رهگیر

معنی کلمه رهگیر در لغت نامه دهخدا

ره گیر. [ رَه ْ ] ( نف مرکب ) سیاح و مسافر. ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || راهزن. قطاع الطریق. ( فرهنگ فارسی معین ) :
جهان آسوده شد از دزد و طرار
ز کرد و لور و از ره گیر و عیار.( ویس و رامین ).رجوع به راهگیر شود.

معنی کلمه رهگیر در فرهنگ معین

(رَ )(ص فا. ) ۱ - مسافر، سیاح . ۲ - راهزن .

معنی کلمه رهگیر در فرهنگ عمید

۱. راه گیرنده، کسی که سر راه مردم را بگیرد، راهزن.
۲. سیاح، مسافر.

معنی کلمه رهگیر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - سیاح مسافر . ۲ - راهزن قاطع الطریق .

معنی کلمه رهگیر در فرهنگستان زبان و ادب

{guider} [نجوم رصدی و آشکارسازها] وسیله ای در تلسکوپ که در جریان عکس برداری امکان دنبال کردن ستارۀ راهنما را فراهم می کند
{interceptor} [علوم نظامی] هواگَردی سرنشین دار برای شناسایی یا درگیری با هواگَردهای دشمن

معنی کلمه رهگیر در ویکی واژه

مسافر، سیاح.
راهزن.

جملاتی از کاربرد کلمه رهگیر

به دنبال بمب‌گذاری کلوب شبانه در برلین غربی در سال ۱۹۸۶ (میلادی) آژانس امنیت ملی فوراً به رهگیری ارتباطات دولت لیبی (حکومت معمر قذافی) پرداخت. دولت آمریکا پافشاری می‌کرد که رهگیری آژانس امنیت ملی، شواهد «غیرقابل انکاری» در دست داشتن لیبی در این بمب‌گذاری ارائه داده است و دولت رونالد ریگان از آن برای توجیه بمباران خود در لیبی در سال ۱۹۸۶ استفاده کرد.
در اوایل سال ۲۰۰۳ آژانس امنیت ملی، شروع به نصب گره‌هایی در شبکه طبقه‌بندی‌شده آگاهی کامل از اطلاعات کرد. آژانس امنیت ملی، با اجرای چندین برنامه مرتبط با برنامه آگاهی کامل از اطلاعات، شروع به گردآوری ایمیل و رهگیری ارتباطات کرد.
دل دیوانه من قابل زنجیر نبود ورنه کوتاهی ازان زلف گرهگیر نبود
چه سعادت به ازین است که خون مشک شود؟ خونبهای دل ازان زلف گرهگیر مخواه
پس از حملات ۱۱ سپتامبر ویلیام بینی به همراه دیگر همکاران خود جی. کرک ویبه و ادوارد لومیس با همکاری کارمند کاخ سفید دایین رورک از وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا خواستند که از آژانس امنیت ملی آمریکا برای هدر دادن میلیون‌ها میلیون دلار در پروژه تریل‌بلیزز (سامانه‌ای برای تحلیل داده جابجا شده در شبکه‌های ارتباطی مانند اینترنت) تحقیق کنند. بینی، همچنین بی‌پرده از آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد می‌کرد. بینی ادعا کرد که با وجود رهگیری گسترده داده‌ها، آژانس امنیت ملی آمریکا در رهگیری پیشگیری از حملات ۱۱ سپتامبر شکست خورده‌است.
سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ از قدرتمندترین سامانه‌های پدافند هوایی جهان است که طراحی آن از سال ۱۹۶۰ توسط اتحاد جماهیر شوروی، آغاز شد. شوروی برای گمراه کردن دشمنانش، این سامانه را در سال ۱۹۷۰ با نام سیستم پدافند هوایی اس ۷۵ ام ۶ آزمایش کرد. این سامانه برای دفاع از زمین طراحی شده است و قادر به نابودسازی موشک‌های بالستیک است. این سامانه قابلیت حمله به اهداف زمینی را نیز داراست. این سامانه توانایی هدف قرار دادن هواپیما در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری را داراست. این سیستم می‌تواند ۱۰۰ هدف را به صورت هم‌زمان رهگیری کرده و با ۱۲ هدف درگیر شود. نام بومی سامانه اس ۳۰۰، دماوند است.
چون نافه نفس در جگر باد صبا سوخت تا یک گره از زلف گرهگیر تو واکرد
همه را زلف گرهگیر دلارام و مراست بر دل و بر جان از زلف دلارام خطر
اف-۱۰۲ به‌عنوان یکی از هواپیماهای سری سنچری، نخستین هواگرد رهگیرعملیاتی فراصوت و بال سه‌گوش در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. این رهگیر، در شرایط جوی مختلف می‌توانست پرواز کند.
رهگیری پستی از هنگام آغاز به کار پست انجام می‌شده است. در دوران لوئی سیزدهم فرانسه، رهگیری پستی برای وزیران و پیروان او که به نام کابینه سیاه شناخته می‌شدند کاری عادی بود.
صبح از لب لعل تو پیام نمکینی است شام از شکن زلف گرهگیر تو چینی است
برای پشتیبانی از برنامه شناسایی چهره، آژانس امنیت ملی «روزانه، میلیون‌ها عکس را رهگیری می‌کند».
صائب خم آن زلف گرهگیر به بازی صد سلسله بر گردن ایمان من انداخت
در اواخر دهه ۱۹۹۰ گزارش شد که اشلون می‌تواند تا ۹۰٪ ترافیک اینترنت را رهگیری کند. بر اساس خبر بی‌بی‌سی در مه ۲۰۰۱ دولت آمریکا (حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا) همچنان منکر وجود اشلون می‌شد.
شانه ای زلف گرهگیر سخن را لازم است زینهار از ناخن دخل سخندان سرمپیچ
با بسیاری از ارتباطات در مسافت‌های طولانی و با واسطه فناوری، و افزایش آگاهی از اهمیت مباحث رهگیری، فناوری و سازش در کانون این بحث است. به همین دلیل، این مقاله بر ارتباطات با واسطه یا رهگیری فناوری متمرکز است.
دانه اش از گره دام مهیا باشد هرکه را زلف گرهگیر تو در دام کشد
عقدهٔ دل واکند زلف گرهگیر کسی بسته ام خود را به پیچ و تاب زنجیر کسی
شانه گر باز کند زلف گرهگیرش را نی به ناخن شکند پنجه تدبیرش را
گرومن اف-۱۴ تام‌کت هواپیمای رهگیر بال متحرک ساخت شرکت گرومن ایالات متحده آمریکا است که در نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی ایران فعالیت داشته‌است.