رعب

معنی کلمه رعب در لغت نامه دهخدا

رعب. [ رَ ] ( ع اِ ) افسون از سحر و جز آن. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج )( از اقرب الموارد ). || وعده بد. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). وعید. ( اقرب الموارد ). || عذاب. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || سخن عربی دارای سجع. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).
رعب. [ رَ] ( ع مص ) یا رُعب. ترسیدن و فزع کردن. ( ناظم الاطباء ). ترسیدن. ( از اقرب الموارد ). رُعب. ( اقرب الموارد ). رجوع به رُعب شود. || ترسانیدن کسی را، و آن کس را مرعوب و رعیب گویند. ( از اقرب الموارد ). || پرکردن حوض را. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). پر کردن حوض یا ظرف را. ( از اقرب الموارد ). پر کردن. ( مصادر اللغه زوزنی ). || بانگ کردن کبوتر. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || بریدن کوهان و جز آن ؛ رعب السنام و غیره. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || شکستن جای پیکان نشاندن تیر را؛ رعب السهم رعباً. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || شکستن ترس و رعب کسی را. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || سحر و افسون آوردن کاهن. ( از اقرب الموارد ).
رعب. [ رَ ع ِ ] ( ع اِ ) جایی که از آنجا کبوتران موسوم به راعبی را می آورند. ( ناظم الاطباء ).
رعب. [ رُ ] ( ع مص ) یا رَعب. مصدر به معنی رَعب. ( ناظم الاطباء ). ترسا شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). ترسیدن. ( از اقرب الموارد ). || ترسانیدن. ( دهار ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به رُعُب و رَعب در معنی مصدری شود.
رعب. [ رُ ع ُ ] ( ع اِ ) یا رُعب. ترس و بیم. ( ناظم الاطباء ). ترس. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). رُعب. ( اقرب الموارد ). رجوع به رُعب در معنی اسمی شود. || رُعظ. ( اقرب الموارد ). رجوع به رعظ و رُعب شود.
رعب. [ رُ ع ُ ] ( ع مص ) ترسانیدن. گویند: رعبته ؛ ای فزعته و نگویند ارعبته. ( منتهی الارب ). ترسانیدن. ( آنندراج ). || ترسیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). رجوع به رُعب و رَعب شود.
رعب. [ رُ ] ( ع اِ ) یا رُعُب. جای درنشاندن پیکان در تیر. ج ، رِعَبَة. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). رُعظ. ( اقرب الموارد ). رجوع به رعظ شود. || ترس و بیم. ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن جرجانی چ دبیرسیاقی ص 53 ). ترس. ( لغت نامه مقامات حریری ) ( دهار ). جزع. ( اقرب الموارد ). هول و بیم. خوف و ترس. ( ناظم الاطباء ). بیم. خوف. ترس. هراس. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ). شکوه. پروا. ذُعر. هیبت. خشیت. مهابت. باک. وحشت. هول. دهشت. رهب. فَرَق.فزع. نهیب. خوف شدید. ( یادداشت مؤلف ) : خواجه بزرگ این مصلحت نیکو دید اما ما را رعبی بزرگ در دل است که از این لشکر نباید که ما را خللی افتد.( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 632 ). چون ترسیدند بنه ها را به تعجیل براندند تا سوی نسا روند که رعبی و فزعی بر ایشان راه یافته است. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 619 ).

معنی کلمه رعب در فرهنگ معین

(رُ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) ترسیدن . ۲ - (اِ. ) ترس .

معنی کلمه رعب در فرهنگ عمید

۱. ترس، بیم، فزع، خوف.
۲. [قدیمی] ترسیدن.

معنی کلمه رعب در فرهنگ فارسی

ترسیدن، ترس، بیم، وف، فزع
۱ - ( مصدر ) ترسیدن فزع کردن . ۲ - ( اسم ) ترس بیم خوف .

معنی کلمه رعب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رُعْب مصدر فعل رَعَبَ یَرْعَبُ در لغت به معنی ترسیدن و مضطرب شدن و ارعاب از باب افعال بمعنی ترساندن است. رهب ارهاب نیز به این معنی است.
در اصطلاح، ایجاد ترس در دل دشمن را گویند که گاهی به عنوان یک امداد غیبی ازطرف خداوند عنایت می شود، همچنان که در این آیه آمده است:«سَنُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُواالرُّعْبَ» «ما ترس را در دل کافران می اندازیم.»پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله) فرمود:«نُصِرْتُ بالرُّعْبِ مَسیرَةَ شَهْرٍ» با رعب به پیروزی دست یافتم، به اندازه مسیر یک ماه.
[ویکی الکتاب] معنی رُّعْبَ: خوف و ترسی که دل را پر کند
تکرار در قرآن: ۵(بار)
ترس. دستپاچگی جوهری آن را خوف و طبرسی خوف و فزع گفته است در اقرب هست که آن مصدر است به معنی ترسیدن و ترساندن (لازم و متعدی) و نیز اسم است به معنی فزع ولی راغب گوید: آن انقطاع (ولاعلاجی) است از امتلاء خوف و به تصوّر امتلاء گفته‏اند «رعبت الحوض» حوض را پر کردم «سیل راعب» سیلی که درّه را پر می‏کند. . به نظر می‏آید که مراد همان لاعلاجی از کثرت خوف باشد مانند خود گم کردن و دستپاچه شدن و چون وجود ترادف در لغات ثابت نیست باید رعب با خوف فرق داشته باشد. ایم کلمه پنج بار در قرآن آمده است: انفال:12. حشر:2. کهف:18.

معنی کلمه رعب در ویکی واژه

ترسیدن.
ترس.

جملاتی از کاربرد کلمه رعب

فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا و قیل: الضمیر یعود الی موسی، ای دفع اللَّه عن موسی علیه السلام ما مکروه آل فرعون حتی عبر البحر. وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ الغرق فی الدنیا و النار فی الآخرة. و قیل: الضمیر فی قوله: فَوَقاهُ یعود الی مؤمن آل فرعون فانه لمّا وعظهم خرج هاربا الی جبل یصلّی فیه، فارسل فرعون جماعته فی طلبه فوجدوه قائما یصلّی و السباع و الوحوش صفوف عنده تذبّ عنه، فرعب القوم منه رعبا شدیدا فرجعوا فقتلهم فرعون فذلک قوله: وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ ای قتل فرعون ایّاهم.
فاشگویم یک جهان فضل و شرف در اصفهان میرعباس از در شاه رضا آورده است
چو رعب پایهٔ عالیش سایه اندازد به رفق باز رود پیش دهشت و اجل
دامنهٔ اعتراضات ضدحکومتی روز پیش تا شب ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) نیز ادامه داشت. در برخی شهرها از جمله اراک، تهران (نزدیکی پل کالج - تقاطع خیابان انقلاب و خیابان حافظ - گوی دانشگاه)، کرج، گوهردشت، بندرعباس، اهواز و دورود و ساوه درگیری‌های پیوستهٔ روز پیش ادامه داشته و آتش زدن و حمله به بانک‌ها، ساختمان‌های دولتی و خودروهای نیروی انتظامی گزارش شد. در تویسرکان نیروهای نظامی به مردم تیراندازی کردند.
علی است آنکه چو بر عمرعبدود زد تیغ خروش خواست بپا از مهاجر و انصار
ارنگان، روستایی از توابع بخش فین شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان ایران است.
بود از ماتمش از حد فزون داغ دل یاران که بودش مهربانی از حد افزون میرعبدالله
تو صرف احتشامی و او محض اقتدار پهلوی کفر از رقم رعب تو نزار
ایشان گفتند: یا ابا القاسم تو فحاش نبودی و هرگز ناسزا نگفتی، چون است که امروز ما را می‌گویی؟! یاران رسول و مؤمنان نماز خفتن آنجا رسیدند، نماز دیگر ناگزارده،که رسول گفته بود مبادا که هیچ کس نماز دیگر کند مگر به بنی قریظه، آنجا نماز دیگر بگزاردند و یهود را حصار میدادند بیست و پنج روز، گفته‌اند پانزده روز تا کار بر ایشان سخت شد و رعب در دل ایشان افتاد و بدل پراکنده شدند، پس بحکم رسول فرو آمدند.
منبع رعب درد و بازو داشت منهج صدق در دو ابرو داشت
بر اساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر کامیون‌داران در شهرهایی مانند سنندج، قزوین، مرند، اصفهان، کاشان، کرمانشاه،مشهد و بندرعباس دست از کار کشیده و همچنان در اعتصاب به‌سر می‌برند.
شود مرعبد فارغ از هواها هم ازوی قمع میل و مدعاها
رضاشاه در راه تبعید به جزیره موریس، چند شبی را در بندرعباس در یک خارخانه گذرانده بود.
خیال رعب نگارد به پیش هر چشمی مهیب صورتی اندر شعار آتش و آب
بنا به گزارش‌ها، کامیون‌داران طی روزهای اخیر در شهرهای قزوین، مرند، اصفهان، کاشان، کرمانشاه،مشهد، بندرعباس، در اعتصاب هستند و دست از کار کشیده‌اند.
سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۹۷ نسبت به بازداشت مجدد اسماعیل بخشی و سپیده قلیان واکنش نشان داد. رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در این سازمان در گفتگو با رسانه رادیوفردا از طرف این نهاد نسبت به این بازداشت ابراز نگرانی کرده و از مقامات حکومت ایران خواست تا فوراً این دو زندانی را آزاد کنند. همچنین بحرینی از این مقامات خواست تا بستری را برای مطالبه‌گری مسالمت‌آمیز کارگران فراهم آورد. رها بحرینی ضمن انتقاد از این بازداشت مدعی شد که مقامات امنیتی ایران در تلاش هستند، تا با ایجاد به گفته او «رعب و وحشت» مانع از «فعالیت به حق کارگران» ایران شوند.