رنین
معنی کلمه رنین در لغت نامه دهخدا

رنین

معنی کلمه رنین در لغت نامه دهخدا

رنین. [ رَ ] ( ع مص ) بانگ کردن بزاری. ( مصادر زوزنی ). فریاد کردن. ( از منتهی الارب ). صیحه زدن و صوت را برای گریه بلند کردن. ( از اقرب الموارد ). رَنّة. ( از منتهی الارب ). ناله و زاری کردن. || بانگ کردن کمان. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از معجم متن اللغة ). تَرنین. تَرنیة. اِرنان. ( از معجم متن اللغة ). || رَن َّ الیه رنیناً؛ گوش کرد به سوی او. ( اقرب الموارد ) ( از معجم متن اللغه ). اِرنان. ( از معجم متن اللغه ) ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ).
رنین. [ رَ ] ( ع اِ ) مطلقاً بمعنی صوت است و گویند صوت همراه با گریه را نیز گویند و در اساس آمده : «سمعت له رَنَّةً و رَنیناً»؛ ای صیحةًحزینةً. ( از اقرب الموارد ). رَنّة. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( معجم متن اللغة ). رجوع به رَنّة شود. || بانگ کمان. ( دهار ) ( معجم متن اللغة ).

معنی کلمه رنین در فرهنگ معین

(رَ ) [ ع . ] (اِ. ) نالة زار.

معنی کلمه رنین در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - مطلق صوت و آواز . ۲ - صوت حزین ناله زار .
مطلقا بمعنی صوت است و گویند صوت همراه با گریه را نیز گویند

معنی کلمه رنین در فرهنگ اسم ها

اسم: رنین (دختر) (عربی) (تلفظ: ranin) (فارسی: رَنین) (انگلیسی: ranin)
معنی: نغمه، آوا، آهنگ، صوت، صوت همراه با گریه

معنی کلمه رنین در دانشنامه عمومی

رنین (آنزیم). آنزیم رنین، آنزیم فعال کننده آنژیوتانسین است که توسط سلول های پوششی سرخرگ آوران تولید می شود.
• با آنزیم رنین معده ( Rennin ) یا کایموزین ( chymosin ) که نقش در انعقاد پروتئین شیر یا کازئین در نوزاد پستانداران دارد اشتباه نشود
• به انگلیسی:Renin تلفظ: \rē - nən، re - \
• رنین که با نام آنژیوتانسینوژناز نیز شناخته می شود، نوعی آنزیم است که در شریانچه های آوران کلیه توسط سلول های خاصی به نام سلول های نزدیک گلومرول یا ( juxtaglomerular ) تولید و به جریان خون ترشح می شود و پروتئین آنژیوتانسینوژن را به آنژیوتانسین نوع یک تبدیل می کند یعنی در واقع آنژیوتانسینوژن توسط رنین به آنژیوتانسین نوع یک کاتالیز می شود. آنژیوتانسین نوع یک پپتیدی غیرفعال از نظر بیولوژیکی است.
• این هورمون در پاسخ به کاهش سدیم جریان خون یا کاهش حجم خون ترشح می شود . رنین همچنین در آزاد شدن آلدسترون نقش مهمی دارد. آلدسترون در تنظیم آب و سدیم خون نقش مهمی بر عهده دارد. البته شاید مهم ترین کار رنین تبدیل پروتئین آنژیوتانسینوژن به آنژیوتانسین یک است.
از دیدگاه آزمایشگاهی متغیرهای پره آنالیتیکی روی اندازه گیری این آنزیم تأثیر قابل توجهی دارد. به عنوان مثال می توان به رژیم غذایی متعادل از لحاظ نمک و وضعیت ایستاده یا خوابیدهٔ بیمار و حتی مصرف داروهای ضد فشار خون اشاره کرد.

معنی کلمه رنین در دانشنامه آزاد فارسی

رِنین (renin)
آنزیم مترشح از کلیه، در پاسخ به استرس. این آنزیم در ساخته شدن آنژیوتانسین دخالت دارد. آنژیوتانسین باعث انقباض عروقی می شود و به همین سبب، رنین بر افزایش فشارخون مؤثر است.

معنی کلمه رنین در ویکی واژه

نالة زار.

جملاتی از کاربرد کلمه رنین

یک وعده نقاب برنینداخت کان صد هوس از نظر نینداخت
اندر طلب تو عاشقان در حسرات چون ذو القرنین و جستن آب حیات‌
به پیش خلق ز جور تو پرده بردارم اگر ز رخ نفسی پرده برنیندازی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هیبرنین، باشگاه فوتبال آرسنال، باشگاه فوتبال فولام، و تیم ملی فوتبال اسکاتلند اشاره کرد.
در سال ۱۸۷۴ امپراتوری روسیه، پرنسس دوریا (دالی) همسرش پرنس استفان (استیوا) را به دلیل خیانت از خانه بیرون می‌کند. خواهر استیوا، آنا کارنینا یکی از افراد مقتدر که با همسر سالخورده اش کنت الکسی کارنین و پسرش سرژیوا در سن پترزبورگ زندگی می‌کند به مسکو می‌رود تا دالی را متقاعد کند که استیوا را ببخشد.
در سال ۲۰۰۹، رئیس فاکس قرن بیستم استعفا داد و شرکت رسانه ای به نام چرنین اینترتینمنت ساخت که در قراداد پنج ساله‌شان، فاکس فیلم‌هایش را توزیع می‌کرد.
زغفلت هر که را اشک ندامت برنینگیزد به آب تیغ ازین خواب گران بیدار خواهد شد
برنیندازی بنای عقل و دین تاز عارض بر نیندازی نقاب
سؤال کنندگان دربارهٔ ذوالقرنین از پیامبر طبق روایاتی که در شان نزول آیات آمده یهود بوده‌اند، یا قریش به تحریک یهود؛ و به این داستان پیش از اسلام و در کتاب یهودیان اشاره شده و تعبیر آن پادشاه ماد و فارس ذکر شده‌است. به قسمت داستان ذوالقرنین در عهد عتیق توجه کنید.
همچو پالوده دل بود لرزان بهر فرنین چو اوست دلخواهم
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فرهنگی ورزشی دبی، باشگاه فوتبال هیبرنین، باشگاه فوتبال نانت، باشگاه فوتبال گنگام، باشگاه فوتبال لیریا، باشگاه فوتبال منچستر سیتی، باشگاه فوتبال پاریس اف سی، باشگاه ورزشی السیلیه، و باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سنت میرن، باشگاه فوتبال ایر یونایتد، باشگاه فوتبال بلکبرن روورز، و باشگاه فوتبال هیبرنین اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هیبرنین اشاره کرد.
بری ناخورده از باغ جوانی چو ذوالقرنین از آب زندگانی
قرن ها بگذشت ذوالقرنین با حرمان قرین خضر از شوق لبش سر گشتۀ هامون بود
پیش ذوالقرنین شد مردی دژم سیم خواست از شاه عالم یک درم
آنا کارنینا (روسی: Анна Каренина) فیلمی است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به یوری یاکوولیف و مایا پلیستسکایا اشاره کرد.
چو ذوالقرنین تا یک قرن کامل نتاج فتح زاد از تیغ حامل
در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۶، گزارش شد که استوکس برای بازگشت به صورت قرضی به هیبرنین برای ادامه فصل به توافق رسیده‌است. یک گل دیرهنگام در بازی مقابل سنت میرن در برد ۳–۱ به ثمر رساند. در آخر فصل، استوکس ۲ گل در فینال جام حذفی اسکاتلند در سال ۲۰۱۶ به ثمر رساند که بهترین بازیکن زمین در آن بازی هم شد. بازی که در انتها هیبرنین ۳–۲ در مقابل رنجر به برتری رسید، و اولین قهرمانی آنها در این جام پس از ۱۱۴ سال.