رنجبر

معنی کلمه رنجبر در لغت نامه دهخدا

رنجبر. [ رَ ب َ ] ( نف مرکب ) کارگر. صنعتگر. پیشه ور. اهل صنعت. زحمت کش. ( ناظم الاطباء ). رنج برنده. آنکه رنج برد. محنت کش. رنج بردار. رجوع به رنج بردار شود.

معنی کلمه رنجبر در فرهنگ معین

(رَ بَ ) (ص فا. ) ۱ - زحمتکش . ۲ - کارگر.

معنی کلمه رنجبر در فرهنگ عمید

۱. زحمت کش.
۲. کارگر.

معنی کلمه رنجبر در فرهنگ فارسی

رنج برنده، زحمتکش، کارگر
( صفت ) ۱ - آنکه رنج برد رنج برنده . ۲ - زحمتکش . ۳ - کارگر .

معنی کلمه رنجبر در ویکی واژه

زحمتکش.
کارگر.

جملاتی از کاربرد کلمه رنجبر

از عراق و خطۀ خراسان ز اشک رنجبر به روی آب است
اکبر رنجبرزاده (زادهٔ ۱۳۴۴ در اسدآباد) نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ شهرستان اسدآباد (همدان) در دورهٔ هشتم ، دهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی است.
فروید کوشیده تا توجه ما را به سوی آینده‌ای که در سر راه فرهنگ انسانی است جلب نماید. در فرایند گسترش اندیشه‌های خویش، وی دریافت که ناچار است که دربارهٔ منشأ پیدایش و اهداف فرهنگ انسانی چنان‌که هست، بررسی نماید. از دیدگاه فروید، اصطلاح فرهنگ انسانی همهٔ مفاهیمی که زندگی انسانی را فراتر از شرایط جانوری برده‌است، را شامل می‌شود. این کتاب را هاشم رضی به فارسی برگردانده‌است.در سال ۱۴۰۰ نیز ترجمه دیگری از آن به قلم ابراهیم رنجبر و احسان کریمخانی از سوی نشر نگاه منتشر شد.
اسفندیار رنجبری خواننده‌ای ایرانی اهل شهرستان هفتکل بود. اسفندیار در سال ۱۳۳۲ به دنیا آمد و در دهه ۶۰ شمسی با اجرای آهنگ‌های «گویل بهاره» و «آهای گل» به شهرت رسید.او از قوم بختیاری بود و شهرت بسیاری نیز در خوزستان داشت.
او با نشریه توفیق نیز همکاری داشت و در آنجا اشعار و مطالب طنز چاپ می‌کرد و تا آخرین شمارهٔ توفیق (۱۳۵۰) این همکاری ادامه داشت. او در توفیق علاوه بر نام اصلی خود با امضاهای مستعاری مانند: خفی، رنجبر، خوشه‌چین، مجید کامروا، جلیل، ندا، شرر، فلانی، بازیگوش، مزاحم و … آثار خود را منتشر می‌کرد. «جلی» در هفته‌نامه توفیق سال ۱۳۴۹ سرودن مثنوی «کتاب علی (ع)» را که جنبه فکاهی نداشته و بیشترش ذکر وقایع است، آغاز کرد
عاقل کسیکه رنجبر دشت آرزو است خرم کسیکه درده امید روستاست
یکرنگ چه در زیان چه در سود هم رنجبر و هم آرزومند
[کتاب]نگرشی بر تأثیر طب اسلامی در اروپا/سید علیرضا گلشنی، زینب رنجبران. وضعیت نشر،: تهران: چوگان، ۱۳۹۲.
برای همرهی و اتحاد با چو منی خوش است اشک یتیمی و خون رنجبری
از دیگر فعالیت‌های اسفنیار رنجبری می‌توان به شرکت در برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های استانی چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان و برنامه‌های فرهنگی هنری شبکه‌های سراسری به عنوان سفیر فرهنگی ایل بزرگ بختیاری اشاره کرد.
اعلان زوال سیم و زر خواهم داد دولت همه را به رنجبر خواهم داد
درین میانه بهارا نصیب رنجبر است به هر کجا که ز بیداد آتشی افروخت
بازیگر در سریال تابستانی سرشار از محبت به کارگردانی عباس رنجبر ۱۳۷۱
رنجبرزاده در انتخابات مجلس هشتم، برای اولین بار با حمایت قاطع اصلاح طلبان به مجلس راه یافت.[نیازمند منبع] در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، رنجبرزاده در انتخابات مجلس دوازدهم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.[نیازمند منبع]
همی گفت رستم که ای مهتران جهان دیده و رنجبرده سران
دیو آز و خودپرستی را بگیر و حبس کن تا شود چهر حقیقت بی‌حجاب ای رنجبر
دکتر اکبر رنجبرزاده دارای نگرش و ایدئولوژی خاصی نبوده در هر دوره بنا به منفعت شخصی به احزاب و جناح های مختلف گرایش داشته است.[نیازمند منبع]
کلندش شد اندر کف رنجبر به صورت کلید در گنج زر
از حقوق پایمال خویشتن کن پرسشی چند می‌ترسی ز هر خان و جناب ای رنجبر
آرتمیس فاول با نام آرتمیس فاول و گروگانگیری اولین بار با قطع پالتویی در سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات افق و ترجمهٔ شیدا رنجبر به چاپ رسید. هفت کتاب بعدی نیز در سال‌های بعد به انتشار رسیدند.