رضویه
معنی کلمه رضویه در لغت نامه دهخدا

رضویه

معنی کلمه رضویه در لغت نامه دهخدا

رضویه. [ رِ / رَ ض َ وی ی َ / ی ِ ] ( از ع ، ص نسبی ) منسوب به امام موسی علی رضا رضی اﷲ عنه . ( غیاث اللغات ).
رضویه. [رَ ض َ وی ی ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان زیبد بخش جویمندحومه شهرستان گناباد. سکنه آن 139 تن. آب آن از قنات. محصول عمده آنجا غلات و ارزن. صنایع دستی زنان گلیم و جوال بافی. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه رضویه در فرهنگ فارسی

ده از دهستان زیبد بخش جویمند حومه شهرستان گناباد

معنی کلمه رضویه در دانشنامه عمومی

رضویه (بخش مرکزی مشهد). رضویه یا قلعه سیاه روستایی در دهستان میان ولایت بخش مرکزی شهرستان مشهد استان خراسان رضوی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۰۶۶ نفر ( ۲۸۵خانوار ) بوده است.
رضویه (خوسف). رضویه یک روستا در ایران است که در دهستان جلگه ماژان شهرستان خوسف واقع شده است. رضویه ۵۲ نفر جمعیت دارد.
رضویه (مشهد). رضویه شهری در بخش رضویه شهرستان مشهد استان خراسان رضوی در شرق ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۸٬۸۵۰ نفر ( در ۲٬۵۸۶ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه رضویه در ویکی واژه

منسوب به امام موسی علی رضا رضی‌اﷲ عنه.
دهی از دهستان زیبد بخش جویمندحومه شهرستان گناباد. سکنه آن ۱۳۹ تن. آب آن از قنات. محصول عمده آنجا غلات و ارزن. صنایع دستی زنان گلیم و جوال‌بافی. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۹).

جملاتی از کاربرد کلمه رضویه

احمدآباد روستایی در دهستان میامی بخش رضویه شهرستان مشهد استان خراسان رضوی ایران است.
لوح دبستان رضویه در سال ۱۳۰۳ شمسی در تبریز تهیه شد. روی آن این مضمون به چشم می‌خورد: «علم یا مرگ. طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة». نیز در سال ۱۳۱۰ شمسی در زمان حکومت رضاشاه پهلوی، اهالی اسکو خواهان تأسیس یک مدرسهٔ دخترانه از محل درآمد اوقاف شدند. این تقاضا پذیرفته شد و در کوی فخرالدین در ملک وقفی، بنای مدرسه دخترانهٔ ناهید (زینب کبری امروزی) گذاشته شد و ساختمان مزبور ساخته شد (بر سردر ساختمان مزبور، این عبارت نوشته شد: «بر حسب دستور آقای دکتر احمدخان محسنی، رئیس تشکیلات معارف و اوقاف آذربایجان، این محل از عواید اوقاف اسکو ساخته شد»). به این ترتیب، در حالی که کمتر شهری در ایران مدرسهٔ دخترانه داشت، شهر اسکو صاحب دبستان دخترانهٔ ناهید شد.
آرامگاه بابا لنگر مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان مشهد، بخش رضویه، روستای متروک لنگرک واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ابراهیم‌آباد (مشهد)، روستایی از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی ایران است.
۱۳۰۰: تحصیل در مدرسه رضویه و مدرسه فیضیه قم
اره (مشهد)، روستایی از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی ایران است.
آبروان، روستایی در دهستان آبروان بخش رضویه شهرستان مشهد استان خراسان رضوی ایران است.
از حوزه‌های علمیهٔ موجود در شهر گرگان می‌توان به حوزه‌های علمیهٔ امام خمینی، دارالشفاء، محسنیه، امام صادق و رضویه و جامعة المصطفی العالمیة (اهل تسنن) اشاره کرد.
۲. العطایا النبویه فی الفتاوی الرضویه (۳۰ جلد).
ایجاد شهرستان فریمان نیز در سال ۱۳۷۲ همراه با بخش قلندرآباد مورد تصویب واقع شد و بخش‌های زوزن همراه دهستان‌های کیبر و بستان در شهرستان خواف و نیمبلوک در قائنات، بخش نصرآباد همراه دهستان کاریزان در تربت جام، بخش گرمخان با دهستان گرمخان در شهرستان بجنورد، بخش جلگه‌رخ با دهستان رقیچه در تربت حیدریه، بخش کاخک در گناباد و بخش رضویه و دهستان کنه بیست در شهرستان مشهد، به‌تدریج تصویب و ابلاغ شد.