رقوم. [ رُ ] ( ع اِ ) ج ِ رَقَم. ( ناظم الاطباء ) ( دهار ) : به خدایی که رقوم حسنات کرد توقیع به دیوان اسد.خاقانی.چو برزد همه علمها را رقوم چه با اهل یونان چه با اهل روم.نظامی.- رقوم هندسی ؛ اعداد هندسی : فکند از هیأت نه حرف افلاک رقوم هندسی برتخته خاک.نظامی.رجوع به رقم شود. || قسمی خربزه. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به رقم شود. || ج ِ رَقم. ( اقرب الموارد ).
معنی کلمه رقوم در فرهنگ معین
(رُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ رقم .
معنی کلمه رقوم در فرهنگ عمید
= رقم
معنی کلمه رقوم در فرهنگ فارسی
جمع رقم ( اسم ) جمع رقم ارقام .
جملاتی از کاربرد کلمه رقوم
بکشتند ارقوم بی آفرین تو خود زنده یی پیش جان آفرین
بمانند رقوم اندر صحایف در او ثبتاند اشیاء بر مرادف
میرزا محمد اسمعیل در خوشنویسی و رقوم و سیاق همتا نداشت. وی در ابتدای جوانی از کار دولتی کنارهگیری کرد و به آذربایجان رفت و سپس به شیراز بازگشت و با دختر میرزا عبدالرحیم شاعر شیروانی ازدواج کرد. از این ازدواج، وصال شیرازی در سال ۱۱۹۷ه.ق به دنیا آمد.
بود نام او سبیحون باحیا بود او مرقوم خود را پیشوا
ایشان از سید ابوالحسن اصفهانی وسید عبدالهادی شیرازی اجازه اجتهاد گرفت دراین مورد محمد شریف رازی در کتاب گنجینه دانشمندان، چنین میگوید: «حاج میرزا احمد بن علامه ملا حسن دشتی نجفی بعد از فراغت از سطوح و در محضر آیات عظام و اساتید والا مقام نظیر میرزا ابوالحسن مشکینی و آیت العظمی اصفهانی و ضیاءالدین اراکی و حاج شیخ کاظم شیرازی و میرزا عبدالهادی شیرازی استفاده کرده تا به مدارج عالیه، اجتهاد و فقاهت نائل و آیات نامبرده علم و کمال و اجتهاد ایشان را گواهی کرده و اجازاتی مرقوم نمودند که نگارند آنها را دیدهام.»
چو گشایند پرده های حساب آشکارا شود رقوم و کتاب
چو شد بلوح دلم خط بندگی مرقوم من و غلامی اولاد چارده معصوم
بر شاه حبش زنیم و بر قیصر روم پیشانی شیر برنویسیم رقوم
درمنابع تاریخی آمده است مساحت داخل بقعه در حدود ۷۰ متر مربع اعلام شده و بر بالای ایوان ورودی آن کتیبهای مشتمل بر اشعار مرثیه به خط نستعلیق گچبری شده که بر روی دری که رواق را به حرم مربوط میسازد. این کتیبه به خط ثلث به طور برجسته مرقوم شده است.
رقوم آموز سر لایزالی جهان افروز اقلیم معالی
بعد از آن بازگشت جانب روم تا زند بر چنین شیر رقوم
جان ویست و ما همه رنگ و رقوم کوکب هر فکر او جان نجوم
در این تعلیم شد عمر و هنوز ابجد همی خوانم ندانم کی رقوم آموز خواهم شد به دیوانش
سنگ قبر دیگری متصل به بقعه شیخ است که بر روی آن نام محمد بن حسن علی البیضاوی مورخ ۱۱ رمضان ۷۱۰ هجری نگاشته شدهاست. بر سر در جنوبی نام استاد علی بن حسین علی الفازی و تاریخ محرم ۶۸۰ هجری مرقوم شدهاست. تاریخ سر در جنوبی ۷۱۴ ذکر شده و پایین آن روی لوحه سنگی به غرس درخت سروی در سال ۷۳۱ در صحن بقعه اشاره شدهاست.