رندان

رندان

معنی کلمه رندان در دانشنامه عمومی

رندان یکی از روستاهای دهستان سولقان از توابع شهرستان تهران است.
مردم رندان هنوز به زبان قدیم تهران یعنی تاتی صحبت می کنند.

معنی کلمه رندان در ویکی واژه

منسوب به رند؛ در تصوف، کسی که باطنش سالم‌تر از ظاهرش باشد. در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع.....شب‌نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع (حافظ)

جملاتی از کاربرد کلمه رندان

سخن ز صفوت صوفی و زهد زاهد چند صفای مشرب رندان درد خوار طلب
سارا و کنستانتین به مخترع دلسوز ری پالمر (برندان روث)، عشق آتش میک روری (دامینیک پرسل)، زری (طلا اش) و نیت (نیک زانو) می‌پیوندند تا باری دیگر جهان را نجات دهند — و میراث خودشان را. افسانه‌ها این بار با مسائل دیوانه کننده جادویی هم طرف هستند که همین موضوع باعث جالب تر شدن حوادث پیش رو می‌شود…”
آرندان دارای زمینها و مراتع بسیار زیادی است از جمله: سلیمان دره، قالاو، تاله، بیلو، کانی زمان، چاو باخ، دول حوض، چمه گه وره و تعداد زیادی از مراتع که مناظر زیبایی را به این روستای کهن بخشیده‌است.
بس نازک است خاطر رندان درد نوش ای زاهد فسرده دل ابرام تا به چند
خلوت من مقام رندانست هر چه دارم به نام رندان است
آلیسون واندرلند اولین تک‌آهنگ خود را با عنوان «آماده شو» (به همراه فیشینگ) در ژوئیه ۲۰۱۳ منتشر کرد. این آهنگ را شولر به همراه راسل فیتزگیبون، برندان پیکیو و داگلاس رایت نوشت. فیتزگیبون و رایت در یک دوئت موسیقی هاوس، به نام فیشینگ، اجرا می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ او با ئی‌ام‌آی موزیک استرالیا، که بخشی از یونیورسال موزیک استرالیا است، قرارداد بست. وی به عنوان دی‌جی، یک تور ملی را آغاز کرد و در انبارها اجرا می‌کرد.
نه آنچنان گذرد عیش ما که میخواهیم ولی بهمت رندان مست می گذرد
دوش در میخانه جانان همدم عشاق بود تا سحر غوغای رندان را به جان مشتاق بود
رندان همه مستند و می از جام ندانند بی نام و نشانند از این نام نشانند
دلم از زلف بتان سلسله دارد بر پای تا که از حلقه رندان بدر آرید مرا
از کوچهٔ رندان کتابی نوشته‌ی عبدالحسین زرین‌کوب است.
آلبوم‌های بی‌تو به‌سر نمی‌شود، فریاد، هم‌نوا با بم، جام تهی، ساز خاموش، سرود مهر، غوغای عشق‌بازان، کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا، آه باران و رندان مست همگی در دههٔ ۱۳۸۰ را شرکت دل‌آواز منتشر کرد.
تو میر خراباتی و من مست خرابم رندانه درین هفته بیابیم به سلامت
جمله رندان نزد آن شیخ آمدند چشم گریان دست بر سر می‌زدند
شاهد ۲۵۵ شخص دیگری بود که با چهرهٔ پوشیده و صدای بازسازی‌شده دربارهٔ مواردی همچون گذرنداندن ۱۸ روز در سلول انفرادی، تهدید به تجاوز جنسی و چندین بار شکنجه با اتو با دست و پای بسته شهادت داد. او همچنین گفت با اعمال نفوذ یک آشنا از زندان آزاد شده‌است. فرد دیگری که به‌عنوان شاهد شماره ۲۰۸ در برابر دوربین دادگاه حاضر شد شهادت داد که مأموران دولتی برای تحویل جنازهٔ برادر کشته‌شده‌اش از آنها درخواست ۲۰۰ هزار تومان پول کرده بودند. او همچنین گفت که تا زمان تحویل جسد، مأموران به خانوادهٔ او اصرار می‌کردند که در مقابل دوربین رسانه‌های حکومتی ظاهر شوند و فرزندشان را «شهید حکومت» اعلام کنند.
خرابات عشق است و رندان مست می و مطرب و شاهد بی مثال
شرف‌الدین داود الحسنی که با نام امامزاده داوود شناخته می‌شود، از نوادگان حسن مجتبی است و در نسل یازدهمش قرار دارد. گفته می‌شود که وی و برخی دیگر از بستگانش در همراهی علی بن موسی الرضا به ایران آمده و کشته شدند. بقعهٔ این امامزاده در دوران صفویه ساخته شد و در دوران فتحعلی‌شاه توسعه یافته‌است. در دره‌های مجاور امام‌زاده داوود در سمت مغرب و جنوب غربی در آبادی‌های رندان و سنگان بقعه‌هایی به نام امامزاده عمادالدین پدر امام‌زاده داوود و امامزاده علاءالدین و امام‌زاده قاسم و امامزاده عقیل برادران امام‌زاده داوود وجود دارد. آرامگاه امامزاده داوود واقع در شمال‌غرب تهران و در انتهای جادهٔ امامزاده داوود در بخش کَن و در ارتفاع ۲٬۶۰۰ متری از سطح دریا است.
آب گورندان یا کی پوست، روستایی در دهستان زابلی بخش مرکزی شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
گفته می‌شود واژه آرندان از کلمه آریا گرفته شده‌است و در اصل آریان بوده‌است. لازم است ذکر شود که روستای آرندان در نزدیکی جاده قدیم سنندج مریوان واقع گشته که این جاده اکنون کاربری روستایی و گردشگری دارد و جادهٔ اصلی به‌شمار نمی‌آید. به همین دلیل این جاده قدیمی پس از سالیان طولانی به حال خود رها شده و تقریباً غیر استاندارد شده‌است. روستای آرندان مردمی کاملاً مشارکت محور داشته به نحوی که در انجام کارهای شورایی و جمع‌آوری هزینه‌های لازم برای رسیدگی به امور روستا همانند جاده یا بهبود اوضاع داخلی روستا و …، همیشه پیش قدم بوده‌اند.
وی مدتی در ارتش «مراکش اسپانیا» خدمت کرد و تحت تأثیر شارل موراس کتابی از تجربیات خود در آنجا به نام «یادداشت‌های مراکشی یک سرباز» منتشر کرد که باعث خشم شدید فرماندهان ارتش شد و او را به رندان افکندند؛ اما با عفو و دستور ژنرال میگوئل پریمو ده ریورا آزاد شد.