رمزنگار

معنی کلمه رمزنگار در فرهنگستان زبان و ادب

{cryptographer} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی] فـرد رمـزگشای ماهـر در تحلیل کُدها و رمزنگاشت ها

معنی کلمه رمزنگار در ویکی واژه

فـرد رمـزگشای ماهـر در تحلیل کُدها و رمزنگاشت‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه رمزنگار

الگوریتم اصلی استاندارد رمزنگاری داده‌ها در سال 1976 با یک کلید به طول 56 بیت معرفی شد که شامل
ذره از دسامبر ۱۹۲۳ در مقام «زبان‌شناس و متخصص ایران» از طرف حزب کمونیست شوروی در سرویس مخفی ادارهٔ امنیت سیاسی (اُ.گ.پ. او) به کار رمزنگاری مشغول بود. پس از فارغ‌التحصیلی، در ۱۹۲۵ او را از کوتو به پژوهشکدهٔ شرق‌شناسی نریمانف منتقل کردند و در فوریهٔ همان سال نامزد عضویت در حزب شد. اما سرانجام، تأیید عضویتش در سپتامبر ۱۹۲۸ بود که زمینهٔ ارتقای او در دیوانسالاری شوروی را فراهم کرد.
هر چند از لحاظ ریاضی کلیدهای عمومی و خصوصی با یکدیگر ارتباط دارند اما تقریباً محال است که کسی بتواند حتی با تجیهزات پیشرفته و صرف وقت زیاد با داشتن یکی از کلیدها، دیگری را تشخیص دهد. در واقع می‌توان گفت که با توجه به سطح دانش کنونی و سامانه‌های رایانه‌ای موجود، الگوریتم رمزنگاری و ارتباط میان کلیدها تقریباً غیرقابل شکستن است.
برای استاندارد رمزنگاری داده‌هابا حالت زیرکلید‌های مستقل، برای شکستن کلیدنیاز به
سنگ یادبود رمزنگاری آژانس امنیت ملی/سرویس امنیت مرکزی، کشته‌شدگان هر دو گروه نظامی و غیرنظامی در مأموریت‌های اطلاعاتی را ارج می‌نهد و یاد آنان را زنده نگه می‌دارد. این سنگ از جنس گرانیت سیاه است و تا سال ۲۰۱۳ نام ۱۷۱ تن روی این سنگ یادبود، حک شده بود. این بنا در ستاد آژانس امنیت ملی قرار دارد و سنت از طبقه‌بندی خارج کردن نام کشته شدگان، از سال ۲۰۰۱ (میلادی) آغاز شد.
محاسبهٔ لگاریتم گسسته یکی از مسایل مهم رمزنگاری کلید عمومی است.
رساله الکندی همچنین مقاله ای در مورد رمزگشایی پیام‌های رمزنگاری شده در قرن نهم میلادی شامل همچنین شامل اولین شرح روش تحلیل فرکانس است.
رمزنگاری و رمزگشایی با یک کلید انجام می‌گیرد.
الگوریتم ها بازشد کتابی نوشته توماس اچ کورمن در مورد اصول اولیه و کاربردهای الگوریتم های کامپیوتری است. این کتاب شامل ده فصل است و به موضوعات جستجو، مرتب‌سازی، الگوریتم‌های اصلی نمودار، پردازش رشته‌ها، مبانی رمزنگاری و فشرده‌سازی داده‌ها و مقدمه‌ای بر تئوری محاسبات می‌پردازد.