روات

روات

معنی کلمه روات در لغت نامه دهخدا

روات. [ رُ ]( ع اِ ) ج ِ رات است که بلغت یمنی کاه را گویند. ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ). رجوع به رات شود.
روات. [ رُ ] ( ع ص ، اِ ) رواة. ج ِ راوی. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از معجم متن اللغة ). رجوع به رواة و راوی شود : چنین شنیدم از ثقات روات. ( سندبادنامه ص 129 ).
روات. [ ] ( اِخ ) رجوع به رواب شود.
رواة. [ رُ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِراوی. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( معجم متن اللغة ). روات. رجوع به راوی و روات شود. || در اصطلاح ادب و لغت به جمعی از مردم گفته می شود که اشعار و امثال و اقوال و اخبار مختلف عرب را جمع و نقل وروایت کنند. و رجوع به روایة و روایت و راوی شود.

معنی کلمه روات در فرهنگ معین

(رُ ) [ ع . رواة ] (اِ. ) جِ راوی ، روایت کننده ها.

معنی کلمه روات در فرهنگ عمید

= راوی

معنی کلمه روات در فرهنگ فارسی

جمع راوی
( اسم ) جمع راوی راویان .
رواه جمع راوی

معنی کلمه روات در دانشنامه عمومی

روات (شهرستان بادکند). روات ( به لاتین: Ravat ) یک منطقهٔ مسکونی در قرقیزستان است که در شهرستان بادکند واقع شده است. روات ۱٬۹۹۳ نفر جمعیت دارد و ۱٬۶۵۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه روات در ویکی واژه

(مفرد): راوی، راوی‌ها، روایت کننده‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه روات

وی در ۲۳ اکتبر ۱۹۷۰ در ایروان به دنیا آمد و از کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان فارغ‌التحصیل گشت. وی برنده جوایزی همچون مدال طلای وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان، هنرمند افتخاری جمهوری ارمنستان شد.
بخشی از اروپای شرقی که به کلیسای دوم وابسته بودند، الفبای لاتینی را برای نگارش برگزیدند، مانند لهستانیها، چک‌ها و کروات‌ها.
از ضعیفی، ناله‌ام حاجت‌رواتر می‌شود رشته در رشتن ز باریکی رساتر می‌شود
از احادیثت صحیحی را روات اندر رقم با رباب از حد بطحا تا بخارا افکنند
اسلام رضایف استاد عالی کنسرواتوار ملی آذربایجان بود و در دانشگاه فرهنگ و هنر آذربایجان نیز تدریس می‌نمود. او در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۰۸ در سن ۷۳ سالگی از دنیا رفت.
ای که در مکتب دل صرف نکردی اوقات هرچه تحصیل نمودی همه اخبار روات
استفاده از چهار نام برای گونه‌های معیار (بوسنیایی، کرواتی، مونته‌نگرویی و صربی) به این معنی نیست که این‌ها چهار زبان مختلف هستند.
بر مطیه نفس رنجور ببخشودم و روزی چند بر آن شهر مشهور بیاسودم و از حال علمای شهر میپرسیدم و بر کنه فضل هر یکی برمیرسیدم تا از ثقات روات شندیم که در این شهر قاضیی است متدین و در علم و ورع متعین، فضلی عمیم دارد و خاندانی قدیم، با این همه لابجوده یفتخر و لا بعوده یبتخر اگر چه در ابوت هاشمی الاصل بود در فتوت عصامی الفضل.
در دهان اژدهای خم رود مست بی پرواتر از مخمور نیست
و این هر چهار تمام نشود الا به نعمتها که در تن باشد و آن چهار است: تندرستی و قوت و جمال و عمر دراز. اما حاجت سعادت آخرت به تندرستی و قوت و عمر دراز پوشیده نیست که علم و عمل و خلق نیکو آن فضایل که در دل آدمی بگفتیم به کمال بی این به دست نیاید. اما جمال به وی حاجت کمتر افتد، ولکن حاجت نیکوروی رواتر بود و جمال نیز همچون مال و جاه بود بدین معنی. و هرچه در حاجات مهم دنیا به کار آید در آخرت به کار آمده باشد که مهمات دنیا سبب فراغ آخرت است و دنیا مزرعه آخرت است.
وی در مدت غربت خویش با الوپی دختر کورویه پادشاه ناگها پیوند نمود و صاحب پسری به نام ایروات شد. وی همچنین با چترانگدا دختر پادشاه مانیپور ازدواج نمود؛ چیترانگدا برای وی پسری به نام ببهروواهن آورد. در ادامه سفر، او به چهار رود مقدس سفر کرد و چهار ایزدبانو را که بنا به طلسمی به شکل سوسمار درآمده بودند، رهایی داد.
همچنین نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقات باتوجه به گروه نسبتاً آسان، مورد بحث شدید بین فدراسیون فوتبال ایران با سرمربی وقت یعنی برانکو گرفت و باعث شد این سرمربی کروات، بعد از چندین سال سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران از تیم رفت، و ایران تا ۸سال به جام جهانی صعود نکرد.
نگاهش آشنا شد آشناتر دعای بی اثر حاجت رواتر
آرواتساگ (به ارمنی: Արևածագ) یک روستا در ارمنستان است که در استان لوری واقع شده‌است. در کیلومتری شمال وانادزور، مرکز استان لوری واقع شده است.
شد از روات حدیث و اثر مرا روشن ره پیمبر و آیین صحب و سیرت آل
طروات چین ز روی آب می ریخت صبا موج و نظر مهتاب می ریخت
سومارواتا با دون هانی، بازیگر استرالیایی، ازدواج کرده‌است. آن‌ها دو دختر دارند.
بود یک حسن و آنهم در کمونست باو راجع ظهروات شئون است
وی دانش‌آموخته رشته آهنگسازی از: هنرستان موسیقی لووف، هنرستان موسیقی پراگ، دانشگاه هنر برلین، دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین و کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو بود.
وی در ۱۴ نوامبر ۱۸۸۲ در آستراخان به دنیا آمد و از کنسرواتوار مسکو و کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو فارغ‌التحصیل گشت. وی در تالار اپرای ایروان فعالیت می‌کرد. وی همچنین برنده جوایزی همچون هنرمند مردمی ارمنستان شوروی (۱۹۳۹) و نشان برجسته افتخار شد. وی در ۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۵۶ در سن ۷۳ سالگی در ایروان درگذشت.