت دیگر پسرش، بعد از او شاه شد.
اشارتیست ز بزمش سخاوت حاتم روایتیست ز رزمش شجاعت رستم
حدیث اول نوری که بی خلاف درستست روایتی است که از راویان معتبر آمد
وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ بعضی از نماز یاد کرد و همه نماز خواست، چنانک جای دیگر گفت وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ قیام فرمود و بآن جمله نماز خواست. وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ سجود یاد کرد و مقصود همه نماز است، و گفته‌اند وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ حثّ است بر نماز جماعت، مصطفی ع گفت «یک نماز بجماعت چنانست که بیست و پنج نماز به تنها» بروایتی بیست و هفت.
کنون روایتی از معجزات او بشنو که تازه می‌شود از استماع او دل و جان
بشنو سخنی ز نعمت الله گر ذوق ورا روایتی هست
از حبس من به هر شهر اکنون مصیبتی وز حال من به هر جا اکنون روایتی
افضل‌الدین کاشانی ملقب به بابا افضل مرقی معروف به باباافضل کاشی یا باباافضل کاشانی (متوفی ۶۶۷ ق/به روایتی آغاز قرن هفتم) شاعر و عارف ایرانی اهل کاشان بوده‌است.
شود به فتوی خط تو خون حسن مباح اگر به روی تو بر گل روایتی برسد
اکو و نارسیس، بخشی به یاد ماندنی از اثر مشهور اووید، شاعر رومی موسوم به متامورفیوس می‌باشد. داستان اکو و نارسیس در این کتاب، از ترکیب دو افسانه کهن پدید آمده‌است: افسانه اکو، پری کوهستان، و نارسیس، شکارچی ای که به انعکاس چهره یا تصویر خود دل بست. روایت اووید در متامورفیوس، نخستین روایتی است که این دو افسانه را با هم، بیان کرده‌است.
بر نیت خطت که دلم جای وقف دید کرد از حروف زلف تو عالی روایتی
همچنین در سال ۲۰۱۵ در پی اکران دربارهٔ الی در آمریکا و پیش‌بینی منتقدین به روایتی مبنی بر امکان حضور دربارهٔ الی در میان نامزدهای بهترین فیلم‌نامه اصلی اسکار ۲۰۱۶، از پیش بیشتر شد.
گفتن حکایتی و خموشی روایتی دردی است درد عشق که طاقت نمی کشد
اما عدد عالمها در بعضی روایت آمده است که هجده هزار عالم است و به روایتی هفتاد هزار عالم است و بروایتی سیصد و شصت هزار عالم است ولیکن جمله در دو عالم خلق وامر که ملک و ملکوت گویند مندرج است چنانک بیان فرمود و در آفریدن آن بر حضرت خداوندی خود ثنا گفت که: «الا له الخلق و الامر تبارک الله رب‌العالمین».