رغبت

معنی کلمه رغبت در لغت نامه دهخدا

رغبت. [ رَ ب َ ] ( ع اِمص )میل و اراده. ( ناظم الاطباء ). خواهش ، و خواهش از روی میل و آرزو از چیزی. ( ناظم الاطباء ). میل و خواهش به چیزی. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ).خواهش کردن ، و با ( در ) متعدی شود و با لفظ آمدن و افتادن و داشتن مستعمل است. ( از آنندراج ). خواهانی. اراده. خواست. خواهش. خواستاری. این کلمه با مصدر کردن و داشتن صرف شود. ( از یادداشت مؤلف ) :
ازین پنج شین روی رغبت متاب
شب و شاهد و شمع و شهد و شراب.فردوسی.امیران غور بخدمت آمدند گروهی به رغبت و گروهی به هیبت.( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 597 ). خطی داده اند به طوع و رغبت که سیصد هزار دینار به خزانه معمور خدمت کنند.( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 224 ). یک یک ضیاع را نام بروی «حسنک » خواندند اقرار کرد به فروختن آن به طوع و رغبت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 182 ). و خطی داده اند «حصیری و پسرش » به طوع و رغبت خدمت کنند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 167 ). دستهای راست دادند دست دادنی از روی رضا و رغبت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 312 ).
قولت تیر است و زبانت کمان
گرت بدین حرب به دل رغبت است.ناصرخسرو.همچون پدر و جد خود به رغبت
آماده شوی تو به خز و تازی.مسعودسعد.گاو کمر خدمت به طوع و رغبت ببست. ( کلیله و دمنه ). چندانکه اندک مایه وقوف افتاد... به رغبتی صادق و حرصی غالب در تعلم آن می کوشیدم. ( کلیله و دمنه )... به رغبتی صادق روی به علاج بیماران آوردم. ( کلیله و دمنه ). هر چند که در ثمرات عفت تأمل بیش کردم رغبت من در اکتساب آن زیادت گشت. ( کلیله و دمنه )...تا در تحصیل فضل و ادب همتی بلند و رغبتی صادق نباشد... این منزلت نتوان یافت. ( کلیله و دمنه ).
بت چیست گر بدو نبودرغبت شمن.ادیب صابر.بر محک رغبتم بیش مزن بهر آنک
ردشده عالمم قلب همه دستها.خاقانی.از رغبتی صادق و حرصی غالب در بلاد عرشستان سکه و خطبه بنام همیون سلطان در شهور سنه ٔ389 هَ. ق. مطرز گردانید. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 339 ). اگر سلطان در بازار عرضی بیافتی به پنجاه هزار دینار... به رغبت تمام بخریدی. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 413 ). او به دلی قوی و رغبتی صادق روی بدان مهم آورد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 230 ).
شیفته شیفته خویش بود
رغبتی از من صد ازو بیش بود.

معنی کلمه رغبت در فرهنگ معین

(رِ بَ ) [ ع . رغبة ] ۱ - (مص ل . ) خواستن . ۲ - (اِمص . ) میل . ج . رغبات .

معنی کلمه رغبت در فرهنگ عمید

میل، اراده، آرزو.
* رغبت داشتن: (مصدر لازم ) میل داشتن، مایل بودن.
* رغبت کردن: (مصدر لازم ) رغبت داشتن، میل داشتن.

معنی کلمه رغبت در فرهنگ فارسی

خواستن، میل داشتن، دوست داشتن، میل، اراده
۱ - ( مصدر ) خواستن میل داشتن . ۲ - ( اسم ) خواهش میل . ۳ - ( اسم ) آرزو . ۴ - میل و توجه و علاقه بمحبوب است . رغبت در هر چیزی بعداز حب بدان حاصل شود .

معنی کلمه رغبت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رغبت در معانی میل و گرایش به چیزی و همچنین گشودن دستها و گرفتن کف آنها به طرف آسمان هنگام دعا به کار رفته است.از رغبت به معنای نخست در بابهای صلات، جهاد، تجارت و طلاق سخن رفته است.از رغبت به معنای دوم در باب صلات سخن گفته اند.
احکام مربوط به رغبت در باب صلات
← تسریع در نماز جماعت
احکام مربوط به رغبت در باب جهاد
← دقت در مفاد قرارداد ذمه
احکام مربوط به رغبت در باب تجارت
← عرضه اموال مفلس در بازار خاص خود
...

معنی کلمه رغبت در ویکی واژه

رغبة
خواستن.
میل.
رغبات.

جملاتی از کاربرد کلمه رغبت

ارمنی‌ها بر اساس قوانین دولت هخامنشی می‌بایست سپاهی در اختیار شاه قرار می‌دادند این بار به دلیل ارادت خاصی که به شخص شاه داشتند با میل و رغبت بیشتری و به منظور ابراز وفاداری خویش به او در دو دستهٔ پیاده و سواره نظام در ردیف سپاهیان هخامنشی قرار گرفتند. فرماندهی سپاهیان ارمنی را یرواند دوم و میترانس بر عهده داشت. این سپاه در نبرد گوگمل و نبرد گرانیک در کنار داریوش سوم حضور داشت. با پایان یافتن این نبرد مشترکات تاریخی ارمنستان و ایران در دورهٔ مذکور به پایان می‌رسد اما تاریخ این دو ملت در دوره‌های بعد نیز شاهد نمونه‌های بسیاری از این گونه مشترکات است.
همه ای دل بلای ما خواهی که به رغبت همی جفا خواهی
سرعت زیاد قطار به معنی قابلیت توسعه صنعت گردشگری در عرصهٔ بین‌المللی بود. می‌توان سفرهای دریایی آسان را هم به آن اضافه کرد. تا سال ۱۹۰۱ تعداد افرادی که از کانال انگلیس به طرف فرانسه یا بلژیک می‌رفتند به نیم میلیون نفر در سال رسید. شرکت‌های کشتیرانی نگران کابین‌های خالی کشتی‌هایشان بودند؛ مثلاً شرکت ناوبری پنینسولار و اورینتال استیم دریافت که عمدهٔ مسافران آنان به هندوستان و خاور دور در ماه مارس، سوار کشتی می‌شوند. متعاقباً ترتیبی دادند تا مردم ایام تعطیل را با رغبت بیشتری در مسیر دریایی لندن به لیبسون و جیبرالتار بگذرانند. دیگر شرکت‌ها نیز کشتی‌های قدیمی خود را در مسیر گشت‌های تابستانی قرار دادند.
ور به کس رغبت نداری برگذر زو برحقی کاندرو یک نفع بینی و کدورت صد هزار
در مذاق خنجر او کار شکر می کند از شکر شیرینی رغبت شرنگ خون من
ترا نمی‌شودِ ای ماه روی رغبتِ آن که از وجود تو بی‌چاره‌یی بیاسودی
برای استعدادسنجی نیاز به ابزار سنجش استعداد می‌باشد و در این زمینه دانشمندان متعددی اقدام به تهیه آزمون‌هایی با اهداف مختلف نموده‌اند. برخی به دنبال اندازه‌گیری هوش افراد بوده‌اند و برخی به دنبال ارزیابی شخصیت و برخی نیز به دنبال ارزیابی توانمندی و رغبت افراد بوده‌اند. در این میان اساتیدی نیز وقت خود را معطوف نحوه ساخت آزمون‌ها نموده‌اند تا متخصصین حوزه‌های مختلف برای ساخت آزمون‌های خود از مرجع مطمئن و جامعی برخوردار باشند.[نیازمند منبع]
جمال: ظاهر کمالات معشوق است تا رغبت و طلب عاشق را زیاد کند.
زنی از اتّفاق رغبت کرد گفت شیخا زنت بود در خورد
فخر رازی خطیبی زبان‌آور بود و مردم خراسان برای شنیدن سخنانش شوق و رغبت بسیار داشتند. او مورد احترام فوق العادهٔ شاهان و امیران و وزیران روزگار خود قرار داشت و از ثروت و اعتبار فراوان برخوردار شد. در جدل و مناظره سخت نیرومند بود و کسی را یارای مباحثه با او نبود. در علوم زمان خود مانند: فقه، تفسیر، کلام، فلسفه، طب و ریاضیات متبحر بود و در تمام این زمینه‌ها تألیفات مرغوب دارد.
صائب به ذوق ما نتوان یافت کافری زنار را به رغبت احرام بسته‌ایم
رهبری یا هدایت یعنی تلاش مدیر برای ایجاد انگیزه و رغبت در زیردستان جهت دست یافتن به اهداف سازمان.
امروزه زمینه تحریف و زوال ادبیات لری به دلایلی همچون رواج زندگی شهری، از میان رفتن کهنسالان، عدم رغبت نسل‌های جدید به فرهنگ لری و بازخوانی شهری محصولات فرهنگی هنری و رسانه‌ها فراهم آمده‌است. برنامه‌هایی برای ایجاد رشته «زبان و ادبیات لری» در دانشگاه‌ها وجود دارد.
نیارد سر عجب و نخوت فراشت به رغبت قفا بایدش پیش داشت
غلام همت آنم که از کفی خاشاک کم است در نظر رغبتش زمین و زمن
۳‐ و فکرتی هست در وعید حق‌تعالی، و از وی رغبت افزون شود.
ازدواج مسیار در میان مسلمانان منتقدان بسیاری دارد؛ برخی آن را غیراخلاقی، در تضاد با ارزش‌‌های اسلامی، ناقض حقوق زنان و شأن خانواده و حتی نوعی روسپی‌گری قانونی می‌‌دانند؛ حتی در عربستان سعودی که این ازدواج بیشتر رایج است، بیشتر زنان به ازدواج مسیار رغبتی‌ ندارند.
مغنی بطنبور رغبت نمای بمفتاح رغبت دری بر گشای
طعامی بنه پیش هر یک چنان که برباید از دست رغبت عنان
روسیه در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و مجازات‌های گسترده اقتصادی که غرب در پی تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین علیه نهادها، مقام‌ها و شخصیت‌های روس اعمال کرده با پیشی گرفتن از ایران عنوان نه چندان رغبت‌انگیز «تحت تحریم‌ترین کشور دنیا» را از آن خود کرده است.